فرمانده ای که در دبی ترور شد

کد خبر: 44652
|
15:52 - 1392/05/11
نسخه چاپی
المبحوح از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و از مؤسسان گردان های القسام، شاخه نظامی این جنبش بود که تواسط مزدوران موساد در ژانویه ۲۰۱۰ در دبی به ترور رسید.
به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، «محمود عبد الرؤوف محمد المبحوح» در 14 فوریه 1960 میلادی در اردوگاه «جبالیه» در نوار غزه دیده به جهان گشود. المبحوح دوران طفولیت و نوجوانی خود را در همان اردوگاه جبالیا که نخستین جرقه های انتفاضه مبارکه فلسطینی ها در آن شکل گرفت، رشد و پرورش یافت.
 
 

محمود المبحوح برای نخستین بار در سال 1978 میلادی در مسجد «ابو خوصه» در اردوگاه جبالیا مبارزات سیاسی خود را آغاز کرد. وی در سال 1986 توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و به اتهام نگهداری سلاح و عضویت در جنبش اسلامی بازداشت و یک سال را در زندان مرکزی غزه حبس شد که قبل از شعله ور شدن انتفاضه اول بود.

اندکی پس از آزادی از زندان مرکزی غزه، تحت تعقیب نیروهای اشغالگر قرار گرفت. وی از همان آغاز تحت تاثیر افکار و اندیشه های شهید شیخ «احمد یاسین» و «صلاح شحاده» موسس گردان های القسام قرار گرفت و فعالیت خود را در اولین مجموعه نظامی جنبش حماس آغاز کرد که هنوز به عنوان جناحی مسلح که بعدها به گردان های القسام معروف شد، مطرح نبود که به عضویت این مجموعه نظامی درآمد .

عملیات ضد اسرائیلی المبحوح
در سال 1988، گردان های القسام، به فرماندهی المبحوح، دو سرباز صهیونیستی به نام های «ایلان سعدون» و «آوی اسپورتس» را در داخل اراضی فلسطینی به هلاکت رساند و جسد آنها را در شهر «اشدود» در فلسطین اشغالی مخفی کرد.

در این میان، تشکیلات خودگردان فلسطینی اطلاعاتی را درخصوص سرنوشت دو سرباز مقتول صهیونیستی به اسرائیل داد و مقامات این رژیم تهدید کردند که عاملان این کشتار را محاکمه خواهند کرد.

ترور المبحوح
پس از آنکه رژیم صهیونیستی از نقش المبحوح در فرماندهی عملیات مذکور مطلع شد، ر سال 1990 دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی حکم محاصره منزل وی را صادر کرد و نیروهای این رژیم بدون هیچ هشدار قبلی با استفاده از نارنجک های صوتی و فشنگ های جنگی آن را اشغال نمودند.

المبحوح که بیش از 2 ماه تحت تعقیب نیروهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه بود، به همراه شماری از دوستان خود از مرزهای مصر و نوار غزه به مصر فرار کرد و از آنجا عازم لیبی شد. پس از اینکه حضور وی در مصر افشا شد رژیم صهیونیستی از مقامات دولت مصر خواست وی را به اسرائیل تحویل دهد. اما المبحوح و دوستانش توانستند خود را از دید نیروهای امنیتی مصر، به مدت 3 ماه، مخفی نگهدارند. تا اینکه براساس توافقی که صورت گرفت المبحوح به کشور لیبی فرستاده و از آنجا برای «جهاد» عازم سوریه شد.

سرانجام مزدوران سازمان جاسوسی موساد که تمام تحرکات محمود المبحوح را زیر نظر داشتند، وی را در حالی که در یکی از هتل های پایتخت امارات حضور داشت، در 19 ژانویه 2010 به شهادت رساندند.

اما نحوه ترور المبحوح با شهدای دیگر حماس که به دست صهیونیست ها ترور شده بودند، فرق داشت؛ مبحوح بعد از شوکی که با برق به او وارد شده بود خفه شده بود و همین مساله موجب شده بود که از دهان و بینی اش خون بیاید و قدرت بدنی‌ اش کم شده قادر به حرکت نبود و نمی‌ توانست در برابر کسانی که به او حمله کرده بودند کاری بکند. پزشکان در بررسی‌های اولیه اعلام کردند که مرگ او طبیعی است و او سکته مغزی کرده است در حالی که بعد از شناسایی مبحوح و انجام معاینات اولیه مشخص شد که این یک ترور است .

در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اذعان به اقدام این رژیم در ترور المبحوح، نوشت، 10 نفر از عناصر وابسته به سازمان جاسوسی موساد از جمله سه زن در ترور وی دست داشتند.
یک روز پس از ترور المبحوح، گردان های القسام اعلام کرد که انتقام خون المبحوح را خواهد گرفت.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    آخرین مطالب

    پربازدیدترین ها