مدیرکل محیط زیست کرمانشاه خبر داد:

تالاب هشیلان در آستانه ثبت در کنوانسیون رامسر تالاب هشیلان در آستانه ثبت در کنوانسیون رامسر

کد خبر: 310659
|
07:12 - 1402/12/14
نسخه چاپی
تالاب هشیلان در آستانه ثبت در کنوانسیون رامسر تالاب هشیلان در آستانه ثبت در کنوانسیون رامسر
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: در حال تلاش برای ثبت تالاب هشیلان در کنوانسیون رامسر هستیم، چراکه بیش از ۲۵۰ تالاب در کشور در این کنوانسیون ثبت‌شده‌اند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: تالاب‌ها تنها 6 درصد از کره‌ خاکی را تشکیل می‌دهند اما به لحاظ اهمیتی که دارند شرایط مناسبی برای بقا و حیات ۲۰ درصد از موجودات سطح زمین را فراهم می‌کنند، تالاب‌ها به‌نوعی حیاتی‌ترین زیستگاه انواع جانوران از نظر تنوع زیستی و محیطی هستند و با غنای بالایی که دارند بسیار حائز اهمیت هستند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه افزود: کشور ما هم تالاب‌های مهمی دارد که در این میان تالاب هشیلان در استان کرمانشاه که به‌عنوان نگین منطقه غرب کشور است و از ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ تشکیل‌شده است.

 

وی گفت: این تالاب پوشش گیاهی خوبی داشته به‌عنوان فلور منطقه و متنوع است و دارای گونه‌های پرندگان آبزی و کنار آبزی هشیلان است، «هشی» به معنای مار و لان هم به معنای لانه یا مکان زندگی به لحاظ ازدیاد گونه‌های ماری که در آنجا هست به این نام نام‌گذاری شده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط استان عنوان کرد: ارزش و اهمیت این تالاب‌ها هم از نظر ایدئولوژیکی، سفره‌های آب زیرزمینی که در خود نگه می‌دارند، بقایای گیاهان جانوری، نوع مواد عالی که دارند و از نظر کنترل فرسایش خیلی اهمیت دارند و از نظر تنوع زیستی که در تالاب‌ها زیستمندان زیست می‌کنند.

 

وی در رابطه اهمیت تالاب‌ها بیان کرد: از دیدگاه تفریحی و تفرج‌گاهی تالاب‌ها خیلی اهمیت دارند تالاب هشیلان هم جز ء این تالاب‌ها است که در استان کرمانشاه برای ما اهمیت بسیاری دارد چرا که بر اساس کنوانسیون رامسر که در چهارم شهریورماه ۱۳۵۱ منعقد شد تالاب‌ها بر اساس آیتم‌های جهانی ثبت شوند.

 

جلیلیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تالاب هشیلان به‌عنوان منطقه تفریحی، شکار و تیراندازی در آن ممنوع است و در حال تلاش هستیم که در کنوانسیون رامسر ثبت شود.

 

 

 

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت‌شده‌اند، گفت: امیدواریم شرایط ثبت برای تالاب هشیلان نیز در این کنوانسیون فراهم شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه اذعان کرد: امسال بر اساس سرشماری که داشتیم ۲۲ سایت یا نقطه در سطح استان محل زمستان گذرانی پرندگان بوده است و همکاران ما از ۱۵ آذرماه تا ۱۵ دی‌ماه این مناطق را تحت پایش قراردادند که مهم‌ترین منطقه، تالاب هشیلان بوده که حدوداً دو هزار هکتار است و ۴۵۰ هکتار از مساحت آن را خود تالاب تشکیل می‌دهد.

 

جلیلیان با اشاره به بارش‌های اخیر عنوان کرد: به لحاظ تنش‌های آبی و خشک‌سالی‌های که داشتیم، امسال جمعیت پرندگان آب زنی و کنار آب زی در تالاب کمتر شده بود اما با بارندگی‌های که در یک ماه گذشته شاهد بودیم خدا را شکر تالاب هشیلان کاملاً پر آب‌شده و آب سراب از دریچه سرریز می‌شود.

 

وی در رابطه با حفظ شرایط موجود تالاب و جلوگیری از خشک شدن آن تأکید کرد: برای جلوگیری از خشک شدن تالاب در سال آینده، مذاکراتی با شرکت آب منطقه‌ای انجام و مجوزی صادرشده است که پایین‌دست آب سراب گاومیشان از رودخانه رازآور تا جای که تالاب آب نیاز داشته باشد آب دهی داشته که در تابستان تالاب خشک نشود.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان در پایان در رابطه با زیست پرندگان در تالاب هشیلان گفت: انواع پرندگان زیادی ازجمله هواسیر خاکستری، کاکایی، غاز خاکستری، بوتیمار، سرسبز و خوتکا پرندگانی هستند که در تالاب هشیلان زیست می‌کنند که برای ما حائز اهمیت هستند.