دبیرکل سازمان ملل:

رفح در معرض تهدید جدی است؛ به آتش‌بس فوری در غزه نیاز داریم

کد خبر: 310569
|
19:20 - 1402/11/20
نسخه چاپی
رفح در معرض تهدید جدی است؛ به آتش‌بس فوری در غزه نیاز داریم
دبیر کل سازمان ملل گفت وضعیت در غزه در حال بدتر شدن است

به گزارش اسلام آباد خبر ،  

  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه "وضعیت در غزه در حال بدتر شدن است»، بار دیگر بر نیاز فوری به برقراری آتش بس تاکید کرد و گفت: «رفح در معرض تهدید جدی قرار دارد».

 

 از سازمان ملل ، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: در غزه، وضعیت درحال بدتر شدن است. علاوه بر مرگ و ویرانی ناشی از عملیات نظامی، گرسنگی و بیماری بر فلسطینیان غزه تأثیر می گذارد.

 

او افزود: برخی اقدامات محدود، عملیات بشردوستانه ما همچنان با محرومیت از دسترسی، تاخیر، موانع و خطرات متعدد - از جمله درگیری مواجه است. یکی از کاروان های ما در اوایل این هفته توسط توپخانه نیروی دریایی اسرائیل آسیب دید. در ژانویه، فقط ۱۰ کاروان از ۶۱ کاروان کمک های برنامه ریزی شده به شمال به مقصد رسیدند.

 

گوترش تصریح کرد: محرومیت از دسترسی بشردوستانه به معنای محرومیت از کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان است. در این میان، رفح در معرض تهدید جدی قرار دارد. نیمی از جمعیت غزه اکنون در رفح انباشته شده اند. جایی برای رفتن ندارند. آنها خانه ندارند و هیچ امیدی ندارند.

 

دبیرکل سازمان ملل افزود: آنها در پناهگاه های بسیار شلوغ، در شرایط غیربهداشتی بدون آب جاری، برق و مواد غذایی کافی زندگی می کنند.

 

همه اینها بر لزوم احترام کامل به قوانین بین المللی بشردوستانه، از جمله حمایت از غیرنظامیان و اطمینان از برآورده شدن نیازهای ضروری آنها، نیاز به آتش بس فوری بشردوستانه، نیاز به آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و نیاز به گام‌های واقعی، مشهود و ملموس به سوی راهکار دو کشوری – بر اساس قطعنامه ها، حقوق بین الملل و توافقات قبلی تاکید می کند.

 

دبیرکل سازمان ملل گفت: خصومت های خونین مکرر، و ده ها سال تنش و اشغال، نتوانسته است یک کشور برای فلسطینی ها یا امنیت برای اسرائیلی ها را به ارمغان بیاورد. در خاورمیانه و سراسر جهان، ما به صلح به تمام معنا نیاز داریم.

 

گوترش تاکید کرد: به صلح در همه ابعاد آن نیاز داریم. صلح پیوندی است که متحد می کند. ما با درگیری های فزاینده و شکاف های ژئوپلیتیکی روبرو هستیم. ما شاهد افزایش قطبی شدن جهان هستیم. ما نابرابری های فزاینده ای داریم و اکنون زمان نزاع نیست.

 

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: ما با چالش هایی از جمله تهدید قدیمی هسته ای، وضعیت اضطراری آب و هوا و خطرات ناشی از هوش مصنوعی کنترل نشده مواجه هستیم. برای پایان دادن به درگیری، مقابله موثر با تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی، انجام اقدامات اقلیمی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار، می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم.

 

گوترش اداه داد: ما دیگر در دنیای دو ابرقدرت یا دنیای تک قطبی نیستیم. این ماه مصادف با دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین است. ضروری است که ما برای صلح عادلانه و پایدار، در راستای منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی تلاش کنیم.