گزارش؛

آسیب شناسی اعتیاد در بین جوانان

کد خبر: 310313
|
00:40 - 1402/08/29
نسخه چاپی
آسیب شناسی اعتیاد در بین جوانان
خبرنگار این پایگاه خبری به آسیب شناسی اعتیاد در بین جوانان پرداخته است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، خبرنگار این پایگاه خبری به بهانه آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد شهرستان لنگرود استان گیلان در نیمه آبان ماه 1402 که به دنبال آن ۳۲ نفر فوت و ۱۷ نفر مصدوم شدند؛ از کمپ ترک اعتیاد آرامش که در جوار سراب شرف‌‌آباد شهرستان اسلام آبادغرب واقع شده است بازدید میدانی بعمل آورد تا مشکلات این قشر آسیب‌دیده را از نزدیک بررسی نماید.

 

تا پیش از این برای سیستم گرمایشی این مرکز از کپسول گاز  استفاده می‌شد که به گفته مدیر این مرکز ترک اعتیاد با پیگیری و مساعدت مالی فرماندار و امام جمعه شهرستان کار گازکشی به اتمام رسیده و گازکشی داخلی نیز انجام شده و بزودی گاز مرکز وصل خواهد شد.

 

حسین صفری رئیس بهزیستی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: ما بصورت هفتگی ازاین مرکز ترک اعتیاد آرامش بازدید می‌کنیم و کار گازکشی این مرکز مشکلاتی بخاطر قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی مالکین خصوصی در مسیر لوله‌کشی شرکت گاز قرار داشت که با پیگیری لازم رضایت معارضین جلب شد و گازکشی انجام شد.

وی افزود: این بخش کمپ ترک اعتیاد آرامش غیر دولتی است و 34 نفر مددجو دارد و بیش از 200 نفر معتاد متجاهر از سراسر استان در کمپ ونداد سپهر واقع در روستای کله‌جوب در اسفند 1401پذیرش و ساماندهی و پس از 5 ماه با بهبودی کامل ترخیص شدند و تعداد 200 نفر دیگر نیز در شهریور 1402 پذیرش شده‌اند.

 

مهندس صفری گفت: اعتیاد مقوله‌ای است که فقط یک سازمان یا یک شخص به تنهایی نمی‌تواند کاری برای آن انجام دهد و نیاز به حمایت جدی خانواده، دوستان و دیگر نهادهای متولی دارد.

وی عنوان کرد: شهریه و هزینه نگهداری معتادین متجاهر برای هر نفر یک میلیون و200 هزار تومان توسط بهزیستی به بخش خصوصی پرداخت می‌شود اما برای کمپ‌های معمولی هزینه ترک اعتیاد 2میلیون و 200 هزار تومان  برعهده خانواده شخص بیمار می‌باشد که اکثر این مبلغ را ندارند و با مبالغ کمتر توسط کمپ‌ها پذیرش می‌شوند.

 

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص حمایت مالی بهزیستی از کمپ‌های ترک اعتیاد معمولی گفت: سالانه 10 الی 20 نفر بصورت یاری‌برگ به کمپ‌ها معرفی می‌شوند که حدود 1میلیون و 500 هزار تومان از هزینه مرکز را برای هر نفر پرداخت می‌شود این افراد از خانواده‌های بی بضاعت توسط دادستانی یا نیروی انتظامی معرفی می‌شوند.

 

آرش رشیدی مدیر کانون ترک اعتیاد آرامش به قول خودش معتاد بوده و تا کارتن خوابی پیش رفته اما به لطف خدا از آن مسیر بازگشته و اکنون با گذشت دوران پاکی بیش از یک دهه است با فعالیت در این مرکز به بیماران همنوع خودش یاری می‌رساند.

وی می‌گوید: اعتیاد اختلالی است که جمع همه اختلالات روانی است  و مراکز نگهداری معتادان مراکزی حساس است که افرادی با انواع مواد مخدر مصرفی با شخصیت‌های متفاوت در آن نگهداری می‌شوند لذا پس از آتش سوزی کمپ لنگرود ما سریعاً پیگیر تسریع در گازکشی بودیم که با مساعدت مسئولین انجام شد.

رشیدی افزود: کار کردن با این قشر خیلی سخت است و برای دوام و تداوم فعالیت نیاز به حمایت مسئولین و مردم داریم.

وی یادآور شد: 12 سال پیش توسط یک غریبه به این کمپ آمدم و پس از طی مراحل و یک سال پاکی ماندگار شدم و با تشویق آقای جهانی(صاحب امتیاز کمپ آرامش) شروع به ادامه تحصیل نمودم و تا مرحله کارشناشی ارشد روانشناسی ادامه تحصیل داده ام و برای مقطع دکترای روانشناسی نیز قبول شده‌ام.

آرش رشیدی گفت: با توجه به تجربیات تلخ گذشته و تحصیلات دانشگاهی برای خیلی از مراکز و خانواده‌ها دوره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ‌می‌گذارم.

وی بعنوان یک کارشناس که 13 سال انواع مواد مخدر مصرف کرده و مدت 12 سال هم در بهبودی و پاکی قرار دارد؛ ریشه آسیب‌ها را عدم آشنایی جوانان و خانواده‌ها با نیازهای این قشر آسیب‌پذیر می‌داند و می‌گوید مفهوم لذت در جوانان ما به غلط معنا و برداشت اشتباهی دارد مثلاً در برخی مراسمات و مجالس عروسی‌ به اشتباه باب شده که مشروبات الکلی مصرف می‌شود یعنی می‌خواهند از یک لذت، لذت دیگری را نیز ببرند یا مثلاً مردم برای آرامش یا شادی به سیزده بدر می‌روند اما بیشترین ضرر را به طبیعت می‌رسانند.

رشیدی خاطرنشان کرد:  من سالانه با 500 نفر معتاد جدید سروکار دارم و یکی از مواردی که برخی افراد بخاطر عدم آگاهی و متأسفانه عدم اطلاع‌رسانی کافی به آن گرفتار می‌شوند؛ اثرات موادمخدر بر رابطه جنسی می‌باشد که شاید برخی گمان کنند در کوتاه مدت برای آنها لذت‌بخش است اما واقعیت این است که مصرف هر نوع ماده مخدر بر روی عملکرد جنسی افراد تاثیرات سوء و مضری دارد.

وی افزود: مواد مخدر مختلف و متعدد صنعتی به بازار آمده که خانواده‌ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند و معتادین کنونی با معتادین دهه‌های گذشته تفاوت زیادی دارند و در واقع به قول این کارشناس دیگر بدنبال معتاد خمیده، ژولیده و کارتن خواب نباشید چون نسل جدید معتادین باکلاس ادکلن زده و حتی ممکن است پشت میزنشین باشند.

 

مدیر این مرکز ترک اعتیاد گفت: اکنون تشخیص اعتیاد از روی چهره و ظاهر افراد خیلی کم شده و باید در این زمینه خیلی حرفه‌ای باشید و در واقع فقط کارشناسان این فن می‌توانند تشخیص دهند.

وی به مشاوره مادری اشاره کرد که فرزند دبیرستانی‌اش مقدار زیادی عسل مصرف می‌کرد که با مشاوره و ارائه راهکار به مادر مشخص شد که فرزند نواجوانش ماده مخدر«گُل» مصرف می‌کند.

 

آرش رشیدی مشکل اصلی اعتیاد را آشنا نبودن خانواده‌ها با مواد مخدر و پروسه اعتیاد می‌داند و می‌گوید: پدر من تحصیلات دکترا داشته و در یک خانواده کاملاً مذهبی و فرهنگی پرورش یافته‌ام اما من بدلیل ناآگاهی خودم و خانواده‌ام گرفتار شدم و خانواده‌ها نباید از این فرار کنند چون خانواده‌های بزرگی به این درد گرفتار شده‌اند لذا باید برای آگاهی خود و سلامت فرزندان خود باید آموزش ببینند.

وی عنوان کرد: متأسفانه تبلیغات اشتباه در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای درخصوص انواع داروها و روش‌های سودجویانه ترک اعتیاد بیشترین آسیب را به خانواده‌ها و جوانان می‌زند و اثرات عکس دارد و جوانان را به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد.

 

خبرنگار ما برای عبرت آموزی با یکی از مددجویان کمپ گفتگو کرد: که از استان‌دیگری برای ترک اعتیاد به این کمپ آمده. وی یکی از نخبگان دوران خود بوده و قهرمان ورزشی نیز بوده و در 1369 به استخدام دانشگاه علوم پزشکی یکی از شهرهای ایران در می‌آید و  زندگی خوبی داشته و پس از ازدواج در کنار کار اداری یک شغل آزاد را نیز راه‌اندازی می‌کند.

این فرد که دام اعتیاد گرفتار شده: خاطرنشان کرد: من که در طول عمرم سیگار هم نکشیده بودم با دورهمی دوستان شروع به مصرف مشروبات الکلی و بعد شیره و تریاک نمودم تا اینکه به مصرف شیشه و هروئین روی آوردم در طول چندین سال کار، زندگی، خانه و سرمایه‌ام را بر باد دادم و فقط خداوند به من لطف کرد همسرم فرزندانم(پسر و دخترم) را رها نکرد و آنها را خوب تربیت کرد و سالم بار آورد و اکنون آنها برای ترک اعتیاد به من کمک می‌کنند.

وی گفت: جوانان باید از ما عبرت بگیرند و هیچ وقت برای تجربه مواد مخدر نروند چون این مواد خانمان سوز است و زندگی جوانان و کانون خانواده را بر باد می‌دهد.

 

خبرنگار ما با جوان دیگری گفتگو می‌کند که اکنون 24 سال دارد و از 17 سالگی با مصرف قرص متادون اعتیاد وی شروع شده و کم کم به مصرف تریاک، هروئین و شیشه رسیده است. وی علت گرایش به مواد مخدر را محروم بودن از نعمت پدر و گشت و گذار با دوستان ناباب عنوان می‌کند و می‌گوید با دوستان از مدرسه فرار می‌کردیم و برای کمک به معیشت خانواده که مادرم کارگری می‌کرد من هم  به کارگری ساختمانی مشغول شدم و به پیشنهاد دوستان برای بالا رفتن قدرت بدنی در ادامه کار فیزیکی به قرص متادون روی آوردم و اعتیاد من پله پله از آنجا شروع شد.

این جوان که حدود 9 ماه است پاک است علت اصلی گرفتار شدن به دام اعتیاد را رفیق بد و دوست ناباب معرفی می‌کند، البته می‌گوید من خودم زمینه‌اش را داشتم اما دوستان شرایط‌ش را برای من مهیا کردند.

 

آرش رشیدی کارشناس روانشناسی و ترک اعتیاد در خاتمه می‌گوید: دوست و رفیق در آینده فرزندان ما و حتی بزرگسالان خیلی تأثیر دارد و «آزادی بیش از اندازه و بدون آموزش یعنی آسیب»، متأسفانه برخی خانواده در اقدامی غلط قبح‌شکنی می‌کنند و به فرزندان خود می‌گویند هر کاری می‌کنید حتی قلیان می‌کشید جلوی چشم خودمان بکشید درصورتی که این اقدام اشتباه چه در پیداو پنهان نباید صورت بگیرد.

 

 وی عنوان کرد: از لحاظ روانشاسی گفته می‌شود تمام زندگی انسان‌ها به پنج رفیق اصلی آنها ارتباط دارد چون ذات انسان‌ها بیشتر تأثیر پذیر است تا تأثیر گذار و اگر دوستان اصلی خلاف‌کار باشند در مسیر خلاف می‌افتی و اگر دوستانی بازاری یا دانشگاهی داشته باشید قطعاً در مسیر آنها قدم بر می‌دارید.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب