مرغ ترکی بر سر سفره های رمضان!چه کسی پاسخگوست؟

کد خبر: 35549
|
14:39 - 1392/04/24
نسخه چاپی
هنوز از یادها نرفته است که خرداد ماه سال 91 ؛ زمزمه های ورود گوشت آلوده به داخل کشور بر ...
هنوز از یادها نرفته است که خرداد ماه سال 91 ؛  زمزمه های ورود گوشت آلوده به داخل کشور بر سر زبان ها افتاد.

ماجرا اما از این قرار بود که همزمان با صادرات سالانه بیش از 350 هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان بر سر زبان‌ها افتاد هر چند که خبر واردات گوشت های آلوده تکذیب شد اما هنوز شوک خبری آلودگی گوشت‌های وارداتی فراموش نشده بود  که خبری مبنی بر واردات گوشت گاو از منطقه قطب جنوب منتشر شد .

ماجرای واردات برنج های آلوده هم جنجال های زیادی را بر انگیخت تا جایی که مجلسی ها دست به کار شدند و واردات این برنج ها را ممنوع کردند.این در حالی بود که برنج تولید داخل روی دست کشاورزان مانده بود.



حالا هم در حالیکه  در ماه مبارک رمضان تقاضا برای کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ و برنج بالا می رود.مرغداران از مرغ های ترکی وارد شده گله دارند.

اگرچه دولت به مرغدران تعهد داده بود برای جبران هزینه‌های تولیدشان نهاده‌های ارزان در اختیار آنها قرار دهد اما نه این وعده دوام چندانی داشت و نه ذخیره‌سازی 80 هزار تنی گوشت مرغ مازاد به کار آمد؛ چراکه نمایشگاه‌های ضیافت به جای عرضه گوشت مرغ مازاد بر مصرف ماههای قبل، مرغ‌های ترکیه‌ای را می‌فروشند که به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران هیچ ضرورتی برای واردات آن وجود نداشت.

در این میان مرغداران ایرانی تاکید دارند: با توجه به بالا بودن تولید گوشت مرغ ایرانی قابلیت ذخیره‌سازی 80 هزار تن از این محصول وجود داشت و نیازی به واردات نداشتیم.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران ،حسین مقدم‌نیا در این خصوص گفته: در سال گذشته باوجود بی‌مهری‌ها و مشکلات موجود، مرغداران به وعده خود که همانا تولید یک میلیون و 800 هزار تنی گوشت مرغ بود عمل کردند و امسال نیز وضعیت به‌گونه‌ای است که علاوه بر تولید 150 هزار تنی گوشت مرغ در هر ماه از ابتدای فروردین تاکنون حدود 80 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف ذخیره شده است.

وی افزوده: ذخیره‌سازی گوشت مرغ مازاد با هدف تنظیم بازار و برقراری تعادل بین تقاضا و عرضه انجام شد تا برای عرضه فراوان در ماه رمضان به کار آید اما مرغ‌های ترکیه‌ای بدین منظور وارد شده و در نمایشگاه‌های ضیافت عرضه می‌شوند.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی همچنین گفته: چرا به‌ جای واردات گوشت مرغ، نهاده‌هایی که تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی بهای آن را پرداخت کرده بودند وارد نمی‌شود؟ و هنوز تکیلف شرکت‌های وارد کننده نهاده‌های تولید مشخص نشده است؟ از سوی دیگر این شرکت‌ها نمی‌دانند که نهاده‌های مورد نیاز را باید با چه نرخی وارد کنند و قیمت این محصول برای مرغداران چقدر باشد؟

مقدم‌نیا تاکید کرده: ذخیره‌سازی گوشت مرغ مازاد بر مصرف برای عرضه در ایامی‌همچون ماه رمضان با واردات و عرضه گوشت مرغ خارجی در تناقض است و باعث برهم خوردن نظم بازار می‌شود.

هر چند مرغ های وارد شده ترکی الوده نیستند اما باید از دولتمردان پرسید در روزهای گرانی و کمبود دارو و سایر کالاهای اساسی چه نیازی به واردات  کالاهایی چون مرغ است که در کشور به صورت مازاد هم تولید شده است؟
 
پارسینه

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب