وزیر خارجه سابق :

اعتراف تکان دهنده ظریف بر اهمیت «نقش مردم»/ وزیر خارجه سابق در قامت یک ناصح با تجربه!

کد خبر: 310607
|
00:14 - 1402/12/01
نسخه چاپی
اعتراف تکان دهنده ظریف بر اهمیت «نقش مردم»/ وزیر خارجه سابق در قامت یک ناصح با تجربه!
در حالی 8 سال کشور بدون در نظر گرفتن نقش مردم در پشتیبانی از دولت و کشور تمام مسائل کشور را به برجام گره زد که ظریف این روزها بر اهمیت نقش مردم اعتراف می کند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با گذشت بیش از 2 سال از عمر دولت سیزدهم، دستاوردهای حوزه سیاست خارجی، نشان داد که مذاکره با ذلت، نمی توان راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای نقش آفرینی در منطقه و بین الملل باشد، چرا که به باور رهبران انقلاب اسلامی ایران، آمریکا و کشورهای غربی هیچ گاه قابل اعتماد نبوده و مذاکره با آنها حاصلی جز شکست حتمی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.

 

با این حال، اما دولت قبل در طول 8 سال مسئولیت خود، همواره با تاکید بر اینکه تنها راه اداره کشور و حل مشکلات داخلی، مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی است، تمام مسائل ایران را به مذاکرات برجامی گره زد.

 

ترسیم فانتزی ظریف از مذاکرات برجامی، تلاش های 8 ساله برای مذاکرات پی در پی، حمایت همه جانبه حسن روحانی از مذاکرات برجام، تصویب فوری برجام در مجلس، تعطیلی فعالیت های هسته ای و بتن ریزی در تاسیسات هسته ای، همه و همه تکه های پازلی بود که در دولت قبل کنار هم چیده شد تا به باور دولتمردان مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

 

مشکلاتی که بارها رهبر انقلاب فرمودند راه حل آن در داخل کشور، با اتکا به توان داخلی و به پشتوانه ملت خواهد است.

 

ایشان در روز ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ در دیدار با جمعی از کارگران سراسر کشور فرمودند: « مشکل اقتصادی کشور اگر بخواهد حل بشود، باید روی تولید متمرکز شد. همه به همین شکلی که عرض کردیم، مسئولیّت دارند؛ البتّه بعضی مسئولیّتها سنگین‌تر است، بعضی سبک‌تر است امّا همه این‌جوری مسئولند. کلید حلّ مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست؛ در داخل کشور است.»

 

با این حال، اما دولت برجام، مهره های بازی سیاست را به گونه ای چید که در آن برای حضور و اراده مردم به عنوان اصلی ترین پشتوانه انقلاب جایگاهی قائل نباشد.

اعتراف تکان دهنده رئیس سابق دستگاه دیپلماسی بر اهمیت نقش مردم

 

در طی دو سال گذشته، دیپلماسی منطقه ای دولت سیزدهم، از یک سو و تقویت قدرت نظامی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، موجب آن شد که جایگاه ایران نه تنها در منطقه بلکه در عرصه جهانی نیز مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد. عضویت در بریکس و شانگهای، نقش آفرینی های منطقه ای، حل مناقشات بین ایران و برخی کشورهای همسایه از جمله مسائلی بود که تنها با اتکا به اراده ملت و اقتدار کشور میسر شد.

 

حالا، اما وزیر سابق خارجه این روزها پشیمان از رویکرد غربگرایانه دوران مسئولیتش، در قامت یک ناصح با تجربه بر نقش مردم در پیشرف کشور تاکید می کند!

 

ظریف در یک نشست دانشجویی « نظم جدید در دنیا» با اشاره به اینکه نقش مردم را فراموش نکنیم گفته است: قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران مردم هستند که امام خمینی 40 سال پیش این را فهمید.

 

وزیر خارجه دولت روحانی که البته به داشتن رویکرد انتقادی نسبت به توان نظامی و قدرت بازدارندگی کشور نیز مشهور است این را هم گفته که به حضرت ابوالفضل قسم موشک مهم است ولی مردم مهم ترند!

 

به نظر می رسد، نادیده گرفتن نقش مردم در دولت قبل، تجربه گران سنگی بود که امروز دولتمردانی چون ظریف به آن رسیدند. پس از 8 سال معطل نگه داشتن کشور به امید گره گشایی از مشکلات اقتصادی از مسیر مذاکرات، اعتراف تکان دهنده رئیس سابق دستگاه دیپلماسی سندی بر این ادعاست.

    آخرین مطالب