رئیس دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب:

وظیفه ما حفظ حریم عدالت بعنوان ناموس دستگاه قضا است / نقش رسانه در کاهش جرم مهم و موثر است

کد خبر: 26807
|
22:21 - 1392/04/04
نسخه چاپی
وظیفه ما حفظ حریم عدالت بعنوان ناموس دستگاه قضا است / نقش رسانه در کاهش جرم مهم و موثر است
در سال 91 با دو شعبه جزایی ، چهار شعبه حقوقی و یک شعبه دادگاه انقلاب 10451 فقره پرونده را مختومه که سهم دادسرا با چهار شعبه دادیاری و یک شعبه بازپرسی 4042 فقره پرونده بوده است و شورای حل اختلاف نیز با هشت شعبه فعال 7187 فقره پرونده را مختومه نموده است .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش اسلام آباد خبر ، رئیس دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگار این پایگاه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته قوه قضائیه به تمامی عدالت خواهان و با گرامیداشت یاد و نام شهدای هفتم تیر علی الخصوص شهید والامقام بهشتی گفت: وظیقه بنده و همکاران در دستگاه قضایی حفظ حریم عدالت بعنوان ناموس دستگاه قضایی است و حساسیت هایی که از جانب مجموعه همکاران بنده در این راستا دیده می شود بدلیل اجرای عدالت در جامعه است .

امیری با اشاره به روند نزولی جرائم شهرستان افزود: بحمداله با همت تمامی مسئولین ، همکاران و اعضای شورای تامین در سال 91 نسبت به سال 90 با کاهش 38 در صدی پرونده های شورا و 5922 فقره  پرونده در مجموع شورا و دادگستری روبرو بوده ایم و در اکثر جرائم بخصوص جرائم خشن و سنگین بدلیل قاطعیت در برخورد با جرم با سیر نزولی پرونده ها مواجهه شدیم .

وی ادامه داد: دادگستری شهرستان در سال 91 با دو شعبه جزایی ، چهار شعبه حقوقی و یک شعبه دادگاه انقلاب 10451 فقره پرونده را مختومه که سهم دادسرا با چهار شعبه دادیاری و یک شعبه بازپرسی 4042 فقره پرونده بوده است و شورای حل اختلاف نیز با هشت شعبه فعال 7187 فقره پرونده را مختومه نموده است .

رئیس دستگاه قضایی شهرستان افزود: در سال 91 در مجموع 21680 پرونده در داگستری و شورا مختومه شده است  که پرونده های وارده  به محاکم جزایی ، حقوقی و انقلاب 10339 فقره پرونده ، پرونده های وارده به دادسرا 3892 فقره پرونده و پرونده های وارده به شورا 6878 فقره پرونده  بوده است و جمعاً 571 فقره پرونده علاوه بر پرونده های وارده مختومه شده اند .

وی افزود: در سال 91 در کل استان 203533 پرونده وارده به مجموعه قضایی داشته ایم که 204810 پرونده در همین سال مختومه شده و این نشان از تلاش همکاران ما در مجموعه های قضایی سراسر استان می دهد و امیدواریم که توانسته باشیم در جهت اجرای عدالت گام موثر و مفیدی بر داشته باشم و قضاوت این موضوع و ارزیابی کیفیت کار ما بر عهده مردم است .

ایشان به موضوع خانمان برانداز اعتیاد اشاره و گفت: تعداد زیادی از پرونده های وارده به دادگستری شهرستان بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با معضل اعتیاد ارتباط دارند ، بعنوان مثال اکثر سارقان درگیر موضوع اعتیاد هستند یا بسیاری از پرونده های طلاق بدلیل اعتیاد یکی از طرفین است و بسیار مشاهده شده است که استعمال مواد باعث می شود پدر یا مادری جهت شکایت از جگر گوشه خود به ما مراجعه کنند.

امیری گفت: مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر همت جمعی می طلبد و پیشگیری در این زمینه مهم تر از  برخورد است و نقش آموزش و پرورش و خانواده در پیشگیری از گرایش جوانان به سمت مواد مخدر بسیار مهم است و دادسرای شهرستان  نیز جهت پیشگیری از این موضوع و با اعلام جرم مرکز بهداشت مبنی بر فعالیت قهوه خانه ها نسبت به پلمپ همگی آنها اقدام نموده است .

ایشان در پاسخ به این سوال که بعضاً مشاهده می شود افرادی توسط ناجا یا بسیج در رابطه با استعمال یا نگهداری مواد مخدر دستگیر شده و بعد از معرفی به دادسرا یعد از زمان کوتاهی آزاد می شوند گفت: ما در برخورد با عرضه کنندگان مواد مخدر برخورد قاطع و در چارچوب قانون را اعمال کرده و 446 نفر در سال 91 نیز در رابطه با همین موضوع دستیگیر شده اند و به پرونده های آنها رسیدگی شده و یا در حال رسیدگی است ولیکن در مواد قانونی اعتیاد جرم نیست و معتاد مجرم شناخته نمی شود و اغلب از فرد معتاد بعنوان بیمار یاد می شود و ما نمی توانیم اقدامی فراتر از قانون انجام دهیم .

وی ادامه داد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها قضایی در دادگستری شهرستان در محاکم جزائی 37 روز ، محاکم حقوقی 91 روز و در دادسرا 49 روز می باشد .

ایشان به رسالت رسانه ها در پیشگیری از جرم اشاره و افزود: رسانه ها در بالا بردن سطح آگاهی مردم نقش ویژه ای دارند و نتیجه افزایش آگاهی مردم کاهش جرائم  می باشد .

امیری در پایان گفت: امیدواریم بنده و همکارانم در دادگستری شهرستان توانسته باشیم اعتماد مردم را جلب کرده و گام موثری در احقاق حق مراجعه کنندگان برداشته باشیم .
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد