امام‌جمعه شهرستان اسلام‌آباد غرب:

تکیه بر عقل گرایی بارزترین ویژگی امام موسی کاظم(ع) است

کد خبر: 17532
|
20:24 - 1392/03/11
نسخه چاپی
تکیه بر عقل گرایی بارزترین ویژگی امام موسی کاظم(ع) است
عقل‌گرایی بارزترین ویژگی شخصیتی امام موسی‌کاظم(ع) است و بزرگ‌ترین هدف ایشان از بین ‌بردن کجروی فکری و ظاهرگرایی از جامعه ‌اسلامی بود.

امام‌جمعه شهرستان اسلام‌آباد غرب گفت: عقل‌گرایی بارزترین ویژگی شخصیتی امام موسی‌کاظم(ع) است و بزرگ‌ترین هدف ایشان از بین ‌بردن کج‌روی فکری و ظاهرگرایی از جامعه ‌اسلامی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد خبر، حجت‌الاسلام سید شجاع‌الدین ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، به مناسبت در آستانه قرارگرفتن شهادت امام موسی‌کاظم(ع) در خصوص ویژگی‌های شخصیتی ایشان، گفت: این امام بزرگوار در روزگاری زندگی می‌کردند که رابطه مردم با اهل‌بیت بسیار کم‌رنگ شده بود و فقه حکام آن‌ زمان بر اساس فقهی جدا از اهل‌بیت ترویج می‌شد.

ابطحی با تاکید بر اینکه تکیه بر عقل‌گرایی بارزترین ویژگی شخصیتی این امام بزرگوار بوده، اظهار داشت: بزرگ‌ترین هدف امام موسی‌کاظم(ع) در چنین شرایطی از بین ‌بردن کج‌روی فکری از جامعه ‌اسلامی بود.

وی ادامه داد: در یک حدیث طولانی و بسیار عمیقی که از امام موسی‌کاظم(ع) نقل شده است بر عظمت عقل و تفکر تاکید شده و در راستای بیرون آمدن جامعه‌اسلامی از ظاهرگرایی تلاش شده است.

امام‌جمعه شهرستان اسلام‌آباد غرب افزود: با استناد به این حدیث، اعمال بسیاری که توسط انسان‌های جاهل انجام می‌شود ارزشی نخواهد داشت در حالی‌که اعمال اندک عاقلان از ارزش و پاداشی بالا برخوردار خواهد بود.

ابطحی با تاکید بر اینکه هم‌نشینی با انسان صالح از دیگر موارد ذکر شده در این حدیث است، تصریح کرد: هم‌نشینی با افراد صالح موجب اصلاح روحیه و اخلاق انسان می‌شود و رعایت ادب و بالارفتن تحمل از ویژگی‌های برجسته علما است.

وی با تاکید بر اینکه اطاعت از حاکم عادل، عزت را به همراه خواهد داشت، گفت: جای بسی خرسندی است که اطاعت از ولی‌فقیه در جامعه ما، درک و احساس می‌شود و چنین اطاعتی بی‌شک عزت و سربلندی را به دنبال دارد.

ابطحی با بیان اینکه امام موسی‌کاظم در روزگار جوانی و در سن بیست سالگی به امامت رسیده‌اند، افزود: پس از شهادت امام جعفر صادق(ع) شاخه‌ها و بخش‌های گوناگونی در مذهب تشیع در زمان حاکمیت سیاه هارون‌الرشید شکل گرفت که مبارزه با چنین انشعاباتی مهم‌ترین بخش از زندگی این امام بزرگوار را تشکیل می‌دهد.

وی در پایان افزود: در 25 رجب سال 183 هجرى، به دستور هارون‌الرشید به امام موسی‌کاظم(ع) زهر داده شد و در شرایطی که ایشان در زندان به سر می‌بردند به شهادت رسیدند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد