حزب مخالف دولت ترکیه: 64 روزنامه نگار بازداشت هستند

کد خبر: 40277
|
10:53 - 1392/05/02
نسخه چاپی
اصلی‌ترین حزب مخالف دولت ترکیه می‌گوید که دولت، ۶۴ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده و ۱۲۳ روزنامه‌نگار نیز با محاکمه برای اتهامات تروریستی مواجه شده‌اند.

به نوشته روزنامه حریت، حزب جمهوری‌خواه خلق، این اظهارات را روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر حزب در آنکارا و در گزارشی در مورد زندانیان روزنامه‌نگار، مطرح کرد.

کمال قلیچدار اوگلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، گفته است که ترکیه از نظر آزادی رسانه‌ها در میان 179 کشور، رتبه صدو پنجاه و چهارم را دارد.

وی در ادامه افزود که 59 روزنامه‌نگار به دلیل گزارش از آشوب‌های پارک گزی، شغل خود را از دست داده‌اند.

قلیچدار اوگلو، گفت: «ما در حال تجربه یک رویه‌ای هستیم که در آن دولت و پلیس با همدیگر رسانه‌ها را حسابرسی می‌کنند، به طوری‌که صاحبان رسانه‌ها تحت سلطه مقامات سیاسی هستند و اخباری را منتشر می‌کنند که مقامات سیاسی آن را قبول دارند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد که افراد در قدرت و صاحبان رسانه‌ها، سانسور را نهادینه‌ می‌کنند و یا این‌که روزنامه‌نگاران را تشویق به خودسانسوری می‌کنند. اوگلو افزود: «به این ترتیب ما 105 سال به عقب بازگشته‌ایم.»

قلیچدار اوگلو، تاکید کرد: «آقای نخست وزیر، (رجب طیب اردوغان) کشور را به یک زندان نیمه باز تبدیل کرده و زندگی را برای روزنامه‌نگاران غیرممکن کرده است.»

آشوب‌ها در ترکیه در 31 ماه می، زمانی آغاز شد که پلیس به معترضانی که در میدان تقسیم ترکیه در اعتراض به تخریب پارک گزی، تحصن کرده بودند، حمله کرد.

در دو هفته اول ماه ژوئن، ده‌ها هزار نفر از مخالفان ضد دولتی، در ده‌ها شهر در سراسر ترکیه تظاهراتی برگزار کردند.

معترضان می‌گویند که پارک گزی که یکی از مناطق سنتی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌هاست و همچنین یکی از مناطق جذاب توریستی محسوب می‌شود، یکی از آخرین فضاهای سبز عمومی در استانبول است.

در درگیری‌های ترکیه، پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته و بیش از 5هزار نفر از معترضان و ششصد افسر پلیس، مجروح شده‌اند.

اردوغان، نخست وزیر ترکیه به دلیل روشی که برای برخورد با این بحران اتخاذ کرد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته برخی تحلیلگران سیاسی، اگر اردوغان نتواند بحران در ترکیه را به شیوه‌ای قابل قبول برای عموم مردم حل کند، محبوبیت حزب حاکم عدالت و توسعه که در سه انتخابات پیاپی به پیروزی رسیده بود، کاهش خواهد یافت.

پرس تی وی
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد