دانا گزارش می دهد؛

شتاب توسعه در هرمزگان؛ بهره‌ برداری از ۱۰۳۴ طرح اقتصادی در سفر رییس جمهور به بندرعباس

کد خبر: 310529
|
18:13 - 1402/11/11
نسخه چاپی
شتاب توسعه در هرمزگان؛ بهره‌ برداری از ۱۰۳۴ طرح اقتصادی در سفر رییس جمهور به بندرعباس
در اولین روز دهه مبارکه فجر و برگزاری دور دوم سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیأت دولت به استان هرمزگان، بهره‌برداری از ۱۰۳۴ طرح عمرانی و اقتصادی به ارزش ۱۰۵ همت در این استان انجام خواهد شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استان هرمزگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مناطق کشور، طی دو سال و نیم گذشته با روی کارآمدن دولت سیزدهم، به عنوان یک نقطه‌ی مهم در توسعه اقتصادی و اشتغال، تلاش‌های بسیاری در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال انجام داده است.

حالا در اولین روز دهه مبارکه فجر و برگزاری دور دوم سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیأت دولت به استان هرمزگان، بهره‌برداری از ۱۰۳۴ طرح عمرانی و اقتصادی به ارزش ۱۰۵ همت در این استان انجام خواهد شد.

 

افتتاح فاز یک نیروگاه برق مجتمع آلومینیوم المهدی 

یکی از این پروژه ها نیروگاه برق مجتمع آلومینیوم المهدی است که در دو فاز با هدف تامین برق به‌ ویژه در فصل تابستان و جلوگیری از خارج شدن دیگ‌های تولیدی راه‌ اندازی شده است.

در این باره حمید رضا فیاضی معاون انرژی آلومینیوم المهدی با بیان اینکه به اینکه نیروگاه سیکل‌ ترکیبی 546 مگاواتی آلومینیوم المهدی هرمزگان دارای دو واحد است که فاز اول این پروژه در حال حاضر تکمیل شده است، اظهار داشت: هدف از راه اندازی این مجموعه تولیدی افزایش اطمینان از تامین برق مداوم و جلوگیری از ضررهای متعدد ناشی از قطع برق است، به خصوص در تیک بار تابستون ها که فشار زیادی از نظر تولیدی وارد می کند به همین دلیل بحث احداث نیروگاه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: کار های اجرایی آن به صورت ویژه از برج 5 سال گذشته (مرداد ماه 1401) آغاز شد و در حال حاضر واحد یک آن به اتمام رسیده است. واحد یک که به مدار بیاید در تیک بار تابستون سال آینده ما دیگر محدودیتی برای تامین انرژی مورد نیاز نخواهیم داشت و در ادامه با وارد شدن واحدهای دیگر ما می توانیم آن برنامه های تکمیل خط تولید را در واقع در ادامه ترزیق انرژی به شبکه سراسری را هم در دستور کار قرار دهیم که یک کمک زیادی به شبکه سراسری در تامین برق خواهد کرد.

معاون انرژی آلومینیوم المهدی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی این واحد تولیدی دارای دو واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی 183 مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت 180 مگاوات است که در دو فاز تقریبا 234.5 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.

لازم به ذکر است؛ با تکمیل پروژه و وارد مدار شدن هر دو فاز این نیروگاه نیاز این مجموعه به تامین برق به صورت کامل برطرف می‌شود و حتی مازاد تولید برق هم خواهد داشت و این اقدامی بزرگی جهت توسعه این صنعت است.

 

احیای واحد صنعتی پروژه کشتیرانی هرمزگان با فعالیت بیش از 500 نفر

پروژه دیگر احیای واحد صنعتی کشتیرانی هرمزگان است. این واحد فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ با ساخت و تعمیرات انواع شناورهای دریایی در استان هرمزگان  آغاز کرد.

به گفته کامبیز عرب مدیرعامل کشتی سازی سپهر دریا؛ در این کارخانه انواع کشتی های مختلف قابل ساخت و تولید و تامین است. واحد صنعتی کشتیرانی هرمزگان در حال حاضر با بیش از 500 نفر نیروی انسانی ساخت و تولید و تامین ده ها  کشتی را در سال به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان دارای پتانسیل بالایی در توسعه صنایع دریایی دارد، عنوان کرد: صنعت کشتی سازی در همه جای دنیا به عنوان صنعت مادر شناخته شده می شود و جزء صنایع استراتژیک محسوب می‌شود، کشور ما نیز در سال های اخیر به این موضوع خیلی اهمیت داده شده است. 

مدیرعامل کشتی سازی سپهر دریا با اشاره به مشکلات این صنعت افزود: یکی از مهم ترین مشکلات این صنعت این است که در سواحل دریا مستقر است و زمین ها و کارخانه ها باید در مجاور دریا باشند به طبع زمین ها خارج از سواحل دریا برای این صنعت مناسب نیست.  همچنین صنعت کشتی سازی باید با استانداردهای بین المللی ساخته شود.

عرب گفت: این کارخانه در ابتدا که شکل گرفت بالاترین استاندارها ساخت کشتی را سرمایه کار خود قرار داد که بتواند در آینده پس از رفع نیازهای داخلی محصولاتش را به تمام دنیا صادر کند در ابتدای این راه اهتمام داشت که بتواند از تجارب دیگر کارخانه های کشتی سازی دنیا که در این امور شناخته شده و تجریه داشتند استفاده کند ولی در مسیر با تحریم های بین المللی این کارخانه ها کلا از همکاری کنار رفتند و در قراردادهایی که داشتیم ما را کنار گذاشتند و چالش هایی را برای ما به وجود اوردند که بار مالی و کاری برای ما به وجود آورد که در برهه ای به حداقل تعداد نیرو ( 10 نفر) رسید اما در حال حاضر بیش از 500 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

 

ساخت پالایشگاه نفت آفتاب یزد در کمتر از یک سال و نیم در دولت سیزدهم

از دیگر طرح های اقتصادی، پالایشگاه نفت آفتاب یزد است که این پالایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده مشتقات نفتی در بخش خصوصی کشور، با استفاده از خوراک (مواد اولیه) مختلف که از طریق مجموعه وزارت نفت، پالایشگاه‌های گازی و نفتی کشور تامین می‌کند، عملیات پالایش و تولید مشتقات نفتی را به منظور ارائه به بازارهای جهانی انجام می‌دهد.

علیرضا امین مدیر ارشد منطقه ای شرکت پالایش نفت آفتاب با بیان اینکه طراحی، ساخت و بهره برداری از پالایشگاه نفت آفتاب یزد به کمک متخصصان ایرانی در ظرف کمتر از یک سال و نیم ساخته شده است، گفت: این پالایشگاه در حال حاضر با ظرفیت 40 هزار بشکه در حال کار است. خوراک این پالایشگاه از میعانات گازی است که در حال حاضر از عسلویه با تانکر حمل می شود. محصولات این پالایشگاه، نفت های سبک، نفت های سنگین، حلال و گازویل است که همه صادراتی هستند.

وی افزود: ویژگی های مهم این پالایشگاه ساخت داخل بودن آن و سرعت عملی که در ساخت این پالایشگاه صورت گرفته است و همچنین هزینه ای که برای ساخت این پالایشگاه انجام شده است تا حالا 6 هزار همت بوده است.

مدیر ارشد منطقه ای این پالایشگاه با اشاره به اینکه طرح های توسعه زیادی در دستور کار داریم که در سال های آتی به بهره برداری خواهند رسید، گفت:‌ در حال حاضر حدود 1200 نفر نیروی انسانی در این مجموعه مشغول به کار هستند.

 

بهره برداری از فاز نخست پتروپالایش آذرخش با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تن تولید قیر

فاز نخست پروژه پتروپالایش آذرخش بندرعباس با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تن تولید قیر در روز قرار است در سفر رئیس جمهور به بهره برداری رسد.

احمد آبکار مدیر مهندسی و طرح های شرکت بناگستر با اعلام شرایط فعلی فعالیت این کارخانه تاکید می‌کند: «در حال حاضر با تکمیل فاز اول اجرا، تولید قیر از طریق بلندینگ و اختلاط مدنظر است اما با تکمیل فاز دوم، به تدریج در مدار ظرفیت کامل تولید قرار می‌گیریم و انواع قیر را به بازارهای جهانی عرضه می‌کنیم.

وی افزود: خوراک این واحد تولیدی با خط لوله به متراژ یکهزار و ۷۰۰ متر از محل شرکت پالایش نفت بندرعباس تامین می‌شود.

آبکار با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این واحد تولیدی، پنج‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است، عنوان کرد: محصول این واحد، صادراتی است و در طرح توسعه علاوه بر قیر، روغن صنعتی نیز تولید می‌شود. این کارخانه ۶ مخزن یکهزار و ۵۰۰ تنی برای ذخیره و تولید دارد. با بهره‌برداری از این واحد، ۱۲۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

مدیر مهندسی و طرح های شرکت بناگستر گفت: قرار گرفتن در نزدیکی پالایشگاه و مجتمع بندری شهیدرجایی بندرعباس از مهم‌ترین ویژگی این کارخانه است.

 

افتتاح ۲۰۰ واحد آموزشی و ۸۰۰ کلاس درس در جریان سفر رییس جمهور

محمد قویدل مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان با بیان اینکه در هرمزگان ۴۳۰ هزار دانش آموز داریم، گفت: متوسط سرانه استان حدود ۵ و ۴ دهم است. این استان در ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی در میان ۵ استان اول آموزش و پرورش کشور انتخاب شده است. 

وی افزود: در جریان سفر رییس جمهور به این استان ۲۰۰ واحد آموزشی و همچنین ۸۰۰ کلاس درس در حوزه عمرانی افتتاح خواهند شد، که ۶ سالن سرپوشیده ورزشی و نیز ۶۰ زمین درون مدرسه ای و زمین بازی های ساحلی نیز در مهیای بهره برداری رسمی هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشاره یه اینکه این پروژه از سال 1400 مجدد با مشارکت شرکت پالایش نفت آفتاب آغاز شد و مهر ماه سال 1402 تحویل آموزش و پرورش شد، تصریح کرد: مجموع اعتبارات این پروژه بالغ بر 55 میلیارد تومان بوده است که 35 میلیارد تومان آن از محل مسولیت های اجتماعی شرکت پالایش نفت آفتاب و 20 میلیارد تومان هم از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

تجهیز این پروژه کامل از طرف خود اداره کل نوسازی وتوسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان انجام شده است. یکی از ویژگی های این پروژه و دیگر پروژه ها که در حال افتتاح هستیم استفاده از معماری بومی و محلی است. به عنوان یکی از ساختمان های فاخر در شهر بندر عباس این طراحی انجام شده و به مرحله بهره برداری رسیده است. یکی دیگر از ویژگی های خاص این پروژه بحث نورپردازی است که به طور کامل توسط خود مهندسین اداره کل نوسازی وتوسعه و تجهیز مدارس استان انجام شده است. 

در مجموع کل اعتبارات این 800 کلاس غریب به هزار میلیارد تومان است که طی این مدت حاصل بین سفر اول رییس جمهور و سفر دوم به مرحله بهرداری رسیده است علاوه بر افتتاح این پروژه ها هوشمندسازی 320 کلاس درس با اعتبار غریب بر 30 میلیارد تومان انجام شده است.

 

اتمام ۳ فاز پروژه ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس در دولت سیزدهم

شهروز شجاعی مدیر عامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب بازیافت شده از مرداد ماه 1400 در 6 فاز برای حل بزرگ ترین چالش محیط زیستی نوار شمالی خلیج فارس و شهر بندرعباس آغاز شد در حال حاضر هر 6 فاز در حال انجام و عملیات اجرایی در آن انجام می گیرد.

وی با اشاره به فاز یک افزود: فاز یک این طرح احداث مخزن ده هزار متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ  پساب با کیفیت به به منطقه ویژه اقتصادی و صنایع است که عملیات ساختمانی آن صددرصد تمام شده است.

شجاعی با بیان اینکه فاز 2 انتقال، نوسازی و بازسازی تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس و ایستگاه پمپاژ تصفیه است، گفت: این طرح در کل 70 درصد پیشرفت داشته است ولی بخش مایع مدول توسعه در سفر رییس جمهور به استان راه اندازی خواهد شد. از لحاظ فنی راه اندازی مدار توسعه و بخش مایع نیازمند شکل‌گیری باکتری‌هاست که در یک بازه زمانی دو ماهه تعریف می‌شود که باید در این مدت میکروارگانیسم‌ها لجن‌های درون فاضلاب را بخورد و آب به ورودی فاضلاب به کیفیت مطلوب‌تری برسد. 

به گفته مدیر عامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس؛ در فاز 3، خط انتقال تصفیه خانه تا مخزن است که در منطقه ویژه قرار دارد. این خط انتقال به طول 22 کیلومتر است که عملیات آن ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و خط کاملاً آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: فاز 4 به جهت اینکه فاضلاب شهر بندرعباس و شیرین سازی در بحث صنعت آب کشور به عنوان صنعت نامتعارف شناخته می شود و صنایع هم موکلف هستند از آب نامتعارف استفاده کنند و نامتعارف دوم به دلیل این است که شهر بندرعباس یک شهر ساحلی است و شبکه جمع اوری فاضلاب سال های سال از عمر ان گذشته است جزر و مدد دریا باعث ورودی شوری به فاضلاب و همچنین ماسه می شود برای اینکه این پساب در صنعت استفاده شود، فرآیند آب باید شیرین سازی شود نمونه این مورد حتی در کشورهای خارجی هم نمونه آن وجود ندارد. این فاز ۱۵ درصد پیشرفت داشته است که تا شهریور 1404 آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی بیان کرد: فاز 5 نیز مخزن ذخیره آب در منطقه ویژه است که فعالیت آن از ابتدای سال آغاز شده و پیشرفت این فاز 70 درصد است که شامل ساخت مخزن 40 هزار متر مکعبی آب است که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس با اشاره به فاز 6 گفت: فاز 6 و پایان پروژه نیز شامل شبکه توزیع بین صنایع است که صنایع در حال حاضر صاحب این پساب هستند و پیش فروش کردند و بخشی از هزینه های مالی مورد نیاز طرح از محل پیش فروش بوده است. پساب تصفیه شده باید به درب کارخانه‌های مصرف کننده صنعتی برسد.

 

افتتاح بیمارستان فوق تخصصی کودکان در بندرعباس در سفر رئیس جمهور

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس یکی از طرح‌های مورد افتتاح در سفر ریاست جمهوری  است که ساخت این بیمارستان  در سال ۱۴۰۰ با هماهنگی و مشارکت خیرین و پالایشگاه نفت بندرعباس شروع و هم اکنون در حال بهره‌برداری است. برای ساخت این بیمارستان ۵ هزار میلیارد ریال هزینه ساخت شده و ۲ هزار میلیارد هزینه تجهیزات آن شد.

غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره اظهار داشت: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان بندرعباس با همت مسئولیت های اجتماعی استان از جمله وزارت نفت و حمایت های استاندار محترم و نمایندگان استان در ۵ طبقه در فضایی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته شده است.

وی افزود: این بیمارستان ۱۱۲ تخت خوابی است که در رده های تخصصی و فوق تخصصی به سراسر استان هرمزگان و شهرهای جنوب کرمان و در مواردی شهرهای سیستان و بلوچستان خدمات تخصصی و فوق تخصصی به کودکان ارائه می کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان؛ در این بیمارستان بخش های مختلف کودکان (داخلی،  جراحی و اتاق عمل کودکان) بخش های فوق تخصصی (عفونی، ریه و خون و سرطان و نورولوژی و قلب کودکان) وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات این بیمارستان از بهترین و به روز ترین تجهیزاتی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر کرده است، تصریح کرد: این بیمارستان با ۱۹۱پرستار و حدود ۵۰ پزشک به کودکان ارائه خدمت می کند. 

برای ساخت این بیمارستان بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. بالغ بر دو هزار میلیارد ریال برای تجهیزات پزشکی این بیمارستان هزینه شده است که ان شاءالله به یمن دهه فجر و با حضور ریاست جمهور و  مردم استان هرمزگان به ویژه کودکان این استان و استان های همجوار به بهره برداری خواهد رسید. 

 

تحویل ۱۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن به مردم استان هرمزگان

عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان هم در مورد افتتاح پروژه مسکن ملی این استان اظهار کرد: سهمیه استان هرمزگان در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری حدود ۵۰ هزار واحد و در حوزه روستایی ۱۶ هزار واحد، جمعاً ۶۶ هزار واحد است که در دهه مبارک فجر با حضور رئیس‌جمهور ۱۴ هزار و ۲۹ واحد به بهره‌برداری خواهد رسید.

کمالی بیان کرد: برای پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم بالغ‌بر ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه شده و بنا داریم تا پایان دولت بتوانیم آنچه تعهد بوده، به پایان برسانیم و درواقع در عمر دوساله دولت ۲۰ هزار تا تحویل داده‌ایم.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان؛ سهمیه استان جمعا ۶۶ هزار واحد است و بنا داریم تا پایان دولت همه واحدها تکمیل شود.

گفتنی است؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای ۱۲ و ۱۳بهمن در هرمزگان خواهد بود و علاوه بر بررسی روند پیشرفت و تحقق مصوبات سفر نخست، با نخبگان، دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم دیدار می‌کند.

هیات وزیران و تعدادی از معاونان، رئیس جمهور را در این سفر ۲روزه همراهی می‌کنند.

دور نخست سفر رئیس جمهور و هیات دولت به هرمزگان در ۲۳ دیماه ۱۴۰۰ افزون‌بر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات در قالب ۱۸۰ مصوبه برای استان هرمزگان به تصویب رسید.