ایران منتظر پاسخ سازنده اشتون در دیدار فردا با جلیلی است/ به پیشرفت مذاکرات تهران با آژانس در وین امیدواریم

کد خبر: 10783
|
16:22 - 1392/02/24
نسخه چاپی
ایران منتظر پاسخ سازنده اشتون در دیدار فردا با جلیلی است/ به پیشرفت مذاکرات تهران با آژانس در وین امیدواریم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد مذاکرات فردا بین نمایندگان ایران و آژانس در وین پیشرفت خوبی داشته باشد.
 

به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از فارس، سیدعباس عراقچی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری با خبرنگاران پس از انتصاب به این سمت، ضمن تبریک ماه رجب و تسلیت شهادت امام هادی (ع) گفت: جای توفیق است این مسئولیت در غیاب آقای مهمان‌پرست به بنده واگذار شد.

*قدردانی سخنگوی جدید از سخنگوی سابق

وی ابراز امیدواری کرد که ارتباطات گسترده با رسانه‌ها در روشنگری بیشتر سیاست خارجی ایران موثر باشد.

عراقچی از خدمات و تلاش‌های سه سال و نیم مهمان‌پرست در این سمت قدردانی کرد و افزود: ‌ایشان به این جمع‌بندی رسید که بر اساس وظیفه شهروندی خود در انتخابات ریاست جمهوری ثبت ‌نام کند.

سخنگوی جدید وزارت خارجه برای مهمان‌پرست و همه کسانی که در انتخابات ثبت نام کردند آروزی موفقیت کرد.

*امیدواریم پاسخ اشتون سازنده باشد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دیدار دو جانبه جلیلی و اشتون که قرار است فردا در استانبول برگزار شود و همچنین اظهارات اخیر کامرون و اوباما مبنی بر اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در دو ماه گذشته دو مذاکره بسیار جدی، محتوایی و دقیق در قزاقستان با گروه 1+5 داشتیم که پیشنهادات دقیقی از سوی دو طرف مطرح شد.

عراقچی با بیان اینکه 1+5 در آلماتی یک، پیشنهادات قبلی خود را به طور اصلاح شده ارائه کرد، یادآور شد: این پیشنهادات بر خلاف پیشنهادات گذشته، نافی حقوق ملت ایران نبود به همین خاطر از طرف ما مورد استقبال قرار گرفت و برخورد مثبتی با آن شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: آن پیشنهادات را در قالب پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران که در مسکو ارائه شده بود، بررسی و ارزیابی کردیم و پاسخ خود را در آلماتی 2، همراه با ایده‌ها و پیشنهاداتی که می‌توانست برای ادامه مذاکرات و رسیدن به روند جدید مذاکراتی و پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای و حل و فصل موضوع راهگشا باشد، ارائه دادیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هر گونه پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای و در حل و فصل موضوع هسته‌ای باید مبتنی بر گام‌های متقابل که به صورت متعادل، همزمان و هم‌سنخ برداشته شود، باشد گفت: به همین دلیل پیشنهاداتی را که در آلماتی 2 ارائه کردیم از وزن کافی برای شروع دور و روند جدید برخوردار است. پیشنهادات ما در آلماتی 2 بسیار سازنده، متوازن و متعادل بود و انتظار داشته و داریم که با برخورد مثبت و مساعد طرف مقابل مواجه شود.

عراقچی با بیان اینکه متاسفانه در آلماتی 2 نمایندگان 1+5 آمادگی بررسی دقیق‌تر پیشنهادات را نداشتند و از اختیارات لازم برخوردار نبودند، گفت: قرار شد در پایتخت‌های خود مشورت‌های بیشتری داشته باشند و خانم اشتون ظرف یک هفته این جمع‌بندی‌ها و مشورت‌ها را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: امیدواریم این که مشورت‌های آنها تا الان طول کشیده از زاویه و دید خوشبینانه باشد. امیدواریم پاسخی که خانم اشتون فردا در ملاقات دو جانبه با آقای جلیلی ارائه می‌دهد، سازنده باشد و منتظر هستیم پاسخ ایشان را بشنویم. امیدواریم برخورد سازنده‌ای با پیشنهادات ایران صورت گرفته باشد.

*سیاست فشار جواب نمی‌دهد

عراقچی اظهارات مبنی بر ادامه فشار بر ایران را دلسرد کننده خواند و نشانگر عدم واقع‌بینی و درک درست از واقعیت توسط کسانی دانست که مدعی این فشارها هستند و افزود: تجربه ثابت کرده فشارها و تهدیدات هرگز چاره گشا و بخشی از راه حل برای مشکل نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه مذاکرات هدفمند و همراه با حسن نیت را تنها راهی خواند که می‌تواند ما را به راه حل برساند و تصریح کرد: سیاست فشار هرگز جواب نداده و نخواهد داد.

* آماده همکاری با آژانس هستیم/بوشهر امتحان خود را پس داد

اظهارات آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اعزام کارشناس برای کسب اطمینان از ایمنی نیروگاه بوشهر سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و عراقچی در پاسخ با بیان اینکه ما توافقات پادمانی با آژانس در خصوص نیروگاه بوشهر داریم، افزود: در چارچوب این توافقات و توافق پادمانی با آژانس همه گونه همکاری با این سازمان را داشته، داریم و خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: آنچه در مورد ایمنی نیروگاه بوشهر در چارچوب موافقتنامه پادمانی در حیطه وظایف آژانس و آمانو قرار می‌گیرد، آمادگی داریم. نیروگاه بوشهر بعد از زلزله اخیر آزمایش بسیار خوبی را پس داد. ما تمام استانداردهای ایمنی و پروتکل‌ها را اجرا و به کار گرفتیم و برای همه استانداردها تائیدیه آژانس وجود دارد و در عمل این نیروگاه آزمایش خود را در یک امتحان واقعی پس داد و ما را از ایمنی کامل این نیروگاه مطمئن کرد.

عراقچی بار دیگر گفت: اگر آژانس در چارچوب وظایف پادمانی خود باید در این راستا کاری را انجام دهد، ما در همین چارچوب آمادگی داریم.

*نشست چهارجانبه درباره سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست چهارجانبه ایران، ترکیه، عربستان و مصر در خصوص موضوع سوریه اظهار داشت: از اینکه افق‌های رسیدن به راه‌حل‌ سیاسی برای موضوع سوریه هر روز گسترده‌تر و روشن‌تر می‌شود، خوشحالیم. در عرصه‌های مختلف گرایش به سمت رفتن به راه حل سیاسی و گفت‌وگوی سراسری بین همه طرف‌های درگیر در سوریه رو به رشد است.

وی ادامه داد: پیشنهاد مصر برای احیای این نشست چهارجانبه از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفته و ما برای پیشبرد آن آماده هستیم.

*دولت افغانستان کنترل بیشتری در مرزهای خود داشته باشد

ورود غیرقانونی برخی از اتباع افغان به مرزهای کشور سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که عراقچی ایران و افغانستان را دو همسایه نزدیک با اشتراکات فراوان خواند و گفت: روابط دو کشور همواره برادرانه بوده البته به خاطر مشکلات و مسائلی که در افغانستان وجود دارد مسائل و نگرانی‌هایی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته که یکی از آنها حضور میلیون‌ها مهاجر افغان در زمان‌های مختلف از جمله در زمان اشغال و جنگ‌های داخلی بوده و در حال حاضر به دلیل تقاضا برای کار این مشکل وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت و مردم ایران همواره حداکثر رأفت و برادری را نسبت به اتباع افغان که به دلایل مختلف به ایران وارد شدند، نشان داده‌اند، اظهار داشت: ما در شرایط جنگ با عراق و تحریم‌ها هرگز با برادران افغان برخورد غیرانسانی نداشته و نخواهیم داشت. در عین حال کنترل مرزهای جمهوری اسلامی برای مقابله با اشرار، تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر یک ضرورت است و نیروهای امنیتی و انتظامی هرگز دراین زمینه کوتاه نخواهند آمد و کنترل مرز از اهمیت اساسی برای ما برخوردار است.

وی یادآور شد: گاهی در کنترل‌هایی که صورت می‌گیرد اتفاقاتی رخ می‌دهد که بعضا باعث تاسف است. ما در کنترل مرزهای خود علیه اشرار، تروریست‌ها و قاچاقچیان هرگز کوتاهی نخواهیم کرد. واقعه‌ای در تاریخ 20 اردیبهشت ماه در یکی از نقاط مرزی ما رخ داد که برای تعدادی از اتباع افغان تلفاتی پیش آمد که نیروهای مرزبانی ما در حال بررسی ماجرا و ابعاد و زوایای مختلف آن هستند. از این که افراد بیگناه و کسانی که ادعا می‌شود فقط برای عبور غیرقانونی و کار به ایران آمدند و دچار این اتفاق شده‌اند ابراز تاسف و همدردی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اما از دولت افغانستان به طور جدی انتظار داریم نسبت به کنترل مرزهای خود اقدام محکم‌تر و وسیع‌تری انجام دهد.

وی گفت: انتظار داریم دولت افغانستان ورود غیر قانونی اتباع خود به خاک ایران را کنترل کند. ما برای دادن ویزا به اتباع افغان مشکلی نداریم، سفارت و کنسول‌گری‌های ما آمادگی دارند که در چارچوب مقررات و توافقاتی که وجود دارد نسبت به صدور ویزا برای اتباع افغان اقدام کنند بنابراین از دولت افغانستان انتظار داریم که نسبت به شرایط خطرناک مرزی و حضور اشرار و قاچاقچیان اطلاع رسانی کنند و کنترل بیشتری در مرزهای خود داشته باشند و در عین حال هم اگر حادثه‌ای پیش آمده که مورد انتظار نبوده ابراز تاسف می‌کنیم و آمادگی داریم که با دولت افغانستان همکاری‌های مرزی بیشتری داشته باشیم.

* تحرکات در خلیج فارس را رصد می‌کنیم

سیدعباس عراقچی در ادامه نشست هفتگی امروز با خبرنگاران، درباره برگزاری مانور نظامی نیروهای خارجی در خلیج فارس با همکاری چند کشور منطقه اظهار داشت: خلیج فارس منطقه بسیار مهمی برای ایران، کشورهای منطقه و کل جهان است، زیرا منابع انرژی و انتقال انرژی در این مسیر صورت می‌گیرد. ما هیچگاه حضور نیروهای خارجی را برای امنیت این منطقه مفید ندانسته‌ایم و به ضرر امنیت منطقه می‌دانیم و امیدواریم که نیروهای خارجی در منطقه و کشورهایی که در این امر مشارکت دارند از هرگونه اقدامی که تحریک کننده باشد و باعث افزایش تنش و تشنج در این منطقه حساس که در سالهای گذشته تنش‌ها و جنگ‌های مختلفی را تجربه کرده، خودداری کنند.

وی تصریح کرد: ما از نزدیک تحرکاتی که در این رابطه صورت می‌گیرد را رصد می‌کنیم.

* برگزاری انتخابات در 120 کشور

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور اظهار داشت: ما در تمام کشورهایی که نمایندگی داشته باشیم انتخابات را برگزار می‌کنیم و جلسات هماهنگی با حضور هیئت‌های اجرایی و نظارت برگزار می‌شود. قرار است در بیش از 120 نقطه جهان این انتخابات در محل سفارت و سرکنسولگری ایران برگزار شود.

عراقچی اضافه کرد: در برخی از کشورها که جمعیت بیشتری از ایرانیان حضور دارند بسته به شرایط ممکن است که سفارت اقدام به اعزام صندوق‌های سیار کنند که جزئیات آن از طریق وب‌سایت‌های سفارتخانه‌ها و اطلاعیه‌ها متعاقبا اعلام می‌شود.

وی گفت: معتقدیم حضور هموطنان در خارج از کشور همچون داخل شکوهمند است و هر تسهیلاتی لازم باشد ارائه خواهم داد.

* عدم حضور آمریکا برایمان مهم نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عدم حضور آمریکا در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای که قرار است 6 تیر ماه برگزار شود به دلیل اینکه ایران ریاست این کنفرانس را عهده‌دار است، اظهار داشت: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و کنترل تسلیحات در جهان دارد و ما در همه ابتکارات حضور فعالی داریم و همه کشورها اذعان می‌کنند حضور ایران در اجلاس‌های خلع سلاح، کنترل تسلیحات و اجلاس‌های مرتبط با امنیت و ثبات جهان، حضوری مؤثر و قوی بوده و ما به این حضور خود ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد:‌ ما در هر جا که لازم باشد حضورمان در حد شرکت در مدیریت اجلاس‌ها باشد ادامه می‌دهیم و فشارهای دیگران و عدم حضورشان برای ما مهم نخواهد بود.

*ما هم این خبر را شنیده‌ایم

خبرنگاری درباره افتتاح دفتر رژیم صهیونیستی در امارات سؤال کرد که عراقچی با بیان اینکه ما نیز این اخبار را شنیده‌ایم، گفت: در مورد صحت و سقم آن هنوز اطلاع دقیقی نداریم. ما با دقت و نگرانی تحولات را دنبال می‌کنیم.

* سوریه گفته پاسخ می‌دهد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات بشار اسد و سیدحسن نصرالله در خصوص ایجاد جبهه جدید در جولان علیه رژیم صهیونیستی و تاثیر این جبهه بر معادلات منطقه که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود، خاطرنشان کرد: حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه تحول مهمی بود که در منطقه رخ داد. در شرایطی که دولت و ارتش سوریه در میدان مبارزه با تروریست‌ها به پیروزی‌ها و دستاوردهای مهمی نائل شده و تروریست‌ها را از مناطق مهم دور کرده بودند، حمله اسرائیل به نقاطی در سوریه رخ داد و این نشانگر هماهنگی بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی در سوریه است و این بسیاری از معادلات را تغییر می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت سوریه اعلام کرده که با توجه به موقعیت میدانی نحوه پاسخگویی به این حمله و زمان آن را خودشان تعیین خواهند کرد، یادآور شد:دولت سوریه به ما اطلاع داده که در صورت تکرار این حملات از سوی رژیم صهیونیستی، پاسخ فوری خواهد بود.

به گفته وی تبعات تحولات در منطقه و مسئولیت آن متوجه رژیم صهیونیستی است.

*کاندیداتوری جلیلی و آینده برنامه هسته‌ای ایران

عراقچی در پاسخ به سؤالی در خصوص کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری و آیا این ثبت‌نام پیام خاصی را برای غرب به همراه دارد؟ اظهار داشت: به این معنا نخواهد بود همانطور که اطلاع دارید فردا مذاکرات آقای جلیلی با خانم اشتون در استانبول صورت خواهد گرفت و روند به شکل و صورت خود ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه انتخابات به صورت کلی تاثیرات خود را بر پرونده هسته‌ای ایران خواهد گذاشت، یادآور شد: نه از این جهت که تغییراتی در مواضع اصولی ما صورت می‌گیرد. مواضع جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای مبتنی بر حقوق ملت ایران، مواضع اصولی و غیرقابل سازش است.

*دولت بعدی با اقتدار در مذاکرات حضور می‌یابد

وی ادامه داد: هر دولتی در انتخابات بر سر کار بیاید این روند را ادامه می‌دهد و از منافع اصولی و حقوق ملت ایران در بحث هسته‌ای دفاع می‌کند. فرقش این است که مسلما با حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات و حماسه سیاسی که انشاءالله خلق خواهد شد، دولت بعدی با قوت، اقتدار و عزت بیشتری در مذاکرات حضور می‌یابد و مسلما دست بازتر و بالاتری در دفاع از حقوق ملت ایران خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد:اگر گروه 1+5 ترجیح می‌دهند تا بعد از انتخابات صبر کنند به خودشان مربوط استولی از نظر ما روند مذاکرات مسیر طبیعی خود را می‌تواند طی کند.

* ایران و آذربایجان

به گزارش خبرنگار فارس، سیدعباس عراقچی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به اینکه به نظر می‌آید اخیراً در سیاست‌های کلی جمهوری آذربایجان در قبال مسئله سوریه تغییر ایجاد شده است، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان دوست و همسایه‌ نزدیک ما است و ما ارتباطات همسایگی دوستانه‌ای با آذربایجان همواره داشته‌ایم، البته همیشه عواملی سعی کرده‌اند که این روابط دوستانه را تخریب کنند که ما دست‌های خارجی را این زمینه دیده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: با این حال اراده رهبران 2 کشور و مقامات سیاسی جمهوری آذربایجان همواره بر گسترش ارتباطات دوستانه با ایران بوده و ما از این اراده قدردانی و سعی می‌کنیم با همکاری رهبری و مقامات ارشد آذربایجان روابط را به سمت احترام و منافع متقابل پیش ببریم و از اینکه طرف‌های ثالث در این روابط دخالت داشته باشند، جلوگیری کنیم.

عراقچی با بیان اینکه در مورد سوریه نیز گرایش همگانی و فراگیر در حال پدید آمدن است مبنی بر اینکه راه‌حل سوریه فقط یک راه‌حل سیاسی است، گفت: ما این موضوع را در اظهارنظرهای مقام‌های مختلف مشاهده می‌کنیم. ما درباره‌ سوریه و سایر تحولات منطقه با دولت آذربایجان مشورت‌های نزدیک و خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به سفر اخیر رامیز مهدی‌اف دبیر شورای امنیت ملی آذربایجان به ایران، خاطرنشان کرد: مشورت‌های بسیار خوبی انجام شد. معتقدیم ادامه مشورت‌ها در نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور می‌تواند بسیار موثر باشد.

*شیخ الاسلام پاشازاده به ایران می‌‌آید

وی همچنین درباره سفر شیخ الاسلام پاشازاده رئیس اداره‌ روحانیت قفقاز به ایران نیز گفت: شیخ‌الاسلام پاشازاده در آینده نزدیک سفری به ایران خواهد داشت. وی شخصیتی بسیار مورد احترام و شناخته شده در آذربایجان است که همواره ارتباطات دوستانه‌ و نزدیکی با ایران، مردم و روحانیت ایران داشته‌ و سفر ایشان در ادامه همین روابط دوستانه و ارتباطات نزدیک بین روحانیون دو کشور انجام می‌شود.

*پیگیری‌ها درباره منصور ارباب سیر

عراقچی درباره‌ موضع وزارت خارجه در خصوص پرونده منصور ارباب سیر که در آمریکا در بازداشت است نیز اظهار داشت: مواضع وزارت خارجه در این باره همواره روشن بوده است. ما ایشان را یکی از اتباع آمریکا با اصالت ایرانی می‌دانیم که قربانی توطئه‌‌ای شده که دست عوامل مشکوک خارجی و صهیونیستی در آن وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما همواره از حقوق ایشان به عنوان یک فرد دفاع کرده‌ و خواستار محاکمه و دادرسی عادلانه برای ایشان بوده‌ایم، گفت: بدون اینکه ایشان وابستگی به ایران داشته باشد، ولی از جهت هویت ایرانی‌الاصل بودنشان از حقوقشان در دادگاه‌ها دفاع کرده‌ و خواستار دادرسی عادلانه بوده‌ایم.

وی با ذکر این نکته که شبهات و سؤال‌های زیادی درباره‌ دادگاه ارباب سیر وجود دارد، افزود: اخیراً شایعاتی مبنی بر صدور حکم شنیده شد اما بعد از طرق دیگر تکذیب شد. ما به هر حال تحولات پرونده ایشان را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

* آخرین وضعیت پرونده باقر اسدی

عراقچی درباره‌ آخرین اخبار وضعیت پرونده «باقر اسدی» یکی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه که چندی پیش در ایران بازداشت شد نیز گفت: اسدی یکی از دیپلمات‌های باسابقه و با تجربه وزارت امور خارجه است. شناختی که از ایشان در وزارت خارجه وجود دارد به عنوان فردی متعهد و خوشنام بوده است. با این حال مقامات امنیتی کشور هم وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که باید در اجرای آن جدی و دقیق باشند. به این که آنها به وظایف خود عمل کنند احترام می‌گذاریم و منتظر هستیم نتیجه بررسی آنها زودتر به سرانجام برسد و اعلام شود.

وی با ذکر این نکته که در ارتباط مستقیم با دوستان در وزارت اطلاعات هستیم تا وضعیت نهایی ایشان روشن شود، گفت: یکی از همکاران ما دچار مشکلی شده که امیدواریم سوء تفاهم باشد. منتظر اعلام نتیجه نهایی از سوی مقامات امنیتی هستیم و در عین حال از حقوق همکاران خود مسلما حمایت می‌کنیم که از یک روند عادلانه در بررسی‌های امنیتی و قضایی برخوردار باشند.

عراقچی بار دیگر گفت: امیدواریم که سوء تفاهم باشد، اما به هر حال به وظایف نیروهای امنیتی احترام می‌گذاریم.

*از روابط تهران و لندن چه خبر؟؟

خبرنگار آسوشیتدپرس درباره‌ آخرین تحولات روابط ایران و انگلیس و چشم‌انداز آن سؤال کرد که عراقچی پاسخ داد: تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

*نشست فردا ایران و آژانس

خبرنگار بلومبرگ با اشاره به نشست ایران و آژانس در وین از عراقچی پرسید آیا نتیجه این مذاکرات بر مذاکرات با 1+5 تأثیرگذار خواهد بود؟ که وی خاطرنشان کرد: در عالم سیاست و دیپلماسی همه چیز بر هم تأثیر می‌گذارد. ولی واقعیت این است که مذاکرات ما با آژانس که فردا دهمین دور آن برگزار می‌شود به همکاری‌های ایران و آژانس فراتر از تعهدات NPT و پادمانی مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: ما براساس معاهده NPT و همچنین براساس موافقتنامه پادمان با آژانس تعهداتی داریم که به این تعهدات همواره پایبند بوده و خواهیم بود. آژانس سؤالات و انتظاراتی را از ایران دارد که فراتر از تعهداتش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما از جهت اینکه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود اطمینان کامل و صد در صد داریم با اجرا و عمل کردن به این خواسته‌ها هیچ مشکل اصولی نداریم، ولی به هر حال برای هر چیزی که فراتر از موافقتنامه باشد مسلما چارچوبی مورد نیاز است و مذاکراتی که با آژانس صورت می‌گیرد برای رسیدن به این چارچوب است.

عراقچی با بیان اینکه امیدواریم مذاکرات فردا پیشرفت خوبی را داشته باشد، گفت: در موضوع هسته‌ای نمی‌شود همکاری‌های ایران و آژانس را در قالب کلی‌تر مذاکراتی که با 1+5 صورت می‌گیرد از هم تفکیک کرد. آنچه که به تعهدات مربوط می‌شود، سر جای خودش است و به هیچ چیز دیگری مربوط نیست، اما فراتر از تعهدات مسلما با عوامل و فاکتورهای دیگر مربوط است.

*توافق روسیه و سوریه

یکی از خبرنگاران نیز درباره‌ توافق روسیه و سوریه برای ارسال سامانه اس 300 به دمشق سؤال کرد و نظر عراقچی را جویا شد که گفت: دولت روسیه با سوریه از گذشته همکاری‌های گسترده‌ای را داشته که شامل همکاری‌های نظامی و غیر نظامی بوده و این همکاری‌ها همواره ادامه داشته که در بحران اخیر هم به شکل مقتضی خود ادامه پیدا کرده است.

وی با ذکر این نکته که ما از جزئیات این همکاری‌ها مطلع نیستیم، یادآور شد: فقط مطلع شدیم که دولت روسیه احتمالا قصد فروش رادارهای پیشرفته اس 300 و یا مشابه آن را به سوریه دارد. نقش روسیه در تحولات سوریه تاکنون مثبت بوده و سعی داشته که در رسیدن به راه حل عادلانه و مسالمت‌آمیز از طریق سیاسی ایفای نقش کند.

*استقبال از کنفرانس ژنو 2

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تحرکات اخیر که منجر به توافقی برای برگزاری اجلاس ژنو 2 شده را از نزدیک دنبال می‌کنیم، افزود: خرسند هستیم که ابتکارات برای حل و فصل مسالمت آمیز از طریق راهکارهای سیاسی هر روز زمینه و موقعیت بیشتر و بهتری پیدا می‌کند.

عراقچی خاطرنشان کرد: کنفرانس ژنو 2 از این جهت که ابتکار دیگری برای یک راهکار سیاسی خواهد بود مورد استقبال ایران است ولی انتظار داریم هر راهکاری که کنفرانس به آن می‌رسد راهکاری باشد که مورد قبول ملت سویه باشد. نمی‌شود برای ملت سوریه و بدون رضایت آنها تصمیماتی گرفته شود که خلاف خواسته‌ مردم آن کشور باشد.

وی افزود: انتظار داریم کنفرانس ژنو 2 کنفرانسی فراگیر باشد و از همه‌ طرف‌های ذینفع و درگیر و همه کشورهایی که قادر به ایفای نقش مثبت و سازنده هستند، دعوت صورت گیرد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها