وضعیت نامناسب آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در کرمانشاه

کد خبر: 55686
|
14:28 - 1392/06/08
نسخه چاپی
وضعیت نامناسب آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در کرمانشاه
یک استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: استان کرمانشاه از نظر آموزش عالی و به ویژه تحصیلات تکمیلی با توجه به این که سرعت رشد آهسته تری نسبت به دانشگاه های برخی دیگر از استان ها دارد، در حال جدا شدن از دانشگاه های متوسط کشور است.
یک استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: استان کرمانشاه از نظر آموزش عالی و به ویژه تحصیلات تکمیلی با توجه به این که سرعت رشد آهسته تری نسبت به دانشگاه های برخی دیگر از  استان ها دارد، در حال جدا شدن از دانشگاه های متوسط کشور است.

 

دکتر رامین عبیری در گفت و گو با خبرنگار سرویس علمی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این باره اظهار کرد: زمانی نه چندان دور استان کرمانشاه با داشتن دانشگاه رازی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قطب های دانشگاهی منطقه غرب کشور محسوب می شد اما طی سالیان اخیر استان کرمانشاه در امر توسعه دانشگاهی رشد کندتری داشته و این درحالی است که استان های دیگر کشور رشد سریع تری  در این زمینه را تجربه کرده اند.

 

وی افزود: هم اکنون رسیدن به سطح کمی و کیفی دانشگاه های استان های تهران، فارس، مشهد، اصفهان، تبریز  اهواز و کرمان کاملا دست نیافتنی بوده، به گونه ای که می توان آن ها را دانشگاه های پیشرو نامید. همچنین دانشگاه های استان هایی همچون؛ سیستان و بلوچستان، سمنان، همدان، مازندران و در حال حاضر دانشگاه های استان کرمانشاه در زمره دانشگاه های متوسط کشور قرار دارند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه های استان کرمانشاه که روزگاری نه چندان دور بالاتر از استان های همدان، ارومیه و سیستان بود در حال حاضر پایین تر از آنها و در حد لرستان، ایلام، کردستان و کاشان است که در زمره دانشگاه های رده پایین تر از میانه قرار دارند.

 

عبیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان سمنان بیش از 5 دانشگاه دولتی، در استان سیستان و بلوچستان پنج دانشگاه دولتی و در استان همدان پنج دانشگاه دولتی فعایت دارند و این  درحالی است که استان کرمانشاه تنها سه دانشگاه رازی، علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی را دارد، با این وجود که دانشگاه صنعتی هم به تازگی به استان افزوده شده اما با کمال تاسف و با وجود کارکرد ایثار گونه همکاران هیات علمی _ دانشجویان و هیات ریسه دانشگاه به نظر نمی رسد که از نظر امکانات سخت افزاری وضعیت چندان مناسبی داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: مصوبه راه اندازی دانشگاه های صنعتی کرمانشاه، همدان و ارومیه و چندین دانشگاه دیگر صنعتی همزمان از سوی دولت صادر شد اما تنها کافی است وضعیت این چند دانشگاه را با یکدیگر مقایسه کنیم و خواهیم دید که دانشگاه صنعتی کرمانشاه در مقایسه با دانشگاه های صنعتی مشابه عقب تر است.

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب کرمانشاه در زمینه داشتن رشته های مختلف تحصیلات تکمیلی، خاطرنشان کرد: زمانی نه چندان دور در دفترچه آزمون کارشناسی ارشد، استان کرمانشاه دو برابر برخی استان ها گرایش های مختلف کارشناسی ارشد را داشت اما امروز همان دانشگاه ها بسیار بیشتر از کرمانشاه گرایش های تحصیلات تکمیلی را چه در ارشد و چه در مقطع دکتری را دارا هستند.

 

عبیری همچنین به وضعیت نامناسب فضای فیزیکی دانشگاه های استان اشاره کرد و گفت: دانشگاه های دولتی کرمانشاه و حتی علوم پزشکی کرمانشاه از نظر فضای فیزیکی بسیار در مضیقه به سر می برند به گونه ای که در کلاسهای قدیمی و بسیار کوچک تعداد زیادی از دانشجویان مشغول تحصیل اند.

 

وی با اشاره به مقوله مهاجرت نخبگان، یادآور شد: این وضعیت در نهایت به مهاجرت نخبگان و عقب افتادگی استان در تمامی زمینه های می انجامد.

 

این استاد دانشگاه، گفت: هر گاه که از عقب افتادگی استان صحبت می شود از آمارهایی همچون میزان فقر، پایین بودن سرمایه گذاری، اعتیاد، طلاق، عدم امنیت و ... سخن به میان می آید در حالی که ضعف در وضعیت آموزشی استان می تواند یکی از اصلی ترین عوامل عقب ماندگی کرمانشاه باشد.

 

عبیری ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که تاکنون اعضای هیات علمی و مسئولان دانشگاهی بیشترین تلاش را از نظر پیشبرد برنامه های علمی داشته اند که می توان به آمار بالای تولید مقالات علمی اندیکس شده در پایگاه های علمی معتبر اشاره کرد اما و تمامی دستاورده های علمی استان مرهون زحمات استادان و مدیران دانشگاهی است که البته از این بیشتر امکان پذیر نیست و اگر قرار بر اتفاقی مبارک باشد لازم است تمام مسئولان شامل استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با استفاده از یک برنامه استراتژیک میان مدت و بلند مدت و با کاربرد تمامی اهرم های موجود و امکانات بالقوه خارج از استان و به ویژه برانگیختن همکاری پژوهشگران و استادان کرمانشاهی شاغل در خارج از استان و خارج از کشور این وضعیت را تغییر دهند.

 

عبیری در پایان از مسئولین ارشد استان و نمایندگان مردم در خانه ملت درخواست کرد که چاره ای برای وضعیت بسیار نامناسب آموزشی استان بیاندیشند.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها