در پی غفلت‌زدگی مسئولان میراث فرهنگی اتفاق افتاد؛

تبدیل شدن تپه‌ای باستانی به پاتوق معتادان متجاهر

کد خبر: 310274
|
17:13 - 1402/08/06
نسخه چاپی
تبدیل شدن تپه‌ای باستانی به پاتوق معتادان متجاهر
وضعیت ظاهری تپه چغاگاوانه که در مرکز شهر اسلام‌آبادغرب قرار دارد به هیچ وجه مناسب با تاریخچه فرهنگ، تمدن و مبلمان شهری این دیار نیست.

به گزارش اسلام آباد خبر ، تپه چغاگاوانه که در لهجه کردی(چیاگاوانه) تلفظ می‌شود، مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که در اسلام‌‌آبادغرب قرار گرفته است. این تپه با تاریخ ده هزار ساله از مناطق بسیار ارزشمند باستانی ایران به‌شمار می‌رود و می‌تواند آثار مستند بسیاری در مورد تاریخ ایران و سایر کشورها ارائه دهد.

 

در این تپه ۱۰ هزار متری که با ارتفاعی حدود ۲۵ متر در وسط شهر اسلام ‌آباد‌غرب و بین خانه‌‌های مسکونی قرار گرفته تاکنون آثار بسیار ارزشمندی مربوط به دوره سنگ، مس و عصر آهن به دست آمده و آثار سوختگی سراسری در روی تپه هویدا است که باید ناشی از حملات آشوریان باشد، گویا شهر خالی از سکنه و مردم بوده و در زمان حملات آشوری‌‌ها احتمالاً از حمله آگاه بوده ‌اند.

 

  این مکان در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۳۸ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است اما اکنون وضعیت ظاهری تپه چغاگاوانه خارج از تغییرات فصلی بسیار نامناسب و چهره‌ای نازیبا را در مرکز شهر رقم زده است و علاوه بر آن وجود املاک مخروبه تملک شده در محدوده شرقی این تپه به مکانی برای معتادین متجاهر تبدیل شده است.ساماندهی تپه چغاگاوانه از مطالبات مردم شهرستان اسلام‌آبادغرب بوده که در سفر مهر ماه ۱۴۰۲ محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه، این مطالبه مردمی جزو مصوبات  سفر قرار گرفت.

 

شهرام علی‌یاری در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: پیرو مصوبه سفر استاندار اخیراً جلسه‌ای با حضور نجفی؛ معاون عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان، فرماندار و شهردار اسلام‌آبادغرب برگزار شد که پیگیری آن منتج به این شد ادامه ساماندهی تپه چغاگاوانه با ضوابط جدید انجام شود.

 

وی افزود: مقرر شده که میراث فرهنگی استان کرمانشاه ضوابط جدید را ظرف دو هفته از پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخذ کند و اقدامات لازم برای ساماندهی صورت گیرد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسلام‌آبادغرب گفت: ساماندهی اولیه تپه چغاگاوانه در سال ۱۳۸۱ آغاز شده و در سال ۱۳۹۵ نیز مواردی از احداث پله و نرده به آن اضافه شد.

 

وی افزود: برنامه ساماندهی در واقع بحث زیباسازی و درآمدن چهره تپه از این وضعیت فعلی است که توسط کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

 

علی‌یاری عنوان کرد: در چند سال اخیر چندین پلاک املاک حاشیه این تپه تاریخی تملک شده که همه آنها در حال حاضر مخروبه هستند و باید تحت برنامه زیباسازی قرار بگیرند.

 

وی افزود: دو پارکینگ اطراف تپه در حال حاضر توسط اداره کل میراث به‌صورت اجاره‌ای واگذار شده که در صورت عملی شدن این طرح از این پارکینک‌ها به‌عنوان معبراصلی تردد به سمت بالای تپه استفاده خواهد شد.

 

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: ضوابط و روش زیباسازی توسط کارشناسان و باستان‌شناسان وزارت میراث فرهنگی کشور پس از بازدید از تپه معین خواهد شد.

 

وی افزود: مقرر شده شهرداری اسلام‌آبادغرب از محل بودجه شهرداری اقدامات زیباسازی را انجام دهد و استانداری کرمانشاه نیز برای این طرح تأمین اعتبار لازم برای این طرح را انجام دهد.

 

به گزارش اسلام آبادخبر، حفظ و نگهداری میراث گران‌بهای تاریخی و باستانی مستلزم توجیه بودن متولیان امر است با این حال در اسلام‌آبادغرب شاهد تبدیل شدن یک اثر ملی و باستانی به محلی برای تجمع معتادان متجاهر هستیم که امیدواریم در اسرع وقت رسیدگی به این معضل مورد توجه  مسئولان خواب‌زده میراث فرهنگی قرار گیرد.

تبدیل شدن تپه‌ای باستانی به پاتوق معتادان متجاهر

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب