سرهنگ قباد خنجری در گفتگو با اسلام آباد خبر:

عزم کار فرهنگی در اسلام آباد غرب وجود ندارد/مردم حل مشکلات شهری را از مسئولین مطالبه کنند

کد خبر: 52714
|
07:37 - 1392/05/29
نسخه چاپی
عزم کار فرهنگی در اسلام آباد غرب وجود ندارد/مردم حل مشکلات شهری را از مسئولین مطالبه کنند
باید بیشتر کار فرهنگی صورت گیرد و مردم خودشان به این باور برسند که هرچه امنیت و رعایت قوانین باشد به سود خود مردم است تا اینکه با برخورد فیزیکی بخواهیم امنیت مردم را صرفا تامین کنیم.
سرهنگ قباد خنجری یکی از مسئولانی است که در حوزه کاری خود در سطح شهرستان تا حدود زیادی موفق بوده از این رو بر آن شدیم تا با وی گفتگوئی داشته باشیم تا ببینیم نگاه وی به نقش پلیس در جامعه و قانونمداری و قانونگریزی چگونه است ، در زیر متن گفتگو اسلام آباد خبر با سرهنگ خنجری فرمانده نیروی انتظامی اسلام آباد غرب را می خوانید:

اسلام آباد خبر: به صورت اجمالی خودتان را برای خوانندگان سایت اسلام آباد خبر  معرفی کنید؟

خنجری: بنده سرهنگ قباد خنجری هستم. متولد 1354 و فوق لیسانس مدیریت دارم. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه افسری برای مدتی در استان ایلام خدمت کردم سپس به استان کرمانشاه آمدم و بعنوان فرمانده نیروی انتظامی روانسر مشغول خدمت شدم و سه سالی فرمانده انتظامی روانسر بودم و از یک سال و نیم پیش نیز تاکنون فرمانده انتظامی شهرستان اسلام آباد غرب هستم.

اسلام آباد خبر: دلیل اینکه لباس مقدس نیروی انتظامی را برای خدمت انتخاب کردید چه بود ؟

خنجری:شما اگر امروز از  یک کودک بپرسید که میخواهید در آینده چکاره بشوی میگوید دوست دارم پلیس بشوم، به نظر من آن کودک  نظم و انضباط و قانون و قاطعیت و قانون مداری را در وجود پلیس می بیند، یعنی احساس میکند پلیس از همه قوی تر و منظم تر و قانونمندتر است، این خصلت در بنده هم از کودکی بود و از آن دوران واقعا به نظامی گری و این حرفه علاقمند بودم.

اسلام آباد خبر: یک پلیس خوب را چگونه می بینید و موفقیت شما در شهرستان مرهون چه چیزی است؟

خنجری:به نظر من یک پلیس باید دارای یک سیمای صالحین و اسلامی  باشد. یک پلیس خود باید اول دارای نظم باشد تا بتواند نظم را  تسری دهد چرا که وقتی یک پلیس خود دارای نظم نباشد نمی تواند برای مردم مثمرثمر باشد.

یک پلیس بایستی آن نظم و انضباط را در وجود خودش نهادینه کرده باشد به نحوی که مردم آن نظم و انضباط را ببینند تا به  پلیس  اعتماد کنند.

اگر هم بحثی در شهرستان در رابطه با موفقیت بنده بعنوان فرمانده انتظامی شهرستان وجود دارد، نتیجه پیگیری های  بنده و همچنین کلیه همکارانم در نهادهای مختلفی چون پلیس امنیت ، پلیس آگاهی و دیگر همکاران است که نتیجه آن اعتماد  مردم به پلیس بوده و مردم مطمئن هستند که پلیس با قاطعیت مشکلات شان را حل خواهد کرد.

همانطور که قبلا هم گفتم ، بنده از کودکی به این کار علاقه داشتم و واقعا اگر فردی نظامی را می دیدم حس احترام بسیاری به وی داشتم و وقتی هم وارد سازمان پلیس شدم واقعا کاری کردم که عشقم به این کار افزون تر شود و  خیلی وقت ها از زندگی شخصی خود بریدم و به سازمان  و خدمت به مردم بیشتر توجه کردم و اصلا هر روز که میخواهم سر کار بیایم این دعای امام سجاد علیه السلام را که میفرماید خدایا کمک کن که مشکلات مردم به دست من حل شود را می گویم و واقعا اگر روزی احساس کنم قسمتی از مشکلات مردم را حل کرده ام آن روز را جز یکی از بهترین روزهای زندگی خود می دانم.
 
 

اسلام آباد خبر: وقتی شما به عنوان سرپرست نیروی انتظامی شهرستان منصوب شدید واقعا جو شهرستان به خاطر حضور ارازل و اوباش در مکان هایی به اسم سفره خانه سنتی که بیشتر تجمع افراد شرور بود  نه سفره خانه ،چندان مناسب نبود ، اگر می شود در این باره توضیحاتی دهید.

خنجری: من تعلق خاطر قدیمی به اسلام آباد دارم ، از قدیم با این شهرستان آشنایی کاملی داشتم، با آداب و رسوم و فرهنگ این مردم آشنایی کاملی داشتم و در ارتباط بودم .

در هر شهر و جامعه عده از افراد هستند که قانون را رعایت میکنند و یک تعدادی هم قانون را رعایت نمیکنند، حال بسته به مکان و زمان ، بعضی مکان ها بیشتر مردم قانون مدار هستند و یا بالعکس قانون گریز و این مساله کاملا طبیعی است. من احساس کردم مردم شهرستان اسلام آباد غرب دوست دارند امنیت را عینی ببینند، لذا برخی مکان ها که به نام سفره خانه و قهوه خانه در نقاط مختلف شهر دائر شده بود را با همکاری دادستان شهرستان پلمپ نمودیم زیرا که حضور در چنین مکانی هایی آغازی بود برای شروع اعتیاد جوانان و خوشبختانه با حمایت دادستان و دیگرنهادها توانستیم با قاطعیت وارد بطوری که  دیگر مکان های استعمال  قلیان و سفره خانه  در سطح اسلام آباد به آن صورت دایر نیست.
 
موضوع دیگر حضور اراذل و اوباش در سطح شهر بود که باعث نا امنی در سطح شهر شدند، از این رو  نیز با جدیت و قاطعیت با این افراد برخورد کردیم ، عده ای  را نیز دستگیر کردیم و مجازات شدند یک سری افراد هم هستند که ماهانه می آیند اینجا و تعهد می دهند که کاری خلاف قانون نکنند، لذا همین برخوردها باعث شد که مردم یقین حاصل کنند که نیروی انتظامی واقعا به دنبال رفاه و آسایش مردم می باشد و به این نهاد اعتماد کردند.

اسلام آباد خبر: ایتکه حضور شخصی بنام خنجری باعث ترس و واهمه متخلفان از نیروی انتظامی شهرستان شده است را می پسندید یا خیر؟

خنجری:   بنده از یک طرف خوشحالم که مردم به بنده اطمینان و اعتماد پیدا کردند و واقعا الان خیلی از مردم نزد بنده می آیند و مشکلات شان را با من در میان میگذارند . اما از سوی دیگر من دوست ندارم صرفا قاطعیت انتظامی شهرستان در برخورد با متخلفان به نام شخص من باشد بنده بیشتر دوست دارم اگر مساله ای مطرح می شود به نام نیروی انتظامی باشد نه شخص خنجری چرا که خنجری کسی هست که در گذر زمان ممکن است تغییر کند یا اصلا به جایی برود و در شهرستان نباشد و دوست ندارم بگویند امنیت در شهر نیست چون خنجری رفت بلکه دوست دارم واقعا بدنه نیروی انتظامی این چنین اعتماد عمومی را به دست بیاورد و واقعا این خوشایند و باب میل بنده است.

اسلام آباد خبر:بین برخورد فرهنگی یا برخورد فیزیکی  کدام را ارجح تر می دانید؟

خنجری: اگر دقت کنید در جاده ها ، اگر ماشین پلیس باشد دیگرانی که ماشین را دیده اند علامت میدهند که ماشین پلیس حضور دارد ، صرفا نه این مثال بلکه مسایل دیگری هم است که مرتبط به فرهنگ مردم است، من دوست دارم که تفکر مردم این باشد که حضور پلیس در آنجا برای حفظ امنیت و سلامتی مردم است و چه کسی بیشتر از خود افراد باید به فکر سلامتی خویش باشند.

من احساس میکنم هرچه کار فرهنگی را ضعیف انجام دهیم بیشتر مجبوریم برخورد فیزیکی کنیم و واقعا به عنوان یک گلایه نیز مطرح است که متاسفانه در شهرستان عزم جدی برای کار فرهنگی وجود ندارد.

  لازم می دانم که باید بیشتر کار فرهنگی صورت گیرد و مردم خودشان به این باور برسند که هرچه امنیت و رعایت قوانین باشد به سود خود مردم است تا اینکه با برخورد فیزیکی بخواهیم  امنیت مردم را صرفا تامین کنیم.

اسلام آباد خبر: چه کارهای فرهنگی در شهرستان توسط نیروی انتظامی انجام گرفته است؟

خنجری:  پلیس در چند وقت اخیر جلسات متعددی به صورت ماهانه و مستمر با آموزش و پرورش  داشته است و در مدارس حضور پیدا میکند،  همکاران بنده و خودم نیز در سطح مدارس شهرستان حضور پیدا کرده ایم و در زمینه هایی چون مواد مخدر و مشکلاتی نظیر علائمی که روی تی شرت لباس های افراد نوشته شده و در بسیاری از موارد شخص نمی داند که این نوشته علامت اهانت و توهین به خود وی است که متاسفانه به خاطر ناآگاهی و صرفا به خاطر زیبایی ظاهری آنرا حریداری می کنند  و می پوشند را  در مدارس دخترانه و پسرانه مختلف مطرح نمودیم.

الحمدلله با کارهای فرهنگی که در مدارس انجام شد و همچنین با اساتیدی که در حوزه فرهنگی تخصص دارند صحبت کردیم  تا بتوانیم از نظر فرهنگی اقدام مثمر ثمری انجام دهیم اوضاع بهتر از گذشته است،  چرا که با همفکری و خرد جمعی واقعا این مسایل قابل حل می باشند.
 
 

اسلام آباد خبر: مردم اسلام آباد غرب را در زمینه قانون مداری و قانون گریزی در چه حد میدانید ؟

خنجری: کمی سوال سختی است ، اما باید بگویم که هیچ شخص و فردی نیست که از بی نظمی استقبال نماید و خیلی از مردم نظم و قانون را دوست دارند حتی در میان افراد شرور نیز شما تمایل به حفظ نظم را مشاهده می کنید و نظم را دوست دارند.

مردم به خاطر مشکلاتی مثل بیکاری که در سطح جامعه است ناگزیر هستند و ناچار هستند که کارهایی مثل دستفروشی که نوعی ناهنجاری است را انجام دهند یا مثلا با پارک کردن اتومبیل در مکان هایی که محل رفت و آمد مردم است و باعث بوجود آمدن مشکلاتی در سطح شهر می شود اما مردم یا از سر ساده بودن و یا بی تکلف بودن یا بی تفاوت بودن یا بزرگواری این مسایل را به عنوان مطالبه از مسئولین نمی خواهند که آقا چرا فلان خیابان اینطور است ؟

اگر مردم به پلیس بگویند که در فلان خیابان مشکلی وجود دارد ما برخورد خواهیم کرد ، واقعا هم الان افرادی  مسایلی را به سمع ما می رسانند تا پیگیری کنیم و از ما این مشکلات و حل آنها را مطالبه می کنند، واقعا اگر در همه نهادها و سازمان ها این مساله موردهاهمیت باشد و مردم مشکلات شهری را مطالبه کنند ، قطعا مشکلات حل خواهد شد.

اسلام آباد خبر: کدام یک از دستگاه های اداری شهرستان تعامل بیشتری با شما دارند؟

خنجری:  نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مثل تیر و کمانی هستند که تیر خود به تنهایی فایده ای ندارد و کمان نیز به همان صورت و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. کارهایی که در شهر انجام شد واقعا با حمایت آقای امیری رئیس دادگستری شهرستان و دادستان شهرستان آقای محمودیان بود که واقعا بسیاری از کارهایی که انجام شد با حمایت قاطع ایشان صورت گرفت ، ضمنا حمایت های آقای بابلی فرماندار شهرستان و همچنین حجت ااسلام ابطحی امام جمعه اسلام آباد باعث دلگرمی بنده و همکارانم است.

انتظاری بنده از مسئولین شهرستان اقدمات فرهنگی در سطح شهرستان است که بیشتر همکاری کنند البته شاید  ایرادی هم به من وارد باشد که من به سمت آنها نرفته ام اما اگر دست به دست همدیگر بدهیم واقعا بسیاری از مشکلات شهر قابل حل شدن می باشد.

اسلام آباد خبر: خاطره ای از دوران خدمتی خودتان بیان کنید؟

خنجری: کار پلیس واقعا کاری است که خاطرات تلخ و شیرین بسیاری دارد، باید بگویم که هر روزی که احساس کنم حقی را از ظالمی گرفته ام و به مظلوم  برگردانده ام آن روز واقعا احساس خوبی دارم وحس میکنم خدا از من راضی است و حتی در سال 91 که به خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، ایشان گفتند که جلب رضایت مردم زمینه ساز رضایت خداوند است، حرف واقعا عارفانه ای بود و اگر مردم از کسی راضی باشند قطعا خدا هم راضی است و به همین نیز معتقد هستم.

 یکی از خاطرات بسیار شیرین دوران خدمتم  که به عنوان تشویقی به من داده شده سفر به عتبات عالیات بود ، مورد دیگر هم وقتی بود که بنده در یکی از کلانتری ها خدمت میکردم و به صورت ناگهانی اطلاع دادند که به صورت فوری تسویه کنید و فردا به روانسر منتقل می شوید من رفتم با همکارانم در کلانتری خداحافظی کنم، وقتی که کلانتری را ترک میکردم دیدم همه دارند گریه میکنند و بنده نیز واقعا نتوانستم براحساسات خودم کنترلی داشته باشم ، این خاطره هم تلخ هم شیرین است چونکه از سویی دوستان را ترک میکردم و از سویی مطمئن شدم رابطه من با همکاران واقعی و شیرین بوده است.

در اسلام آباد غرب نیز ، ماشینی بد پارک کرده بود ، بنده هم جریمه اش کردم ، ایشان گفت بنده نماز شب میخوانم و در نماز شب هایم شما را نفرین میکنم، بنده هم گفتم عیبی ندارد شما ما را نفرین کنید، شاید کمتر از یک هفته بود که دیدم ایشان آمد و گفت من باید دست شما را ببوسم  ،اشتباه کرده ام و واقعا فهمیدم که کار شما برای سلامت و امنیت مردم و به سود خود بنده است و امنیت مردم دغداغه فکری شما استو  اینکه ایشان به اشتباه خودش پی برد و فهمید که کار پلیس به دور از حب و بغض است و اگر واقعا کسی قانون گریزی کند پلیس با وی برخورد خواهد کرد اگر هم کار خوبی انجام دهد با تشویق پلیس روبرو می شودخود خاطره شیرینی برای بنده بود.

اسلام آباد خبر: طی این مدت خدمتی که در اسلام آباد غرب بودید قطعا به درک و نگاه تخصصی از مشکلات اسلام آباد غرب رسیده اید، یک معظل که در شهرستان واقعا به عنوان عامل خطر شناخته می شود و الان جامعه اسلام آباد را تهدید میکند چیست؟

خنجری: من احساس میکنم که بحث بیکاری واقعا  در اسلام آباد مشکل ساز است و واقعا بیکاری مادر بیشتر مشکلات و جرائم است، بحث نظم اجتماعی قابل حل شدن است و نمی گویم صرفا یک مشکل سبب نظم گریزی و قانون گریزی است ، نه، شاید مشکل از طرف ما باشد که نتوانسته ایم نظم اجتماعی را به خوبی گسترش دهیم ولی وقتی کسی شغل نداشت به خاطر سرخوردگی و غیره به سمت اعتیاد و هزاران مشکل دیگر سوق پیدا میکند.
 
 
 

اسلام آباد خبر: بحث مواد مخدر را مطرح کردید، شهرستان اسلام آباد غرب دچار مشکلات جدی در زمینه موادمخدر است ، برخی میگویند نیروی انتظامی می داند که فلان فروشنده مواد مخدر در کجا سکونت دارد ولی اقدام نمیکند ،در این رابطه چه نکاتی دارید مطرح نمایید؟

خنجری: ما تعدادی از فروشندگان اصلی مواد مخدر که در شهرستان های مختلف هم فعالیت میکنند را در عرض شش ماه  اخیر دستگیر کردیم، یعنی واقعا کسانیکه سرشاخه بودند را دستگیر کردیم و الان هم دارند دوران حبس شان را میگذرانند، خیلی از نقاطی هم که مشکوک و یا قطعا آلوده به حضور این چنین افرادی بود را مورد بازرسی قراردادیم، ولی الان مجرمان مواد مخدر کاری انجام می دهند که ورود پلیس به زمینه مواد مخدر به سختی انجام می شود مثلا در بازرسی سریعا مواد را داخل چاههای فاضلاب می اندازند و دست پلیس برای دستگیری شان خالی می ماند چون آثاری از مواد وجود ندارد ولی با این حال ما با قاطعیت برخورد میکنیم و طی این مدت ما به صورت مرتب بحث شناسایی و دستگیری ماهانه داشتیم، در این میان نقش مردم هم بسیار مهم است چرا که اگر مردم در معرفی همکاری کنند دست ما بازتر است و مبارزه با مواد مخدر را با قدرت تمام پیگیری میکنیم و در اولویت کارهای ما قرار دارد.

اسلام آباد خبر: یک توصیه انتظامی ضروری را با خوانندگان اسلام آباد خبر در میان بگذارید؟

خنجری:  حرکت مثبتی که در جامعه بخواهد انجام شود بدون حضور مردم امکان پذیر نیست، مثلا برای راهنمایی رانندگی در خیابان به جای 5 مامور حتی 10 مامور هم بگذاریم وقتی مردم خودشان قوانین را رعایت نکنند هیچ اثری ندارد و اصلا امکان پذیر نیست، من انتظار دارم مردم در این کارها با ما همکاری کنند .
 
 اگر کسی در همسایگی یک شخص کار ناهنجاری انجام می دهد آن شخص بیاید حق خودش را مطالبه کند و از مسئولین پیگیری بخواهد، ولی بعضی اوقات به نظر می رسد که مردم بی تفاوت هستند و این بی تفاوتی بزرگترین آفت در شهرستان اسلام آباد غرب است که انشاالله با فرهنگ سازی و تلاش دوجانبه مسئولین و مردم ، برطرف باید بشود.
 
 
اسلام آباد خبر: سخن پایانی شما ؟

خنحری:  در مجموع شهرستان اسلام آباد غرب، شهرستانی است که در طول جنگ بارها و بارها امتحان پس داده است ، یعنی جنگ در اسلام آباد شروع شد و در اسلام آباد هم با مرصاد ،پایان یافت. مردم واقعا متضرر شدند و آسیب دیدند چه از نظر روحی و مالی و غیره واقعا آسیب دیدند، به این مردم واقعا باید خدمت شود و حق شان نیز همین است که مسئولین با تمام توان به آنها خدمت کنند.

بنده انتظار دارم که مردم بیشتر همکاری و همیاری داشته باشند تا انشاالله بتوانیم شهرستانی که در شان مردم اسلام آباد غرب است  را در کشور نمایش دهیم.

یک مشکلی که در شهرستان وجود دارد برجسته نمایی جرایم در شهرستان است ، برخی یک کلاغ چهل کلاغ میکنند ، متاسفانه شایعات بیخودی رواج می دهند و برجسته سازی میکنند حتی در جلسه با خبرنگاران هم اشاره کردم که از من پرسیده اند جرایمی که در اینجا اتفاق می افتد را با کرج می توان مقایسه نمود ؟ واقعا همچین چیزی نیست، اتفاقا شهرستان اسلام آباد غرب جز شهرستان های آرام شناخته می شود.
 
اسلام آباد خبر: ممنون و متشکر که وقت گرانبهای خویش را در اختیار ما قرار دادید.
 
 گفتگو از میلاد نوروزی

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد