عارف سال 92، محسن رضایی سال 76 نشود

کد خبر: 38830
|
16:05 - 1392/04/30
نسخه چاپی
در حالی که گفته می شود کارگروه های تعیین کابینه، گزینه های خود را به دکتر روحانی ارائه کرده اند و موضوع تعیین ترکیب هیات وزیران به مراحل پایانی خود نزدیک می شود، احتمال نبود محمدرضا عارف در این کابینه افزایش می یابد و یادآور عضویت محسن رضایی در کابینه خاتمی بعد از خرداد 76 می شود.

به گزارش خبرنگار "آینده"، جمعه شب گذشته زمانی که دکتر عارف وارد محفل بزرگداشت شهید صدوقی شد، اکثر حاضرین برای او به ابراز احساسات پرداختند و در طول مراسم دو بار او را تشویق کردند و مجری نیز او را مرد ایثار نامید.

این صحنه ها در طول ماه اخیر بارها تکرار شده و از این کاندیدای انصرافی انتخابات اخیر، به عنوان کسی که با ایثار سرنوشت ساز خود، زمینه ساز پیروزی خط اعتدال و اصلاح طلبی شد، تقدیر شده است.

با این وجود، خبرها حاکی از آن است که با روند موجود، بعید است وی در کابینه روحانی حضور داشته باشد.

گفته می شود با وجود آن که آیت الله هاشمی بر معاون اولی او نظر مثبت داشته، روحانی و حلقه اول او موافق معاون اولی او نیستند و چهره ای هماهنگ تر با رئیس جمهور منتخب را به این منظور مد نظر دارند.  از همین رو امروز عارف در مصاحبه ای گفته که پیشنهاد معاون اولی «تا کنون» به او نشده است.

 ظاهرا عارف تنها حاضر به پذیرش مسوولیت معاون اولی است و هنوز به پیشنهاد آن به خودش امیدوار و با وجود آن که مسوولیت وزارتخانه های علوم و ارتباطات هم به وی پیشنهاد شده، با توصیه اطرافیان پاسخ مثبت به آن نداده است.

این موضوع برای سیاسیون یادآور خاطره دعوت از محسن رضایی به کابینه خاتمی است.

گفته می شود بعد از دوم خرداد و زمانی که محسن رضایی تازه از فرماندهی سپاه پاسداران کناره گرفته بود، سید محمد خاتمی به وی پیشنهاد پذیرش وزارت دفاع دولت خود را می دهد، اما محسن رضایی که ابتدا چنین مسوولیتی را مناسب خود نمی دانسته، پاسخ رد می دهد. اندکی بعد وی نظرش تغییر می کند و در گفتگو با خاتمی برای وزارت دفاع اعلام آمادگی می کند، اما خاتمی به وی اظهار می کند که بعد از استنکاف آقای رضایی، برای وزارت دفاع با شمخانی صحبت کرده و اخلاقا حاضر به بر هم زدن آن صحبت نیست.

برخی ناظران سیاسی و علاقمندان عارف هم معتقدند ممکن است شبیه همین ماجرا برای عارف در دولت جدید رخ دهد.

به گفته آنان هرچند دکتر عارف در خلق حماسه سیاسی 24 خرداد و پیروزی روحانی نقش اساسی ایفا کرده و در تاریخ هم ماندگار خواهد بود، اما  تقدیر و تشویق ها دائمی نخواهد بود و عارف برای پیاده کردن دیدگاه های خود، نباید فرصت خدمت در وزارتخانه مهم علوم و تحقیقات و فناوری که به عنوان پایه توسعه و پیشرفت کشور، نیازمند اصلاحات عمیق می باشد را از دست بدهد و از این راه نقش اجتماعی خود را نیز بهتر می تواند ایفا نماید.

همچنین موضوع راه اندازی حزب فراگیر از سوی عارف، زمانی که افرادی نظیر خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات حضور دارند، معلوم نیست چه میزان قرین توفیق شود، به ویژه که تجربه ای چون حزب اعتماد ملی مهدی کروبی با سوابق سیاسی و انقلابی برجسته تر از عارف نیز چندان موفق نبود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد