سازمان ملل قطعنامه "گذار سیاسی" در سوريه را تصويب كرد

کد خبر: 11543
|
19:21 - 1392/02/26
نسخه چاپی
سازمان ملل قطعنامه "گذار سیاسی" در سوريه را تصويب كرد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای غیرالزام آور ضد سوری خواهان "گذار سیاسی" در دمشق شد و با جانبداری آشکار بار دیگر بشار اسد و نیروهای وابسته به دولت را محکوم و از مخالفان سوری حمایت کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد به نقل از ايسنا، روسیه یکی از مخالفان سرسخت این قطعنامه محتوای آن را جانبدارانه خواند و از اینکه "به جنایاتی که شورشیان سوری مرتکب شده‌اند" پرداخته نشده به شدت انتقاد کرد.
 
پیش نویس قطعنامه توسط کشورهای عرب ارائه شده و آمریکا نیز از حامیان اصلی بود.
 
سوریه می گوید این قطعنامه در تقابل با تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا و روسیه برای یافتن راه‌حل سیاسی پایان بحران در این کشور است.
 
قطعنامه سازمان ملل متحد "گذار سیاسی" را بهترین راه حل صلح آمیز برای خاتمه بحران دانسته است.
 
این قطعنامه در عین حال حکومت سوریه را به دلیل استفاده از تسلیحات سنگین علیه غیرنظامیان و آنچه "نقص سازمان‌یافته حقوق بشر و آزادی‌های بینادین" خوانده، به شدت محکوم کرده و از افزایش سریع تعداد تلفات" ابراز انزجار کرده است.
 
در این بیانیه از توسل احتمالی به سلاح‌های شیمیایی در سوریه ابراز نگرانی شده و ورود بازرسان بین‌المللی به سوریه و تحقیقات جامع در این زمینه درخواست شده است.
 
قطعنامه مجمع عمومی خواستار حمایت اقتصادی فوری از کشورهای همسایه سوریه شده که ۱.۵ میلیون نفر آواره را در خود جای داده‌اند و هشدار داده‌اند که بیش از ۴ میلیون نفر داخل سوریه آواره شده‌اند.
 
براساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، پیشنهاددهندگان این طرح در پیش‌نویس‌های اولیه، آشکارا از شورشیان سوریه حمایت کرده بودند اما پس از انتقادها، آن را کمرنگ‌تر کردند و به ائتلاف مخالفان بشار اسد به عنوان "نماینده موثر مخالفان" برای گذار سیاسی اشاره کردند.
 
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته است فقط در سال میلادی جاری، یعنی در چهار ماه و نیم گذشته، ۲۰ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند.
 
بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد نیز گفته است این قطعنامه "بحران را تشدید می‌کند، خشونت‌ها را در سوریه افزایش می‌دهد و رویه بین‌المللی خطرناکی بر جای خواهد گذاشت.
 
به گفته این نماینده حکومت سوریه، "این سند به مسلح‌کردن گروه‌های تروریستی در سوریه مشروعیت می‌بخشد و‌ یک جناح مخالف خارجی را‌ غیرقانونی نماینده برحق مردم سوریه می‌خواند و به رسمیت می‌شناسد.
 
آمریکا و روسیه توافق کرده‌اند که برای رسیدن به راه‌حلی برای بحران سوریه، کنفرانسی برگزار شود که مکان و زمان آن هنوز اعلام نشده است.
 
الکساندر پانکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل هم این قطعنامه را "یک‌طرفه" خوانده و گفته است که پیشنهاد صلح اخیر را خنثی می‌کند.
 
به گفته وی، این قطعنامه همه مسئولیت آن‌چه در سوریه رخ می‌دهد را به عهده حکومت سوریه می‌اندازد و این خلاف واقعیت‌های واضح است.
 
با این حال رزماری دی‌کارلو، نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل، گفته است که این قطع‌نامه با پیشنهاد آمریکا و روسیه برای سوریه "هم‌خوانی دارد".
 
به گزارش خبرگزاری رویترز٬ در نشستی که روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد٬ از میان ۱۹۳ کشور حاضر ۱۰۷ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۱۲ کشور٬ از جمله ایران٬ چین٬ روسیه٬ کره شمالی٬ ونزوئلا٬ بولیوی و بلاروس، به آن رای منفی دادند. رای ۵۹ کشور هم ممتنع بود.
 
مجموع آرا نشان‌دهنده کاهش حمایت کشورهای عضو سازمان ملل از مخالفان سوریه است٬ که به نظر می‌رسد به خاطر رویکردهای افراط‌گرایانه اخیر مخالفان سوری در برخورد با نیروهای امنیتی تحت حمایت بشار اسد صورت گرفته باشد. قطعنامه‌ای که سال گذشته در محکومیت دولت سوریه تصویب شد ۱۳۳ رای موافق کسب کرده بود.
 
قطعنامه‌ای که روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت دولت بشار اسد تدوین شد و به تصویب رسید به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست٬ اما وزن سیاسی و بار اخلاقی چشمگیری دارد.
 
دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند نگرانی‌های موجود درباره حرکت سوریه به سمت "تغییر رژیم" مهندسی شده توسط دولت‌های خارجی و هراس‌های موجود از تقویت افراط‌گرایان٬ از جمله عواملی هستند که کاهش حمایت از این قطعنامه و مخالفان سوری را پدید آورده‌اند.
 
قرار بود پس از صدور این قطعنامه٬ کرسی دولت سوریه در سازمان ملل در اختیار ائتلاف ملی سوریه که از مخالفان سوری تشکیل شده قرار گیرد، اما آن‌طور که دیپلمات‌ها می‌گویند در همان گام اول آشکار بود که گنجاندن چنین خواسته‌ای در پیش‌نویس٬ از احتمال تصویب آن خواهد کاست.
 
با این همه٬ در این قطعنامه از تشکیل ائتلاف ملی مخالفان سوریه استقبال شده٬ اما به تاکید گفته شده که برای پایان دادن به بحران هنوز اقدامات بسیاری وجود دارند که باید به زودی انجام شوند.
 
ایران٬ چین و روسیه از مهم‌ترین مخالفان تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بودند. روسیه به شدت با پیش‌نویس این قطعنامه که توسط مقامات قطر تدوین شده بود مخالفت کرد.
 
با این حال٬ روسیه و چین که تا کنون سه بار از حق وتوی خود برای ممانعت از اقدام شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه بهره گرفته‌اند٬ در نهایت نتوانستند جلوی تصویب این قطعنامه را بگیرند، چون حق وتو در مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته نمی‌شود. دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند هیات روسی مستقر در سازمان ملل در درخواستی کتبی از همه کشورهای عضو خواست که با تصویب این قطعنامه مخالفت کنند.
 
به اعتقاد آنها این قطعنامه همه تلاش‌های روسیه و آمریکا برای سازمان‌دهی یک کنفرانس صلح با حضور نیروهای بشار اسد و مخالفان سوری را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ کنفرانس صلحی که قرار است اوایل ماه ژوئن برگزار شود. این استدلالی است که مقامات سوری هم پیش از رای‌گیری در سازمان ملل ارائه کردند.
 
برخی از دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل نسبت به احتمال موفقیت طرح آمریکا و روسیه برای برگزاری کنفرانس صلح و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ابراز تردید کرده‌اند. به اعتقاد آنها شکاف عمیق میان مسکو و واشنگتن و حمایت‌های روسیه از رژیم بشار اسد به سختی می‌تواند در عبور از بن‌بست کنونی راه‌گشا باشد.
 
اما در مقابل٬ نماینده آمریکا اعلام کرد که تصویب این قطعنامه کاملا هم‌سو با طرح‌های آمریکا و روسیه است و "این پیام روشن را در بر دارد که یافتن راه‌حل سیاسی بهترین راه برای پایان دادن به رنج‌های مردم سوریه است".
 
بر اساس آخرین آمارهای سازمان ملل٬ در طی دو سالی که از آغاز بحران در سوریه می‌گذرد٬ تاکنون بیش از ۸۰ هزار تن کشته و بیش از یک میلیون تن نیز آواره شده‌اند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها