علی یاری در گفتگو با اسلام آبادخبر/

معرفی اشیاء تاریخی موزه اسلام آبادغرب/موزه باستان شناسی اسلام آباد غرب اولین موزه تخصصی باستان شناسی در استان کرمانشاه

کد خبر: 290155
|
20:21 - 1394/01/07
نسخه چاپی
معرفی اشیاء تاریخی موزه اسلام آبادغرب/موزه باستان شناسی اسلام آباد غرب اولین موزه تخصصی باستان شناسی در استان کرمانشاه
اسلام آبادخبر: مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسلام آباد غرب گفت : ابزارهای سنگی و تیغه های سنگی با قدمت 200 هزار سال است که در شهرستان اسلام آباد غرب کشف شده است.
 
شهرام  علی یاری کارشناس ارشد باستان شناسی اداره میراث فرهنگی اسلام آباد غرب در گفتگو با خبر نگاراسلام آباد خبرگفت: موزه باستان شناسی اسلام آباد غرب اولین موزه تخصصی باستان شناسی در استان است.موزه های سطح استان فقط موزه مردم شناسی است ولی این موزه اسلام آباد غرب ، موزه اشیا تاریخی و باستان شناسی است.
 

وی افزود: این موزه در سال 1388 افتتاح شده و 186 قلم اشیاء تاریخی در این موزه نگهداری می شود، 186 قلم شی تاریخی که در این موزه وجود دارد از دو منبع متفاوت به دست آمده است، که یک تعداد در کاوش های باستان شناسی چند سال اخیر در شهرستان اسلام آباد غرب و دیگری نیز توسط نهادهای انتظامی از قاچاقچیان اشیاء باستانی کشف شده است.
 

علی یاری گفت: البته باید به اهدای تعداد هدایا و مدال های یادبود توسط نماینده  اسلام آباد غرب دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ( دکتر فلاحت پیشه ) نیز اشاره نمود که ایشان با توجه به سمت ریاست هیئت های مجلس در سفرهای خارجی ، یک سری هدیه و یادبود توسط کشورهای خارجی به ایشان به عنوان رئیس هیئت داده شده است که ایشان در اقدامی شایان توجه و قابل تقدیر آنها را به موزه اهدا نموده است.
 

وی ادامه داد: انوع آثار تاریخی که در این موزه نگه داری می شود شامل یک سری ابزارهای سنگی و تیغه های سنگی با قدمت 200 هزار سال است که در شهرستان اسلام آباد غرب کشف شده است،همچنین ی تعدادی ظروف سفالی و ظروف شیشه ای و نیز اشیا مفرغی و فلزی که از دیگر اشیا قابل توجه موجود در موزه می باشد.
 

این کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی اسلام آباد غرب اظهار داشت: این اشیا اغلب در کاوش های سالهای 49،77 و 78 که در تپه چغاگاوانه صورت گرفته است به دست آمده است.
همچنین در کاوش های سال 1384 آتشکده شیان ، 1388 کاوش آتشکده میلگه ، 1391 کاوش اتشکده پلنگرد نیز تعدادی شیا باستانی کشف شد که همگی آنها به موزه تخصصی باستان شناسی شهرستان اسلام آباد غرب انتقال داده شده و ضمن نگهداری ، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 

وی افزود: این موزه به صورت تمام وقت و در تمام ساعات روز باز است و تقاضا داریم مردم بیایند و بازدید کنند و ما هم انتظار داریم اول مردم بومی اسلام آباد بیایند هم ریشه تاریخی خود را بدانند هم با این موزه آشنا شوند و با تاریخ گذشته خود آشنا شوند  سپس مردم استان های دیگر و مهمانان نوروزی بیایند با این تاریخ کهن منطقه آشنا شوند.
علی یاری اظهار کرد: استقبال مردم در تعطیلات نوروز با توجه به اینکه ورودی خیلی ارزان می باشد قابل توجه بوده است چرا که تقریبا رایگان است و در هر روز به صورت میانگین  بازدیدکننده 250 نفر داشته ایم ، در عین حال چون دوست داریم بیشتر مردم بومی منطقه با تاریخ کهن این سرزمینی که در آن زندگی میکنند آشنا شوند و حتی اکثرا دانشجویان و جوانانی بوده اند که به صورت کاملا رایگان از این موزه دیدن نموده اند ، قیمت بلیط ورودی را افزایش نداده ایم.
 

شهرام علی یاری گفت : از نمونه اشیای مهم از نظر باستان شناسی که در این موزه نگه داری می شود می توان به ظروف سفالی لبه واریخته اشاره کرد که از ظروف شاخص دوره آغاز ادبیات بین النهرین محسوب می شود و این ظروف حاصل کاوش تپه چغاگاوانه بوده است و این مساله نشان دهنده یک رابطه بازرگانی و تجاری و داد و ستد کلان بین تمدن ایران و بین النهرین به مرکزیت چغاگاوانه می باشد.
 

وی افزود: با توجه به حلقه های قدرت مکشوفه دوره ساسانی از این شهرستان ، می توان پی به ارزش منطقه در دوره ساسانی و حکام قدرتمند محلی برد.
از دیگر ظروف مهم در موزه می توان به ظروف خاکستری اشاره کرد که در شهرستان کشف شده است. همانطوری که میدانید و ثابت شده است ظروف خاکستری جز آثار فرهنگی شاخص در زمان ورود آریایی ها به فلات ایران در این منطقه می باشد که می توان اثبات کرد که مردم این خطه جز آریایی های اصیل محسوب می گردند.
علی یاری تصریح کرد: ابزار سنگ های مکشوفه اطراف شهر اسلام آباد غرب با قدمت بیشتر از 200 هزار سال پیش برای نمونه غار وزمه روبروی روستاهای کله جوب و موش کش غاری با 25 متر عمق دربرگیرنده بقایای جانوران و انسانی فراوانی است که حتی باستان شناسان خارجی لقب کشتی نوح به غاز وزمه داده اند که حتی خرطوم فیل و نیز دندان گراز و استخوان انواع پرندگان همراه با یک آراواره انسانی در این غار کشف شده است.
 

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسلام آباد غرب گفت: یکی دیگر از نمونه وسایلی که در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد ، 52 سکه نقره دوره ساسانی مکشوفه از کاوش های باستانی است که در شهرستان انجام گرفته است و تمام سکه های مکشوفه مربوط به دوران خسرو اول(خسرو انوشیروان) و خسرو دوم(خسرو پرویز) می باشد که باز هم نشان از شاهراه قرار گرفتن و اهمیت منطقه و اوج شکوفایی اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی این منطقه در دو قرن آخر دوره ساسانی می باشد.
علی یاری بیان داشت: به عنوان یک باستان شناس بومی از مردم درخواست میکنم و انتظار دارم برای گذشته و تاریخ خود شان و احترام بیشتری قائل باشند، باید دانست که یک شیء کشف شده در منطقه نشان دهنده تمدن و فرهنگ در منطقه در سطح ملی می باشد در نتیجه خواهشمندیم از حفاری غیرمجاز خودداری نمایند و از آثار تاریخی طوری مواظبت نمایند که تخریب نشوند. کشاورزان به منظور تسطیح اراضی تپه های تاریخی را از بین نبرند.
 

وی افزود: ممکن است جوانی چندین سال از عمر خود را صرف حفاری غیرمجاز و اصطلاحا" گنج یابی بکند اما اگر این جوانان از این موضوع اطلاع داشته باشند که بسیاری از آثار موجود استان ارزش مالی ندارند ولی دارای قدمت تاریخی و فرهنگی بسیار است و هویت تاریخی مردم ما را در هزاره های پیشین نشان می دهد و به هیچ وجه دنبال هدر دادن عمر خود برای از بین بردن تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم آن هم در صورتیکه بعد از صدها حفاری اگر چیزی پیدا نمایند یا نه ؟ نباشند .
ایشان در باب اهمیت تاریخی منطقه گفت: به یک موضوع جالبی که باید اشاره کنم این است که : یک خانم باستان شناس خارجی به نام سوزان پلاک که برای یکسری تحقیقات باستان شناسی به منطقه آمده بود ،با افتخار میگفت این من هستم که بر روی تپه چغاگاوانه راه می روم ؟ وبه خود افتخار میکرد که در این محیط باستانی حضور دارد.
این باستان شناس تصریح کرد: البته برای این موضوع هم لازم است مسئولین ذیربط در جهت اطلاع رسانی و تبلیغات مردم گام های موثری بردارند چه بسا همین قدم برنداشتن ها در باب اطلاع رسانی و پائین بودن سطح آگاهی مردم از ارزش تاریخ و تمدن منطقه باعث شد که در اوایل انقلاب به راحتی تنها کاروانسرای شاه عباسی اسلام آباد غرب تخریب شود و جای آن مدرسه ساخته شود.
 
 
انتهای پیام/


 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد