پیغام خطا

Notice: Undefined property: stdClass::$comment_count در comment_node_page_additions() (خط 728 از /home/eslamabadk/domains/eslamabadkhabar.ir/public_html/modules/comment/comment.module).

پربیننده ها

آخرین اخبار

13. اسفند 1395 - 16:47   |   کد مطلب: 296589
شهادت فاطمه مرضيه، در نتيجه جريانات پس از رحلت رسول مكرم (صلى الله عليه و آله وسلم) از مبحث معروف خلافت تا مصادره فدك به وقوع پيوست.

شهادت فاطمه مرضيه، در نتيجه جريانات پس از رحلت رسول مكرم (صلى الله عليه و آله وسلم) از مبحث معروف خلافت تا مصادره فدك به دستور ابى بكر و حمله عمر بن خطاب به خانه على (عليه السلام) و فاطمة الزهرا به وقوع پيوست.

آن چه در اين ميان از اهميت بسيار ويژه برخودار مى باشد، سخنان حضرت صديقه طاهره در اعتراض به استرداد و مصادره باغ فدك مى باشد و اشاراتى بى بديل كه در مجموع سخنان مزبور، به چشم مى آيد.
اين وجيزه، بيان كننده ى بخشى از آن نكات مى باشد كه بر اساس شرح و ترجمه احتجاج طبرسى به قلم نظام الدين احمد غفارى مازندرانى در كمال ايجاز و بر اساس دلايلى چند، با پرهيز از شرح و بسط هر عبارت؛ تقديم ميگردد.

١_ حضور حضرت فاطمه (سلام الله عليها) با جمعى از عوارات بنى هاشم و احفار آنان در مسجد النبى به جهت احقاق و استيناف حق خود و عدم سكوت بر آن ستم آشكار.

٢_ آغاز سخن با حمد گسترده ى ايزد تعالى و بيان ستايش حضرتش در قالب الفاظ و عبارات كم سابقه در تاريخ اسلام.

٣_ گواهى بندگى و رسالت پدر بزرگوارشان و مباحثى پيرامون اين موضوع كه از آن جمله ميتوان به اجراى احكام و اوامر الهى از سوى حضرت حتى مرتبت و عدم دخالت علايق و سلايق شخصى در امور مسلمين از سوى آن حضرت اشاره نمود.

٤_ تبيين جايگاه بى نظير قرآن مجيد و هدايتگرى مطلق اين منبع وحيانى كه از مصاديق آن، به ظهور اسلامىِ ايمان و نماز و زكات و روزه و حج و عدل و عبادات و امامت و جهاد و صبر و امر به معروف و نيكويى با والدين و .... اشاره نمودند.

٥_معرفى خود و نسبت خويش با پيامبر اعظم (صلى الله عليه و اله وسلم) و اعزاز و اكرام آن رسول مكرم در برخى آيات كلام الله مجيد و ضرورت اطاعت كامل از وى. همچنين تاثير و جايگاه هدايتگرى ايشان (صلى الله عليه و آله وسلم) در خصوص اعراب و به طريق اولى تمامى بشريت.

٦_ معرفى على بن ابيطالب (عليه السلام) تحت عنوان "برادر آن نبى العجم والعرب" و اشاره به نقش آن "امير" به معدوم گرداندن منافقين و مشركين و قرب وى به رسول الله (صلى الله عليه و آله وسلم) از روى حسب و نسبت و تحصيل علم و ادب.

٧_تشريح حقد و كينه پنهان برخى نسبت به پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله وسلم) كه با رحلت ايشان ظاهر گرديد و اين كه به خلاف عادت امين، رداء دين را مقلوب گرداندند و آنان كه در زمان حياتِ دنيايى آن حضرت مطرود بودند، صاحب نام و نشان شدند و ... تا بدان جا كه<<شيطان شما را به واسطه اختيار اين كار در مهار تبعه خويش قطار كرد>>،<<آنگاه بضعه رسول الله  تلاوت اين آيه نمود كه آلا فى الفتنه سقطوا و ان جهنم لمحيط بالكافرين>>، و شما الحال در فتنه گرفتار بلكه منخرط در سِلك كفاريد و جهنم محيط است به كافران و محل و مقر ايشان است و چون جهنم شما را مقام و مأوى گردد، به غايت شاد و مشتهى شود و چرا چنين نشود كه در تحصيل دركات او كمال جد و سعى خود را مبذول و مرعى داشتيد (غفارى مازندرانى، ج ٢: ص٣٧)

٨_تاكيد بر اين كه عليرغم نظر ابوبكر و عمر و برخى ديگر، وى فدك را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم) به ارث ميبرد :
<< اما زعم شما در حق من آن است كه مرا از حضرت رسول مهيمن ميراث نيست، بعد از آن اين آيت تلاوت نمود كه : أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ ، آيا شما به حكم جاهليت و طريقه كفر جاهليت عمل مى نماييد...>> (غفارى مازندرانى، ج ٢، ص٣٩)

٩_  مخاطب ساختن ابى بكر بن ابى قحافه كه : تو را از پدرت ميراث بود و مرا از پدرم ميراث نبود ؟  يقين خلاف اين حكم در كلام حضرت رب العالمين است. [از جمله] <<لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا>> و << وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ ...>>، << يُوصِيكُمُ ٱللَّهُ فِيۤ أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ ٱلأُنْثَيَيْنِ>> ، <<إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ >> و اينكه زكريا به درگاه خداوند توانا التماس نمود كه <<يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا>>

١٠_ بيان هشدار و انذار به ستم پيشگان ديده بر حق بسته كه : << وَ سَيعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَي مُنْقَلَبٍ ينْقَلِبُونَ>>     زود باشد كه اهل ظلم محل آرام خود را كه آتش نيران و دوزخ تابان است، بشناسند و بدانند و  <<نذير لكم بين يدى عذاب شديد، فاعلموا انا عاملون، و انتظروا انا منتظرون>>  : اى قوم، آن چه مقصد و مشتهى شماست، معلوم گردانيد كه ما نيز آنچه پاداش و جزاى آن باشد، به شما ميرسانيم و منتظر جزا و پاداش عمل خود باشيد كه ما نيز منتظر خواهيم بود.

محقق و گردآوری محمد على رستمى

دیدگاه شما

پایگاه وبلاگنویسان استان کرمانشاه
کانال تلگرام اسلام آبادخبر
راوند خبر
اینستاگرام اسلام آبادخبر
دوره آموزش مجازی برنامه نویسی تلفن همراه
پارلمان مجازی ایران
 شهید حججی