روحانی: دولت آینده در فکر تقابل با مجلس نخواهد بود/ نمایندگان را با آمار غیر دقیق فریب نخواهم داد

کد خبر: 35170
|
01:02 - 1392/04/24
نسخه چاپی
روحانی: دولت آینده در فکر تقابل با مجلس نخواهد بود/ نمایندگان را با آمار غیر دقیق فریب نخواهم داد
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور به خاطر فاصله گرفتن از قانون است گفت: دولت آینده در فکر تقابل با مجلس نخواهد بود و برای فاصله گرفتن از اجرای قانون بهانه تراشی نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب شامگاه یکشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی در اولین دیدار رسمی خود با نمایندگان مجلس طی سخنانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است و نماد مهم مردم سالاری است.

وی افزود: تک تک نمایندگان با عنوان نماینده کل ملت ایران هستند، اگر در سالهای اخیر گاهی نسبت به مجلس بی حرمتی شد، این حرمت و اقتدار باید به مجلس باز گردد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس با شنیدن این سخن روحانی با گفتن احسنت این گفته وی را تایید کردند.

وی ادامه داد: دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد مهم و تاثیر گذار می نگرد همانطور که امام (ره) فرمود مجلس عصاره فضایل یک ملت است و این مجلس به عنوان قانونگذاری که محصول کار آن پس از تایید شورای نگهبان برای همه و از جمله رئیس جمهور آینده لازم الاجرا خواهد.

نمایندگان مجددا با گفتن احسنت این سخن روحانی را تایید کردند.

روحانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بی تردید ادامه دهنده راه آن سیاستمدار بزرگی است که امام عزیز ما به او یعنی شهید مدرس عشق می ورزید.

وی گفت: افتخار مجلسیان این است که ادامه دهنده راه مدرس باشند که او بی تردید یک الگوی بزرگ در سیاست، اخلاق، شهامت، شجاعت و قانونگذاری بود. هنوز حرفهای مدرس نو و تازه است برگردیم یکبار دیگر نطق و سخنان مدرس را مرور کنیم و ببینیم آنچه او بیش از یک قرن قبل سخن گفت چه بوده است.

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی که من افتخار می کنم بگویم عضو خانواده مجلس هستم جایی است که 20 سال از عمرم از مجلس اول تا مجلس پنجم در آن سپری شده و چه درسهای فراوانی از مجلس آموختم یکی از آن درسها این بود که عظمت مجلس، عظمت ملت است دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد برای دولت خواهد بود. قانون مجلس، نظارت مجلس، نقد مجلس، سوال مجلس و اگر لازم بود استیضاح مجلس را به دیده منت می گذارم.

رئیس جمهور منتخب گفت: مبنای همه ما برای همکاری و همراهی قانون اساسی است فصل ششم از آن شما و فصل نهم از آن دولت اصول قانون اساسی در فصل 6 از اصل 62 تا اصل 99 وظایف قوه مقننه و در کنار آن شورای نگهبان را تبیین کرده است و فصل نهم از اصل 113 تا اصل 142 وظایف قوه مجریه رئیس جمهور و وزیران را به خوبی تبیین کرده است نه دولت جایگزین دولت می شود نه مجلس جایگزین دولت این دو مکمل یکدیگر برای حل معضلات کشور خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه طبق قانون اساسی قانون بر عهده مجلس است گفت: دولت نمی تواند به بهانه برنامه، مصوبات و آئین نامه ها، قانونی را تدوین کند برنامه و خط مشی بر عهده دستگاه اجرا است هر چه مجلس ملی تر بیندیشد و هرچه نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان کل ملت ایران از جزیی نگری، مسائل خرد و حوزه های انتخابیه فاصله بگیرند و به مسائل ملی و منافع کل کشور و ملت بیندیشند، همکاری، هماهنگی، همدلی و همراهی بین مجلس و دولت بیشتر و بهتر خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب خاطر نشان کرد: طبق قانون اساسی برنامه بر عهده دولت است البته در بخش برنامه و بودجه آنجا که قانون نیاز است مجلس قانونگذاری می کند اما برنامه و خط مشی طبق اصل 134 بر عهده دولت است مصوبات، ائین نامه ها و بخشنامه ها بر عهده دولت است یعنی اجرا بر عهده دولت است اما همه می دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست علاوه بر وجود قانون اخلاق معیار بزرگی برای همکاری خواهد بود دولت خود را مجری قانون اساسی و مجری قوانین موضوعه کشور می داند بدون قانون گرایی کشور سامان نخواهد یافت بسیاری از معضلات و مشکلات در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون است.

روحانی افزود: دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود نه در فکر آن خواهد بود خدای نکرده مجلس را با آمار غیر دقیق فریب دهد و نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه تراشی کنند.

روحانی در ادامه گفت: بی تردید حل معضلات کشور بدون همکاری مجلس و قوه مجریه امکانپذیر نخواهد بود. کشور دارای شرایط بسیار سخت و برخی از این پیچیدگی ها از عملکرد داخلی و برخی از فشارهای ظالمانه خارجی است. نیاز به آمار و ارقام نیست آن هم در حضور نمایندگانی که از آمار و ارقام واقعی باخبر هستند، نیازی نیست که بگوییم شرایط کشور چگونه است. این اولین بار است که پس از بحران جنگ تحمیلی، در دو سال متوالی رشد اقتصادی ما منفی است. این برای اولین بار است که کشور در کنار رشد اقتصادی منفی در تورم بسیار بالایی قرار دارد بیشترین تورم در منطقه و شاید در جهان.

وی افزود: اینکه کشور با تورم 42 درصد مواجه است و در سالهای آینده اگر اقدام فوری نشود مشکل بیداری بیشتر و بیشتر خواهد شد. ماجوان های تحصیلکرده را پس از دوره متوسطه به دانشگاه فرستادیم و هم اکنون بیش از 4 میلیون دانشجو داریم. طبق محاسبات در 4 سال آینده رقمی بین 4 تا 5 میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت اگر روند این چنین باشد رقم آنهایی که در طول 8 سال گذشته مشغول کار شده اند بسیار بسیار اندک است.

روحانی به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد و گفت: از سال 85 تا 90 رقم شاغلان سالانه 14 هزار نفر بوده است این آمار اشتغال سالهای اخیر کشور ماست همین ارقام به اختصار کافی است که شرایط کشور ما را نشان دهد . ما برای همکاری و همراهی نیاز داریم که دولت و مجلس از اوضاع داخلی منطقه ای و جهان تحلیل واحد داشته باشند و این نیاز به همکاری مداوم بین دولت و مجلس است نیاز به همکاری مداوم بین کمیسیونهای تخصصی و وزارتخانه های مربوطه است.

رئیس جمهور منتخب افزود: من معتقد نیستم که کارشناسی و کارشناسان فقط در بخش اجرا هستند قوه مقننه دارای قدرت کارشناسی است. من بسیاری از نمایندگان مجلس را از دیرباز می شناسم اهل مطالعه ، تحقیق با قدرت کارشناسی و تحلیل هستند . کارشناسی دولت باید در کنار کارشناسی قوه مقننه قرار گیرد و این دو هم کافی نیست باید از دانشگاهها ، بخش خصوصی ، حِرَف ، انجمن های حرفه ای ، تشکلات مختلف و کارشناسی آنها و تجربه آنها استفاده شود. همچنین باید از تجربه جهانی بهره برداری و استفاده کنیم.

وی گفت: اساس مجلس شورای اسلامی بر شور و مشورت است که آن برگرفته از اسلام است اما بسیاری از شیوه ها شکل و روش استفاده  از تجربه دیگران است. علم و هنر، تجربه و مرز نمی شناسد او که بزرگترین سفیر الهی و رحمت برای عالمیان بود تاکید داشت که به دورترین نقاط هم سفر کنید. او بود که به ما آموخت حکمت را بیاموزیم که حکمت گم شده مومن است . ما باید تجربه یکدیگر را در کنار یکدیگر داشته باشیم و در کنار آن به تحلیل واحد برسیم.

وی یادآور شد: در برابر دشمن درشت سخن گفتن راه حل نیست باید دشمن را بشناسیم باید نقشه های دشمن را بشناسیم. باید در برابر نقشه دشمن تدبیری کنیم باید مدیریت کنیم. سخن گفتن و زیاد گفتن گاهی ممکن است زیبا باشد اما حتما کافی نیست اگر دولت و مجلس برای سهم مشکلات داخلی و معضلات داخلی راه حل ها و مسائل جهانی به نظر واحد برسند آن وقت کار بسیار ساده و آسان خواهد شد.

روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: الحق که مردم در این راه سنگ تمام گذاشتند. صحنه ای خلق کردند که حتی دشمنان را به حیرت وادار کرد و هیچ کس نتوانست در این انتخابات پرشکوه و زیبا تردید کند لبخند ملت را هیچ کس نتوانست منکر شود. شادی مردم را همه جهانیان به عنوان برگ زرین تاریخ ایران شاهد و گواه بودند. همه اقوام همه مذاهب همه به صحنه آمدند . پیداست مردم احساس کردند نظام کشور نیاز به پشتیبانی و حضور دارد و ملت با حضورش بزرگترین پشتیبانی را انجام داد و راه را تسهیل کرد.

روحانی با بیان اینکه دولت آینده سه سرمایه بزرگ در کنار خود خواهد داشت خاطرنشان کرد: اولین سرمایه حمایت مردم، اعتماد مردم و کمک مردم خواهد بود. مردم مشکل کشور را با همه وجود لمس می کنند و اگر کسی مشکل مردم را به زبان نگوید فقط دل مردم را آزرده کرده و مردم را عصبانی خواهد کرد. یاوه گویی مشکلی را حل نمی کند. با دل و زندگی مردم باید همصدا باشیم. مردم ما در این انتخابات نشان دادند و اعلام کردند که به صحنه آمده اند نه برای یک روز بلکه برای 4 سال. در همه صحنه ها کمک و پشتیبان خواهند بود این سرمایه بزرگ نظام و از جمله دولت آینده خواهد بود.

وی گفت: سرمایه دوم حمایت مقام معظم رهبری است او در ایجاد این حرکت حماسی نقش بسزایی داشتند. همانطور که خود اعلام فرمودند از دولت آینده حمایت خواهند کرد و حمایت مقام معظم رهبری سرمایه بزرگی برای دولت و برای همه ما خواهد بود.

روحانی همکاری قوای سه گانه با یکدیگر را سرمایه سوم برای دولت آینده دانست و گفت: دولت با حمایت مجلس می تواند مشکلات را حل کند. دولت با کمک و قوه قضائیه و همه نهادها ، تشکلات و احزاب می تواند مشکلات را حل کند. این همدلی و همکاری سرمایه سوم است با این سه سرمایه کشور و ملت بزرگ، گرچه دشمنان بزرگی هم دارد می تواندبی تردید مشکلات را پشت سر بگذارد و از این پیچ تاریخی به کمک حق و عنایات اهل بیت و توجهات امام زمان (عج) ، می تواند از این مشکلات عبور کند.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به برنامه دولت آینده برای بررسی کابینه نیز افزود: ترجیح دادیم از زوایای دیگری کار را شروع کنیم. به ذهنم آمد یک بار دیگر اوضاع و مسائل کشور را مرور کنیم. مشکلات و امکانات کشور را مورد بررسی قرار دهیم و سپس به فکر یارانی باشیم که باید با این امکانات این مشکلات را حل و فصل نکند برای این منظور 4 کمیته اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و فرهنگی و اجتماعی تشکیل دادیم که زیر نظر این 4 کمیته 20 کارگروه مشغول بکار شده اند و از 500 صاحب نظر و شخصیت های فرهیخته دانشگاهی استمداد طلبیدیم.

وی گفت: یک بار اوضاع کشور را بررسی کردیم و از مسئولان فعلی اجرایی کشور هم استفاده کردیم گرچه نتیجه این است که نظرات فاصله زیادی با هم داشت. کارگروههای ما اوضاع را با آمار و ارقام به گونه ای بررسی کردند و مسئولان اجرایی به گونه ای دیگر. الان در مقام قضاوت نهایی نیستم قاعدتا دولت در شروع کارش در 100 روز اول، تلاش خواهد کرد واقعیات کشور را به مردم، مقام معظم رهبری و نمایندگان ملت عرضه کند.

روحانی گفت: دولت آینده خواهد گفت چه چیزی را تحویل گرفته و با چه چیزی مواجه است و راه حل را چگونه می بیند. در کنار کارگروهها تلاش شد افرادی که برای کابینه آینده مد نظر هستند مورد توجه قرار گیرد بنابراین اسامی مختلف و لیست هایی داده شد که از همه آنها استفاده خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب ابراز امیدواری کرد با کمک مجلس در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند کابینه ای شایسته برای اداره کشور در شرایط فعلی کشور تشکیل دهد.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: مجلس شورای اسلامی ، رئیس جمهور و همه  و همه هدف واحدی  را دنبال می کنند ما در بحث بودجه وقتی به آمار و ارقام بودجه مصوب نگاه کردیم و سازمان مدیریت وقتی گزارشی را ارائه کرد احساس کردیم بودجه مصوب با واقعیت اجرایی فاصله اش کم نیست کما اینکه بودجه سال گذشته هم، چنین بود. از 144 به 106 رسیده ایم این بار هم فاصله 210 تا واقعیتش چه باشد نمی دانیم. هر گروهی رقمی را می گوید که فاصله زیاد خواهد بود.

روحانی گفت:  باید برای اجرایی شدن این بودجه و یا حل برخی از مسائل بودجه یکدیگر را یاری کنیم تا بتوانیم بودجه را اجرایی کنیم

وی افزود: در بحث هدفمندی یارانه می دانید که منابع یارانه با هزینه یارانه نقدی فاصله دارد مجلس راه حلی را پیش بینی کرده بود برای قیمت گذاری در حامل های انرژی اما این قانون اجرا نشده است در حالی که باید از حداقل اول تیرماه اجرایی می شد.

رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: فعلا در منابع هزینه ای حرکت های سریع انجام می شود و در منابع درآمدی قدمی برداشته نمی شود هر چه هم گفته می شود می گویند دولت آیند. البته دولت آینده ترس و وحشتی ندارد اما در عین حال حواسمان جمع باشد این مردم برای حل مشکلات امید بسته اند. خوب است همه در این راه ندای مردم را پاسخگو باشیم.

وی  در پایان سخنانش گفت به غیر از بحث یارانه مباحث دیگری از جمله بحث بانکها و منابع آنها ، بحث ارز و قیمت ارز نیز وجود دارد که در یک فرصت دیگر باید با مجلس در میان گذاشته شود و به فکر راه حل های آن باشیم.

پس از سخنرانی رئیس جمهور منتخب در جمع نمایندگان، نمایندگان مجلس به همراه وی و هیات همراه روحانی برای اقامه نماز مغرب و عشا و مراسم افطار رفتند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد