امضای تفاهم همکاری های اقتصادی بین ایران و مجارستان؛

وزیر اقتصاد گفت: حضور شرکت‌های معتبر مجارستانی در کمیسیون مشترک دو کشور نشان دهنده عزم دو کشور برای توسعه روابط است.

کد خبر: 310620
|
01:58 - 1402/12/04
نسخه چاپی
وزیر اقتصاد گفت: حضور شرکت‌های معتبر مجارستانی در کمیسیون مشترک دو کشور نشان دهنده عزم دو کشور برای توسعه روابط است.
خاندوزی: با مجارستان همکاری از حوزه تامین خوراک دام تا انرژی اتمی خواهیم داشت

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و مجارستان اظهار داشت: امیدوار هستیم نتایج این نشست بستری را برای توسعه روابط دو کشور فراهم کند. توسعه روابط با مجارستان برای ایران دارای اهمیت است. پس از برگزاری نشست های قبلی روند تبادلات دو کشور رو به رشد بوده اما همچنان ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد.

 

وی افزود: توسعه روابط نشان می‌دهد که با وجود محدودیت‌ها، منافع مشترک سبب شده است تا تبادلات دو کشور رشد داشته باشد. این روند رو به رشد ادامه داد و شاهد روابط مستمر وزاری دو کشور و همچنین نشست‌های مشترک هستیم.

 

پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز در این نشست گفت: اگر محدودیت‌های جهانی نبود دیگر به دولت مردان برای توسعه روابط نیازی نبود. ما در مجارستان می‌گوییم که هر چیز بد، یک چیز خوب هم در خود دارد. همکاری دو جانبه به امنیت سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. دو سال است که این روند شروع شده و امیدوار هستیم که همکاری بین سازمانهای گمرکی و مالیاتی فعال تر شوند و به این ترتیب همکاری‌های تجاری مشکلات کمتری خواهند داشت. 12 شرکتی که من را همراهی می‌کنند روابط با ایران را جدی می‌گیرند و می‌خواهند روابط خود را گسترش دهند.

 

وی افزود: در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی نیاز داریم تا مقامات دامپزشکی ایران کمک کنند و به صورت انعطاف پذیر در زمینه صدور مجوز برای شرکت‌های مجاری اقدام کنند. شرکت‌هایی داریم که غذای دام و محصولات مرتبط با بهداشت غذایی فعالیت می‌کنند. می‌دانیم استانداردهای مهمی در این حوزه وجود دارد اما در وزیر درخواست می‌کنیم تا در این زمینه به ما کمک کنند.

 

وزیر خارجه مجارستان ادامه داد: در زمینه مدیریت آب یک پروژه موفق اجرا شده است و سه تجهیزات توصیه آب در حال اقدام است و امیدوار هستیم این پروژه‌ها نیز موفق باشند. از نظر شرکت‌های مجاری، 15 سال است که از دستگاه‌های اشعه ایکس استفاده می‌شود و امیدوار هستیم شریک لازم در ایران پیدا شود. شرکت دیگری در حوزه لبنیات نیز حضور دارد که به دنبال شرکای ایرانی است. شرکت‌های فعال در حوزه داروسازی نیز حضور دارند که یکی از قدیمی ترین صنایع کشور ما است. به همین دلیل رسیدن این محصولات به بازار ایران برای ما مهم است.

 

وی تاکید کرد: صنایع پلاستیکی نیز محصولاتی دارد که تخت رژیم تحریم قرار ندارد و ما قصد داریم در این زمینه خرید انجام دهیم. همچنین توافقی داریم که طبق آن سالیانه 5 هزار مجوز حمل و نقل برای شرکت‌های ایرانی صادر خواهیم کرد تا برای رسیدن کالاها مانعی وجود نداشته باشد.

 

در پایان می‌خواهم به موضوع انرژی هسته‌ای نیز اشاره کنم. همکاری بین دو کشور در این زمینه نیز وجود دارد چرا که سازمان انرژی اتمی این بستر را فراهم کرده است تا چندین برنامه آموزشی را در این زمینه و گسترش امنیت در تولید برای اهداف صلح آمیز برگزار کنیم. مجارستان از این حوزه استفاده می‌کند و قصد دارد در دهه آینده 70 درصد انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تامین کند.

 

در پایان این نشست، با حضور احسان خاندوزی و پیتر سییارتو امضای تفاهم همکاری های اقتصادی بین ایران و مجارستان امضا شد.

 

همچنین امضای چهار یادداشت تفاهم در حوزه همکاری های اقتصادی از دیگر برنامه های کمیسیون مشترک ایران و مجارستان بود.

 

 

    پربازدیدترین ها