پرده خانه خدا با ۷۰۰ کیلوگرم ابریشم بافته می شود

کد خبر: 10784
|
16:24 - 1392/02/24
نسخه چاپی
پرده خانه خدا با ۷۰۰ کیلوگرم ابریشم بافته می شود
در حال حاضر برای بافت پرده کعبه مشرفه از ۷۰۰ کیلوگرم ابریشم استفاده می‌شود که این کار عظیم را ۲۰۰ کارشناس برعهده دارند. این پرده روز نهم ذیحجه بر خانه خدا نصب خواهد شد.خبرگزاری فارس: پرده خانه خدا با ۷۰۰ کیلوگرم ابریشم بافته می‌شود

به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از فارس، کارگاه بافت کعبه مشرفه در سال 1346 هجری قمری به دستور ملک عبدالعزیز تاسیس شد، مکان این کارگاه ابتدا در اجیاد بود، پس از طرح توسعه به جرول «القبه» منتقل شد و ساختمان جدیدی برای کارگاه در ام الجود در جاده قدیم مکه در 1397 هجری قمری افتتاح شد.

مراحل بافت پرده کعبه شامل رنگ آمیزی، بافت خودکار، بخش آزمایشگاهی، بخش چاپ، بخش زربافی و نقش اندوزی و بخش جمع آوری، پرده است.

پرده کعبه مشرفه از ابریشم طبیعی رنگ شده به رنگ سیاه بافته می‌شود که بیش از 700 کیلوگرم ابریشم برای تهیه آن به کار می‌رود.

عبارت‌های مقدسی همچون «لا إله إلا الله محمد رسول الله» و «سبحان الله وبحمده» و «سبحان الله العظیم» و «یاحنان یامنان یا الله» بر روی پرده نوشته شده است.

ارتفاع پرده کعبه 14 متر است و در یک سوم بالایی پرده، کمربندی زربافی شده با طلا و نقره که بر روی آن آیات قرآنی با خط ثلث مرکب با نقش و نگارهای اسلامی احاطه شده است که طول آن 45 متر است و از 16 قطعه تشکیل شده است. این کمربند با بیش از 120 کیلوگرم نخ طلا و 25 کیلوگرم نخ نقره تهیه می‌شود.

در باب کعبه، پارچه ای زربافی شده با نخ‌های طلا و نقره قرار می‌گیرد.

افزون بر بافت پرده کعبه مشرفه که هر سال انجام می‌شود کارگاه همچنین پرده داخلی کعبه را می‌بافد.

به سبب ازدحام جمعیت زائران، برخی کارکنان مامور نگهداری و مراقبت دائمی از آن هستند.

عکاظ نوشت: هر سال مراحل بافت کعبه مشرفه به اطلاع زائران علاقه مند می‌رسد.

کارگاه بافت کعبه امروز یک مشخصه بارز از نشان‌های ویژه مکه مکرمه به شمار می‌رود.

پرده کعبه نشانه احترام، ارزش و اعتبار این خانه مقدس است. در تاریخ آمده است حضرت اسماعیل علیه السلام کعبه را جامه می‌پوشید.

همچنین آمده است عدنان بن عاد جدّ بزرگ پیغمبر صلی الله علیه واله نخستین کسی بود که کعبه را با پارچه پوشانید.

پس از او افراد زیادی در پیش از اسلام کعبه را پوشش می‌دادند و آن را وظیفه ای دینی می‌دانستند و هر کس تمایل داشت خانه کعبه را مبس کند، مجاز بود و می‌توانست به آزادی و در هر زمانی این کار را انجام دهد.

شایان ذکر است، هر سال پس از شست‌وشوی کعبه با گلاب ناب ایرانی، پرده جدید کعبه در روز نهم ذیحجه «روز عرفه» یک روز قبل از عید قربان در زمانی که تقریباً همه حجاج برای انجام عمل وقوف «یکی از اعمال حج تمتع» در سرزمین عرفات حضور دارند تعویض می‌شود و پرده سال قبل به صورت تکه تکه به سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد