استقلال در اندیشه شکستن طلسم 11 ساله/ چشم امید فوتبال ایران به مردان آبی

کد خبر: 10983
|
01:36 - 1392/02/25
نسخه چاپی
استقلال در اندیشه شکستن طلسم 11 ساله/ چشم امید فوتبال ایران به مردان آبی
تیم‌های الشباب امارات و استقلال ایران در حالی فردا در شهر دبی برگزار کننده یکی از دیدارهای دور رفت از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هستند که آبی‌پوشان تهرانی در اندیشه هموارتر کردن مسیر خود برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر این جام هستند، اتفاقی که در 11 دوره گذشته موفق به عملی کردن آن نشدند.

به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از مهر ، روز دوم از مرحله یک‌هشتم نهایی رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان آسیا فردا چهارشنبه با برگزاری 4 مسابقه پیگیری می‌شود که در مهمترین دیدار استقلال قهرمان لیگ برتر و تیم نخست گروه مرگ مرحله مقدماتی این جام، میهمان الشباب امارات است.

این مسابقه برای استقلال و خصوصا سرمربی این تیم امیر قلعه‌نویی بسیار اهمیت دارد زیرا می‌تواند با پیروزی مقابل الشباب در امارات، به شکست طلسم ناکامی‌ آبی‌های تهران در رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا نزدیک‌تر شود.

عملکرد در ادوار گذشته لیگ قهرمانان آسیا
استقلالی‌ها در آخرین دوره برگزاری جام باشگاه‌های آسیا در سال 2002 به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند اما با شکست برابر نماینده کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی تهران از رسیدن به فینال محروم شدند، هرچند در بازی رده‌بندی 5 بر 2 نسف قارشی را شکست داده و به مقام سوم رسیدند.

پس از آن دوره، مسئولان برگزاری رقابتهای باشگاهی در قاره کهن تصمیم گرفتند دو مسابقه جام باشگاه‌ها و جام در جام را با همدیگر تلفیق کرده و نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کنند، جامی که تیم استقلال در آن تاکنون هیچ موفقیتی را بدست نیاورده است.

آبی‌پوشان تهرانی در نخستین دوره در گروه خود سوم شدند و صعود نکردند و در دومین، سومین و چهارمین دوره هم، جواز حضور در این جام را بدست نیاوردند. در پنجمین دوره استقلالی‌ها هرچند جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آوردند اما با ارسال دیر هنگام فهرست نفرات خود، از حضور در این جام محروم شدند، در آن زمان هدایت ‌‎آبی‌ها برعهده قلعه‌نویی بود. این تیم در ششمین دوره لیگ قهرمانان حضور نداشت اما در هفتمین دوره در گروه چهار تیمی، چهارم شد تا یکی از تلخ‌ترین دوره‌های حضورش در این جام را رقم بزند.

در هفتمین دوره، استقلال با هدایت صمد مرفاوی توانست برای نخستین مرتبه به جمع 16 تیم مرحله حذفی راه یابد، هرچند در هفته آخر در گروهش دوم شد تا در مرحله حذفی میهمان الشباب عربستان باشد. شکست 3 بر 2 در رباض پایانی بود بر نخستین صعود استقلال به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا.

حضور در رده سوم گروه، مانع از صعود استقلال به مرحله حذفی هشتمین دوره این جام شد. در دوره نهم هم استقلال با هدایت پرویز مظلومی به میدان رفت اما همانند دوره هفتم، در هفته پایانی در گروهش دوم شد تا در مرحله حذفی در زمین سپاهان اصفهان به میدان برود، مسابقه‌ای که استقلال با شکست در آن از صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی باز ماند.

طلسم شکنی
اما استقلالی‌ها در این دوره از جام با هدایت امیر قلعه‌نویی مقتدرانه مرحله گروهی را پشت سرگذاشتند و با کسب جایگاه نخست گروه مرگ، به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یافتند. هواداران این تیم امیدوار هستند استقلال بتواند با موفقیت برابر الشباب، سومین تیم ایرانی لقب بگیرد که به جمع 8 تیم پایانی این جام صعود کرده‌ است. پیش از این سپاهان و ذوب‌آهن توانسته بودند حتی به دیدار فینال برسند اما در نهایت به عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافتند.

از سوی دیگر هم قلعه‌نویی با تیم‌های استقلال و سپاهان اصفهان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا انتظارات هوادارانش را برآورده نکرده است، هرچند توانست سپاهان را در نهمین دوره این جام به جمع 8 تیم برتر جام برساند اما هنوز به آرزوهای بزرگش در این جام نرسیده است.

در این شرایط قلعه‌نویی و استقلالی‌ها امیدوار هستند با پشت سر گذاشتن الشباب امارات، برای نخستین مرتبه در تاریخ به جمع 8 تیم پایانی برسند و راه را برای کسب سومین ستاره قهرمانی در آسیا هموارتر کند.

البته تیم الشباب امارات هم تیمی است که در مرحله پلی‌آف صبای قم را حذف کرد و در مرحله گروهی هم فراتر از انتظار ظاهر شد. تنها نماینده باقی‌مانده اماراتی‌ها در این جام که این روزها مورد حمایت ویژه مسئولان این کشور عربی قرار دارد، نمی‌خواهد به راحتی مقابل تنها نماینده ایرانی این دوره ناکام شود و قصد صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا و دفاع از اعتبار فوتبال باشگاهی کشور خود هستند. استقلالی ها اعتقاد دارند الشباب تیم مرموزی است که باید مراقب آن باشند.

نبرد حساس در ریاض
از دیگر دیدارهای مهم مرحله یک‌هشتم نهایی در روز چهارشنبه می‌توان به بازی الهلال عربستان و لخویا قطر دو تیم مدعی این جام اشاره کرد. تیم‌هایی که در لیگ‌های کشور خود نایب قهرمان شده و با سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اند، در اندیشه موفقیت در این جام هستند.

جئونبوک موتوز کره‌جنوبی تیم پنجم لیگ این کشور هم در خانه میزبان کاشیوا ریسول تیم هشتم لیگ ژاپن است. سنترال کست مارینرز استرالیا نایب قهرمان مسابقات فوتبال باشگاهی این کشور هم در خانه میزبان گوانگجو اورگراند صدرنشین لیگ چین است.

دور رفت از مرحله یک‌هشتم نهایی رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان آسیا فردا با برگزاری دیدارهای دیدارهای زیر به پایان می‌رسد:
چهارشنبه - 25/02/92
* سنترال کست مارینرز استرالیا - گوانگجو اورگراند چین، ساعت 14، ورزشگاه سنترال کست استرالیا
* جئونبوک موتوز کره‌جنوبی - کاشیوا ریسول ژاپن، ساعت 14:30، ورزشگاه جئونجو ورد کاپ کره‌جنوبی
* الشباب امارات - استقلال ایران، ساعت 20:10، ورزشگاه مکتوم بین رشید
* الهلال عربستان - لخویا قطر، ساعت 22:30، ورزشگاه شاهزاده بن فهد

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها