رئیسی:

رئیسی در نشست مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور مطرح کرد

کد خبر: 310552
|
10:36 - 1402/11/17
نسخه چاپی
رئیسی در نشست مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور مطرح کرد
ضرورت تدوین لایحه‌ای جامع برای رفع موانع موجود در مناطق آزاد و ویژه

به گزارش اسلام آباد خبر ،

رئیس جمهور با اشاره به گذشت زمان طولانی از وضع قوانین مربوط به مناطق آزاد و محدودیت‌هایی که برخی از این قوانین برای فعالیت این مناطق ایجاد کرده است، بازنگری در قوانین موجود را ضروری دانست و گفت: با توجه به رفع نگرانی‌های گذشته و تمرکز توجه به تولید و صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی لازم است تدوین لایحه‌ای جامع ناظر به همه موانع موجود در این مناطق و مشتمل بر راهکارهای رفع این مشکلات در اولویت کاری مسئولان مربوط باشد.

 

سید ابراهیم رئیسی صبح سه‌شنبه در نشست مدیران مناطق آزاد و ویژه کشور به صورت ویدئوکنفرانسی از طرح‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری در مناطق آزاد ارس، انزلی، اروند، ماکو و چابهار به ارزش ۱۴ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد.

 

رئیس جمهور در این نشست ضمن تسلیت سالگرد شهادت امام موسی کاظم (ع) و گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، رهنمودهای مهمی برای ارتقای عملکرد مناطق آزاد و ویژه کشور مطرح کرد.

 

رئیسی با اشاره به گذشت زمان طولانی از وضع قوانین مربوط به مناطق آزاد و محدودیت‌هایی که برخی از این قوانین برای فعالیت مناطق آزاد ایجاد کرده است، بازنگری در قوانین موجود را ضروری دانست و افزود: حال که رویکرد مناطق آزاد به رفع نگرانی‌های گذشته از برخی آسیب‌های مربوط به فعالیت مناطق آزاد از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه و توجه به تولید و صادرات متمرکز شده، لازم است تدوین لایحه‌ای جامع ناظر به همه موانع موجود در این مناطق و مشتمل بر راهکارهای رفع این مشکلات در اولویت کاری مسئولان مربوط باشد.

 

رئیس‌جمهور در ادامه افزایش تولید و صادرات را از جمله مأموریت‌های مهم مناطق آزاد و ویژه برشمرد و افزود: لازمه تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری است، اما با اینکه میزان سرمایه‌گذاری جذب شده طی ۲.۵ سال گذشته قابل تقدیر است، فرایند جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی همچنان طولانی و دارای پیچیدگی‌هایی است که موجب دلسردی و نا امیدی سرمایه‌گذار و فرار سرمایه می‌شود.

 

رئیسی با بیان اینکه فلسفه و اساس تشکیل مناطق آزاد و ویژه رفع پیچیدگی‌ و قوانین و مقررات دست و پاگیر بوده است، بر لزوم اصلاح فرآیند طولانی و پیچیده جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه و تجدیدنظر در روال فعلی تاکید کرد.

 

«ضرورت فعال‌ شدن مناطق آزاد به تصویب رسیده»، «بررسی راهکارهای تأمین مالی مناطق آزاد و ویژه با کمک بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «توجه ویژه به جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور با تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و سود سرمایه»، «فعال کردن اقتصاد گردشگری در کنار تولید در مناطق آزاد و ویژه» و«ضرورت بررسی و رفع مشکلات پیش آمده ناشی از درهم آمیختگی مسائل برخی مناطق آزاد و ویژه با مسائل شهری» از دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی رئیس جمهور در این جلسه بود.

 

رئیس جمهور همچنین به اهمیت راهبردی بندر چابهار در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور اشاره کرد و گفت: موضوع فعال‌سازی و توسعه بندر چابهار که همواره به عنوان یکی از موضوعات محوری در توافقات تجاری با دیگر کشورها مطرح بوده با جدیت در دستور کار باشد.

 

پیش از سخنان رئیس جمهور مدیران عامل مناطق آزاد انزلی، چابهار، بانه و مریوان و مدیران عامل مناطق ویژه سلفچگان و پارسیان به بیان نقطه‌ نظرات خود و همچنین طرح مسائل و مشکلات پیش‌روی مناطق آزاد و ویژه پرداختند