چاقي و ديابت مهمترين عوامل ابتلا به كبد چرب است

کد خبر: 40272
|
10:52 - 1392/05/02
نسخه چاپی
متخصصان فرانسوي دستگاه گوارش مي گويند: كبد چرب يك بيماري ژنتيكي رو به افزايش است و چاقي و ديابت مهمترين عوامل ابتلا به اين بيماري است.
مطالعات جديد دانشمندان فرانسوي نشان مي دهد كبد چرب مي تواند به التهاب كبد و حتي سرطان كبد منجر شود.
به گفته دكتر آنوپ ميسرا، يكي از محققان بنياد چاقي، ديابت و كلسترول هند، كبد چرب شايع ترين بيماري كبدي در سراسر جهان است و مي توان اين بيماري را به عنوان شاخص بيماري هاي قلبي و اختلالات متابوليسمي دانست.
كبد چرب حاصل تجمع چربي در سلول هاي كبد است. زماني كه فرد بيش از نياز طبيعي بدن چربي مصرف كند، اين چربي ها به آرامي به سلول هاي كبد راه يافته و در آن ذخيره مي شوند. زماني كه سلول هاي چربي ۵ تا ۱۰ درصد از سلول هاي كبد را اشغال كنند مي توان گفت فرد به بيماري كبد چرب مبتلا شده است. اين چربي هاي اضافه به تدريج كبد را آسيب پذير مي كند و سبب ايجاد التهاب و زخم كبد مي شود.
** مراحل بيماري
اين بيماري مراحل مختلفي از پيشرفت دارد. مرحله اول پيشرفت بيماري، كبد چرب درجه يك نام دارد كه درآن تجمع چربي تنها در بخش خارجي كبد صورت مي گيرد. در اين نوع، سلول هاي چربي عملكرد كبد را تحت تاثير قرار نمي دهند. در كبد چرب درجه دو و درجه سه، چربي به داخل سلول ها راه مي يابد و عملكرد كبد را با اشكال روبه رو مي كند. در نتيجه بيمار به درمان كامل و سريع نياز دارد.
**دلايل ابتلا
شايع ترين علت بروز اين بيماري چاقي است. به گفته پزشكان ۷۵ درصد افراد چاق در خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
به جز چاقي، علل تغذيه اي نيز در ابتلا به اين بيماري نقش دارند. خوردن غذاهاي چرب و فست فود، سوء تغذيه و كمبود پروتئين، استفاده طولاني مدت از تغذيه وريدي، جراحي روده براي درمان چاقي و كاهش وزن سريع نيز مي توانند كبد چرب ايجاد كنند. ديابت، بالا بودن سطح چربي هاي خون، مقاومت به انسولين و فشار خون بالا نيز مي تواند ازعلل اين بيماري باشد.
داروها و مواد شيميايي مانند الكل، تتراسايكلين و تتراكلريد كربن هم خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهند.
** كبد چرب در كودكان
به دليل افزايش نگران كننده چاقي در ميان كودكان، بيماري كبد چرب به طور فزاينده اي در ميان اين قشر از جامعه در حال افزايش است. اين بيماري نزديك به ۳ درصد كودكان و ۲۲-۵۳ درصد از كودكان چاق را تحت تاثير قرار مي دهد و حتي در ميان كودكان ۴ ساله نيز ديده شده است.
**كبد چرب در افراد لاغر
كبد چرب فقط مختص افراد چاق نيست و لاغر بودن، لزوما به اين معنا نيست كه شخص در بدنش چربي ندارد. افراد لاغر هم مي ‌توانند با مصرف چربي و روغن فراوان گرفتار كبد چرب شوند. آنها با توجه به نداشتن علايم واضحي چون شكم بزرگ و كم بودن وزنشان تصور ميكنند سالم هستند. در نتيجه غذاهاي چرب و شيرين فراوان مي خورند و براي سوزاندن اين مواد چندان فعاليتي نمي كنند.
افراد لاغر هم براي رهايي از اين بيماري نيازمند انجام فعاليت بدني منظم و داشتن رژيم غذايي كم چربي هستند. اين افراد بايد غذا را خوب بجوند و از مصرف ماست و لبنيات پر چرب و آب همراه غذا بپرهيزند.
**علايم بيماري
به طور كلي، افراد مبتلا به كبد چرب علائم خاصي را نشان نمي دهند. با اين حال، مي توان ناراحتي در شكم و كبد، خستگي و ضعف عمومي را از علائم اين بيماري شمرد.
**درمان
پزشكان معتقدند درمان كبد چرب با دليل ابتلا به آن رابطه مستقيم دارد. پس براي درمان اين بيماري به افراد چاق توصيه مي شود با ورزش منظم و رژيم غذايي مناسب وزن خود را كاهش دهند. همچنين به افراد ديابتي و كساني كه چربي خون بالا دارند توصيه مي شود از رژيم غذايي كم چرب و كم كالري همراه با انسولين استفاده كنند.
** پيشگيري
پزشكان فرانسوي داشتن رژيم غذايي سالم، كم چرب و سرشار از فيبر، ميوه و سبزيجات، ورزش و فعاليت بدني منظم حداقل ۴ بار در هفته ، را براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري مي دانند.
همچنين مصرف نكردن نوشيدني هاي الكلي، غذاهاي فريز شده، زودپز شده، ترشيجات، رب، سس، نمك زياد، چاي پر رنگ، ادويه هاي تند، غذاهاي فست فوت ، شيريني جات، غذاهاي غير ارزشمند (پفك، چيپس، شكلات، بيسكوييت و...)، گوشت و تخم مرغ به ميزان زياد، انواع سرخ كردني ها مانند سير داغ، پياز داغ، و نوشابه هاي گازدار مي تواند به پيشگيري از اين بيماري كمك كند.
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها