یادداشت؛

المان‌های شهری حلقه مفقوده فضاسازی شهری کرمانشاه

کد خبر: 310709
|
23:34 - 1402/12/26
نسخه چاپی
المان‌های شهری حلقه مفقوده فضاسازی شهری کرمانشاه
یکی از موضوعات اصلی در فضاسازی شهری بحث به کارگیری از المان‌ متناسب با موضوعات مختلف است که جای خالی این موضوع در فضاسازی شهر کرمانشاه به صورت ویژه احساس می‌شود.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد، شهرهای بزرگ و پرجمعیت و در اصلاح رایج کلان‌شهرها همواره با مشکلات کوچک و بزرگی مواجه‌اند که مسئولان باید با برنامه‌ریزی لازم راه‌حل مناسب آن را یافته و برای مدیریت بهتر آن تلاش کنند.

 

فضاسازی شهری همواره یکی از اقداماتی است که می‌تواند فضای شهر را برای مردم آن خوشایند کند و می‌طلبد مدیران شهری متناسب با رویدادهای ملی و مذهبی فضای شهری را آراسته کنند و همین موضوع می‌تواند بیشترین نقش را در پویایی و نشاط مردم ایفا کند.

 

از آنجا که زندگی روزمره مردم تحت تأثیر خودروها قرار گرفته فضای اندکی در اختیار مدیران مربوطه برای زیباسازی شهری قرار گرفته و از سوی دیگر ساخت المان‌های شهری نیز نیازمند خلاقیت هرچه بیشتر برای انتقال مفاهیم مورد انتظار است.

 

اما شهر کرمانشاه به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشورمان همواره با چالش‌های بسیاری زیادی با موضوعات متنوع درگیر بوده که نیاز است مسئولان شهری اهتمام ویژه‌ای را نسبت به مطالبات مردمی داشته باشند.

 

امسال برای دومین سال پیاپی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با یکدیگر همزمان است و حتی ماه رمضان زودتر آغاز شده اما تنها اقدام مناسب شهرداری کرمانشاه نصب بنرهایی متناسب با ماه رمضان است و در گوشه‌گوشه شهر کرمانشاه اثری که بازگو کننده نوروز و ماه رمضان باشد نمی‌توان یافت.

 

اگرچه پس از تغییرات مدیریتی در بدنه شهرداری کرمانشاه اوضاع تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردهای شهری نسبت به گذشته بهبود یافته و همواره سعی شده متناسب با ایام ملی و مذهبی به موضوعات پرداخته شود اما جای المان‌های شهری هنوز در کرمانشاه خالی است.

 

شهر کرمانشاه با برخورداری از آثار تاریخی فراوان همواره یکی از مقاصد گردشگران بوده یا بسیاری از مسافران برای سفر با اورامانات از شهر کرمانشاه عبور می‌کنند اما در ورودی و خروجی شهر علاوه بر اینکه مشکلات دیگری نیز وجود دارد هیچ‌گونه المان خاصی مبنی بر معرفی کرمانشاه یا ایجاد فضای شادی و نشاط و جلب توجه مسافران وجود ندارد.

 

اگر به شهرهای مختلف کشور سفر کرده باشید در مبادی ورودی و خروجی یا هسته مرکزی شهر شاهد المان‌های مختلف هستید و حتی مدیران شهری از ماه‌ها قبل نسبت به انتشار فراخوان‌ برای یافتن طرح‌های مناسب اقدام می‌کنند اما عملا در مدیریت شهری کرمانشاه به چنین موضوعی توجه نمی‌شود.

 

مدیران ارشد استان کرمانشاه همواره به موضوع گردشگری و فضاسازی شهری تاکید فراوانی دارند اما توسعه و رونق گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی مداوم است و فضاسازی شهری نیز باید پویا و فعال در میدان حضور داشته باشد.

 

بدیهی است که استفاده از رنگ‌های شاد و اشکال مختلف در فضاسازی می‌تواند اثربخشی آن‌ها را در مردم افزایش دهد و پیوند میان آن‌ها را محکم‌تر کند، در واقع چنانچه مدیران در طراحی فضاها از رنگ‌ها و اشکال زیبا بهره بگیرند، آن‌گاه به واسطه شکل ظاهری آن‌ها می‌توانند مردم را به گذراندن اوقاتی هرچند کم در این فضاها ترغیب کنند که همین امر می‌تواند به سهم خود گرد هم آمدن مردم و نشاط شهروندی را در پی داشته باشد.

 

    پربازدیدترین ها