در میزگرد مرصادنیوز مطرح شد؛

جریان مطالبه‌گری نیازمند روحیه نقدپذیری است

کد خبر: 310672
|
14:17 - 1402/12/17
نسخه چاپی
جریان مطالبه‌گری نیازمند روحیه نقدپذیری است
مقوله مطالبه‌گری در میزگردی با حضور اهالی رسانه در دفتر شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد بررسی شد و کارشناسان امر تحقق آن را در گرو روحیه نقدپذیری مطرح کردند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ میزگرد بررسی شرایط و موانع مطالبه‌گری در کرمانشاه با حضور حسن‌علی مهدوی چشمه‌گچی مدیر مسئول هفته‌نامه غرب، وحید نیشابوری؛ مدیر خانه مطبوعات کرمانشاه، هادی نوروزی؛ مدیر مسئول روزنامه باختر و کاوه رستمی؛ مدیر مسئول پایگاه خبری طلوع و سعید کریمی؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری مرصاد برگزار شد که شرح آن در ادامه می‌آید؛

 

مطالبات مردم مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد

 

مهدوی چشمه‌گچی: در خصوص موانع مطالبه‌گری در استان کرمانشاه افکار عمومی احساس می‌کنند بیان مطالبات مردم به نتیجه نمی‌رسد و مورد بی‌مهری مسئولان قرار می‌گیرد.

 

اینکه مطالبات مردم از طریق راه‌های مختلف که رسانه نیز یکی از آن‌ها است به اطلاع مسئولان می‌رسد و پیگیری نمی‌شود سبب دلسردی مردم شده است.

 

مسئولان معمولا به قول‌ها و وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و پیش از زمان پذیرش مسئولیت سطح درخواست‌های مردم را افزایش می‌دهند اما پس از آن این مطالبات رها می‌شود و می‌توان گفت این موضوع در مورد نمایندگان مجلس بیشتر صدق می‌کند که پس از کسب رأی مردم، درخواست‌ها فراموش می‌شود.

 

بیان مطالبات مردمی باید به دور از فضای احساسی باشد و این درخواست‌ها باید به صورت ساختاری و اصولی مطرح شود که یکی از ابزارهای بیان مطالبات مردمی سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که باید پیگیر مطالبات مردم باشند.

 

در کشورمان ۲۵۰ حزب و گروه سیاسی در حال فعالیت هستند اما اکثریت آن‌ها به غیر از دو یا سه گروه اثرگذار و تصمیم‌ساز نیستند و مطالبات مردمی نیز توسط آن‌ها به صورت سطحی مطرح می‌شود که اگر مشاهده کنید در اکثر کشور چند حزب محدود اما اثرگذار حضور دارند.

 

اگر گروه‌های مردمی و حزبی مطالبات مردم را بیان کنند فردا روزی می‌توان انتظار داشت این موضوعات را از آن‌ها پیگیری و گزارش عملکرد آن‌ها را درخواست کرد.

 

فضای نقدپذیری در استان کرمانشاه نیازمند تقویت است و مدیران استانی باید در مقابل انتقادات و مطالبات مردمی سعه‌صدر بیشتری داشته باشند و با دلایل مربوطه به آن‌ها پاسخ دهند و اگر مشکلات به سمت و سوی دیگر حرکت کند قطعا دلسردی مردم را به همراه دارد.

 

مدیران سعه‌صدر خود را در مواجه با انتقادات افزایش دهند

 

وحید نیشابوری: در حوزه مطالبه‌گری باید اذعان کنیم در استان کرمانشاه دچار ضعف هستیم و نگاه منفی مدیران به این موضوع دامن زده است.

 

مدیران سعه‌صدری نسبت به انتقادات ندارند درحالی‌که یکی از شاخص‌های مدیران باید روحیه نقدپذیری باشد نه اینکه با منتقدان خود برخورد کنند.

 

بعضی از مدیران در گام نخست مواجهه با نقد به واسطه ضعف در سواد رسانه‌ای در مواجه با انتقادات اقدام به طرح شکایت می‌کنند اما اگر با رسانه آشنا باشند می‌توانند از همین تریبون برای پاسخ به موضوعات استفاده کنند.

 

موضوع‌عدم انتقادپذیری در مدیریت‌های سال‌های گذشته افزایش یافته است و همچنین با توجه به سرعت انتقال پیام در فضای مجازی باید خود را با فضای جدید به روز کنیم.

 

باید تغییر نگرش در مدیران در حوزه نقدپذیری صورت گیرد و مدیران ارشد استان نیز باید با برگزاری دوره‌های رسانه‌ای مدیران را آگاه کنند و بدانیم مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر حوزه مطالبه‌گری دارند.

 

همگرایی رسانه‌ها به قدرت مطالبه‌گری اضافه می‌کند

 

نوروزی: در بحث‌عدم مطالبه‌گری مردم، آن‌ها می‌بینند که مطالبه‌گری هزینه‌ساز است و بار عمده مطالبه‌گری در روزگار امروز برعهده رسانه است.

 

رسانه‌ها نیز مطالبه‌گری خود را کاهش داده‌اند، برهمین اساس برخورد سلبی مدیران و اقتصاد بیمار رسانه جز عواملی است که موجب شده رسانه دست از مطالبه‌گری خود بردارد و اگر بعضا مطالبه‌گری صورت می‌گیرد در راستای اقتصاد رسانه باشد اما باید توجه داشت هنوز هم رسانه‌هایی فعال هستند که مطالبه‌گری را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌دهند.

 

اقتصاد رسانه وقتی ضعیف باشد، نمی‌تواند به درستی مطالبه‌گری کند و طی سال‌های گذشته مدیران با به کارگیری محاظ رسانه‌ای برای خود حاشیه امنیتی را ایجاد کرده‌اند و پس از مطالبه‌گری از طریق همین محافظان رسانه‌ای پاسخ می‌دهند.

 

امروزه مردم از طریق رسانه‌ها مطالبات و درخواست‌های مردم را بیان می‌کنند و رسانه به عنوان ملجأ مردم قرار گرفته و در همین راستا نیز پویش‌هایی راه‌اندازی شده تا بتوانیم جریان مطالبه‌گری را احیا کنیم.

 

اگر هر رسانه بتواند کوچکترین مشکل مردم را حل کند اقدام بزرگی است که موجبات دلگرمی مردم را فراهم کرده و رسانه می‌تواند مردم را به سمت مطالبه‌گری درست هدایت کند و یکی دیگر از موضوعاتی که به مطالبه‌گری بهتر کمک می‌کند هم‌گرایی جریان رسانه است.

 

گفتمان‌سازی رسانه در حوزه مطالبه‌گری باید شکل بگیرد

 

کاوه رستمی: مطالبه‌گری باید شادی‌آفرین باشد اما در استان کرمانشاه با نکات منفی همراه است در واقع عدم پاسخگویی مدیران از مشکلات رسانه‌ها است و همچنین عدم وجود نیروی ماهر و متخصص یکی از ضعف‌های رسانه‌های کنونی است.

 

گفتمان‌سازی رسانه باید متناسب با نسل جوان باشد و تاثیرات هوش مصنوعی را بر فضای مجازی مورد توجه و بررسی قرار داد زیرا شکل رسانه امروز تغییر کرده است و انتقال پیام متفاوت‌ از گذشته صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

    آخرین مطالب