//rnیادداشت ویژه اسلام آباد خبر/

تبیین مطالبات هشت گانه اقتصادی مردم و نسل جوان از دولت تدبیر و امید

کد خبر: 33785
|
20:29 - 1392/04/20
نسخه چاپی
تبیین مطالبات هشت گانه اقتصادی مردم و نسل جوان از دولت تدبیر و امید
نا بسامانی اقتصادی و بی انضباطی مالی سالهای اخیر باعث بوجود آمدن مشکلات معیشتی عمده ای برای مردم شده است و در این رابطه بارها شاهد تنش بین دولت و مجلس بودیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد خبر،  نا بسامانی اقتصادی و بی انضباطی مالی سالهای اخیر باعث بوجود آمدن مشکلات معیشتی عمده ای برای مردم شده است و در این رابطه بارها شاهد تنش بین دولت و مجلس بودیم.

آنچه که می توان گفت این است که نرخ رشد اقتصادی پایین ، تورم بالای 30 درصد ، نرخ بیکاری 15 درصدی ، کاهش در آمد های نفتی به دلیل تحریم ها و اثر گذاری تحریم ها بر وضعیت اقتصادی کشور همه و همه دست به دست هم داده تا اوضاع فعلی اقتصاد با آنچه که در سند چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم و ششم توسعه پیش بینی شده است فاصله زیادی داشته باشد .

از این رو دولت آقای روحانی با چالش های زیادی در حوزه اقتصادی و برآوردن خواسته های بحق مردم در این حوزه روبرو است اما آنچه  که از شعارها و برنامه های ایشان بنظر می رسد باید در کوتاه ترین مدت حرکت های اقتصادی مطلوبی صورت گیرد تا حداقل آرامش روانی مردم در خصوص برآورده شدن مطالباتشان در جامعه بوجود آید.

جدای از موضوع فوق نامگذاری بخشی از سال بنام حماسه اقتصادی بعنوان یک نگرش در حوزه اقتصادی  باید مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گیرد چرا که نمود حماسه اقتصادی را حرکت در مسیر چشم انداز 20 ساله و برنامه پنچم توسعه می توان دانست ، لذا دولت آینده در حوزه اقتصاد ، با اقدامات حماسی اهتمام ویژه خود را نسبت به رفع نیاز ها و مشکلات معیشتی مردم و همچنین پاسخگویی به مطالبات ایشان نشان خواهد داد.
با یک نگاه کلی می توان مهمترین مطالبات اقتصادی جوانان وآحاد مردم را در حوزه های هشت گانه زیر برشمرد:

1-    اشتغال زائی و رفع بیکاری:  یکی ازمهترین دغدغه های مردم و جوانان است اما متاسفانه هرچند دولت فعلی مدعی رفع بیکاری است ولیکن هنوز اشتغال جوانان در صدر مطالبات مردم از دولت است لذا دولت آینده باید یکی از مهترین برنامه های خود را در جهت رفع این نیاز مردم به نحو احسن انجام دهد.

2-    توقف رشد فزاینده تورم: آنچه که در کنار افزایش بی رویه قیمت ها تا حد زیادی باعث بوجود آمدن مشکلات برای خانوار های کشور بود مسئله تورم و رشد فزایند آن در سالهای اخیر است ، با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تورم به 31 درصد رسیده و پیش بینی می شود روند تحریم ها نفتی و بانکی نیز در سال آینده ادامه داشته باشد و از سوی دیگر احتمال اجرائی شدن فاز دوم هدفمندی وجود دارد لذا انتظار مردم از  دولت تدبیر وامید این است که با اقدامات کوتاه مدت و میان مدت نسبت به  مهار تورم و رفع این مشکل  اقدام نماید.

3-    تثبیت نرخ ارز و مقابله با ارز چند نرخی:در سال گذشته شاهد افزایش بی سابقه نرخ ارز در کشور بودیم که این موضوع مسبب افزایش مشکلات معیشتی اقشار متوسط و آسیب پذیر جامعه شد ، افزایش نرخ ارز به سبب اینکه ارز مولفه مهمی در اقتصاد بشمار می رود باعث کاهش صادرات ، کاهش تولید و افزایش قیمت ها و زمینه ساز بروز دیگر مشکلات اقتصادی در جامعه گردید ، انچه که مردم از دولت اقای روحانی انتظار دارند ساماندهی نرخ ارز و قرار دادن وضعیت نرخ ارز در حالت ثبات است.

4-    ارائه راهکار جایگزین جهت کاهش وابستگی به درآمد های نفتی:با توجه به اینکه درامد کشور وابستگی شدیدی به نفت دارد و از سوی دیگر اعمال تحریم ها باعث کاهش درامد ناشی از نفت شده در مطالبات اقتصادی مردم  از دولت یازدهم ارائه راهکار جایگزین جهت کاهش وابستگی به درآمد های نفتی جزو مهمترین دغده های بشمار می رود.

5-    مسکن : یکی از مشکلات عمده جوانان و مطالبات ایشان قضیه مسکن است ، هرچند دولت نهم و دهم در راستای رفع این نیاز اساسی و مطالبه جوانان پروژه مسکن مهر را کلید زد ولیکن مشکلات اجرای طرح از قبیل خلف وعده های گوناگون ، کمبود های مختلف و غیره سبب نوعی بی اعتمادی در این زمینه شد لذا رفع نیاز مسکن و همچنین بر طرف سازی ضعف های مسکن مهر باید بعنوان یکی دیگر از مطالبات مردم موردتوجه دولت یازدهم باشد.

6-    مهار نقدینگی:یکی از اصلی ترین مطالبات مردمی از دولت آینده مهار نقدینگی در جامعه است چرا که نقدینگی سبب شده تا دلالی های عمده ای در حوزه های مختلف شکل بگیرد و به نوعی باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور گردد ، از این رو دولت تدبیر و امید باید نهایت تلاش خود را در جهت کنترل نقدینگی انجام دهد.

7-    کشاورزی : توجه ویژه دولت یازدهم به بخش کشاورزی بعنوان یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی از جمله خواسته های مورد مطالبه مردم است.

8-    فراهم کردن بستر ازدواج: هرچند برآورده شدن مطالبات هفت گانه فوق در نهایت منجربه فراهم کردن بستر ازدواج جوانان نیز خواهد شد ولی در مهمترین خواسته های جوانان از دولت آینده این موضوع نیز قرار دارد لذا یکی از انتظارات خانواده ها و جوانان از دولت اینده فراهم ساختن بستر ازدواج جوانان است.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد