اکبر میرزایی در گفگو با اسلام آباد خبر

کشاورزان کود سرک مزارع گندم و جو دیم را اواخر بهمن ماه استفاده کنند

کد خبر: 144150
|
14:48 - 1392/11/29
نسخه چاپی
کشاورزان کود سرک مزارع گندم و جو دیم را اواخر بهمن ماه استفاده کنند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌آباد غرب گفت: کشاورزان حتما کود سرک مزارع گندم وجو دیم را در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه استفاده کرده و با تهیه کودهای شیمیایی اوره و فسفات برای کشت‌های بهاره اقدام کنند.
اکبر میرزایی در گفت‌وگو با اسلام آباد خبر، در مورد وضعیت کشاورزی شهرستان اظهار کرد: امسال از 3600 هکتار اراضی زیرکشت محصول چغندرقند حدود 180هزارتن با متوسط تولید50 تن در هکتار و کیفیت عالی و کم نظیر در کشور (متوسط عیار قند 5/17درصد) تولید و تحویل کارخانجات استان کرمانشاه و سایر شهرهای کشور شد.

مدیر جهاد کشاورزی اسلام‌آباد غرب با بیان اینکه گندم و جو عمده محصولات تولیدی شهرستان را تشکیل می‌دهند افزود: با توجه به سهم غیرقابل چشم پوشی شهرستان در تامین محصول چغندر استان امسال حدود 36میلیارد تومان نصیب کشاورزان منطقه شده است.

وی گفت: با وجود کاهش بارندگی‌های سال زراعی اخیرکشاورزان منطقه توانستند در سطح 40هزار هکتار گندم دیم، 7هزار هکتار گندم آبی و 20 هزار هکتار جو دیم بالغ بر 90هزار تن محصول گندم و جو به ارزش 60میلیارد تومان و 7هزار تن نخود دیم از سطح  17 هزار هکتاراز اراضی شهرستان به ارزش 14میلیارد تومان تولید کنند.

میرزائی بیان کرد: درمجموع و با احتساب تولید 2هزار هکتار اراضی زیر کشت ذرت، هندوانه، گوجه، خیار، عدس و سبزیجات برگی و 760 هکتار باغ، 150میلیارد تومان درآمد بخش زراعت شهرستان می‌باشد که این رقم مناسب است، اما مجموعه مدیریتی شهرستان راضی به این مقدار  تولید و درآمد نیست و تا رسیدن به هدف مطلوب کماکان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

مدیرجهاد کشاورزی اسلام‌آباد غرب گفت: در پاییز امسال حدود 40هزار هکتار گندم دیم، 17هزار هکتار جو دیم و 7هزار هکتار گندم آبی به موقع کشت شده است و با توجه به بارش رحمت الهی هم اکنون در وضعیت سبز بسیار مناسب و مطلوب قراردارد.

وی در مورد وضعیت دامپروری شهرستان گفت: اسلام‌آباد غرب با داشتن 7600 راس گاو شیری، 192000 راس گوسفند و بز، 3میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سال و 30هزار قطعه مرغ تخم گذار، 700 کندوی زنبورعسل، 2 مزرعه پرورش ماهی سردابی، 2 مزرعه ماهی گرمابی و توانایی ایجاد درآمدزایی به ارزش 210میلیارد تومان در سال را دارد.

وی به کشاورزان توصیه کرد که حتما کود سرک مزارع گندم وجو دیم را دراواخر بهمن و اوایل اسفندماه استفاده کنند و هرچه سریعتر با مراجعه به مراکز توزیع نسبت به تهیه کودهای شیمیایی اوره و فسفات برای محصول گندم، چغندر قند و سایر کشت‌های بهاره اقدام کنند.

میرزایی با بیان اینکه چغندرکاران، کارخانجات بومی به ویژه کارخانه قند اسلام‌آباد غرب را در اولویت انعقاد قرارداد بگذارند، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب منابع آبی کشاورزان  با  مشورت کارشناسان سطح زیرکشت محصولات را با توجه به آب دهی مجاز چاه در نظر بگیرند و علاوه بر آن حاشیه امنیتی برای این منظور هم قائل شوند و سعی شود از کاشت محصولات پرمصرف آب به خصوص ذرت خودداری شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد