مقام آمریکایی: حجت الاسلام و المسلمین روحانی باید از داخل ایران برای عملی کردن وعده سازش تحت فشار قرار گیرد

کد خبر: 35539
|
14:32 - 1392/04/24
نسخه چاپی
ما هنوز باید ببینیم که آیا حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در سخنانی که گفته است جدی است یا ‏خیر و ‏می خواهیم برای اجرای قول های انتخاباتی خود تحت فشار قرار بگیرد.
به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای- یک منبع دیپلماتیک دولت امریکا راهبرد امریکا درباره حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی را اعلام کرد.

این منبع که باراک راوید خبرنگار روزنامه اسراییلی هاآرتص روز 23 تیر 1392 (14 جولای 2013) با او گفتگو کرده گفته است راهبرد دولت امریکا این است که شرایطی بوجود بیاورد که حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی از داخل ایران برای عملی کردن وعده‌هایش درباره سازش در موضوع هسته‌ای تحت فشار قرار بگیرد.

وی گفته است: «ما هنوز باید ببینیم که آیا حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در سخنانی که گفته است جدی است یا ‏خیر و ‏می خواهیم برای اجرای قول های انتخاباتی خود تحت فشار قرار بگیرد».  ‏

وی افزود: «اگر ایران برای توقف غنی سازی تا سطح 20 درصد اقدامی نکند، ‏تحریم ها کاهش ‏نخواهد یافت».  ‏

این منبع همچنین گفته است: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به مقامات اسرائیلی اطمینان داده است ‏فشار بر ایران را برای توقف برنامه هسته ای این کشور پس از انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی کاهش نخواهد ‏داد.

به گفته این منبع، آمریکا در ‏طی مذاکرات میان مقامات آمریکایی و مشاوران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی در بیت المقدس ‏پس از انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی این اطمینان را به رژیم صهیونیستی داده است.

هاآرتص نوشته است: «برخی از مقامات بلند پایه آمریکایی به روزنامه هاآرتص گفتند آمریکا برای اسرائیل روشن کرده است ‏که گرچه پیروزی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران تحول مثبتی به شمار می آید اما فشار ‏ها را بر این کشور کاهش نخواهد داد مگر آن که تهران گام هایی بردارد که نشان دهد در نگرش خود ‏تغییراتی ایجاد کرده است».

مقام آمریکایی در ادامه اظهاراتش در گفتگو با هاآرتص به نگرانی مقام های اسراییلی اشاره کرده و گفته است: «از آن جایی که نگرش حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به غرب دوستانه تر به نظر می رسد، ‏اسرائیلی ها نگرانند فشار بر این کشور کاهش یابد».

وی افزود: «این نگرانی درست است اما ما به اسرائیلی ها گفته ایم قصد داریم بر اساس رفتار آنها ‏قضاوت کنیم نه بر اساس گفته هایشان. ما باید شاهد تغییر معناداری در نگرش ایران باشیم».

این مقام آمریکایی که به علت حساسیت موضوع نام آنها برده نشده است، گفته است که آمریکا به اسرائیل گفته ‏است قصد دارد فشار بر ایران را افزایش دهد.

 وی به تحریم های تازه غرب در مورد تجارت با پول ‏ایران از ابتدای ماه ژوئیه به عنوان نمونه ای از تلاش خود در این زمینه اشاره کرده است.

این منبع دیپلماتیک اضافه کرده تحریم های سخت بر ضد ایران لطمات شدیدی بر اقتصاد این کشور وارد و در ‏حقیقت به انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی کمک کرده است.

این مقام آمریکایی گفت: «ما دنبال آنها نمی دویم. آنها موضع ما را می دانند و اگر بخواهند، ما از ‏مذاکره با آنها خوشحال خواهیم شد».

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها