مهمان 200 ساله سفره افطار ما مردم کرمانشاه

کد خبر: 34576
|
16:22 - 1392/04/22
نسخه چاپی
مهمان 200 ساله سفره افطار ما مردم کرمانشاه
برنج نیم پخته، عدس، نخود، لوبیا در انواع و مدل های مختلف از لوبیا چیتی تا قرمز و سفید، همه و همه 200 سالی هست...
برنج نیم پخته، عدس، نخود، لوبیا در انواع و مدل های مختلف از لوبیا چیتی تا قرمز و سفید، همه و همه 200 سالی هست که سر یک ماه خاص آن هم باشیوه ای خاص دور هم جمع و پخته می شوند و می شوند یک افطاری حسابی برای آدمهایی که چند ساعتی هست چیزی نخورده اند.
 
به گزارش اسلام آباد خبر، شیوه دور هم جمع شدنشان هم اینطور است که از حدود پنج صبح هزارن نخود در یک دیگ بزرگ پر از آب شناور می شوند تا به قول خودشان خیس بخورند. چند مدل از این لوبیاها اینجا هستند، لوبیاهای قرمز، لوبیاهای سفید و شاید هم چیتی، آنها را هم به همراه عدس ها و نخودها و دیگر حبوبات خیس می کنند، در دیگ های بزرگ.
 
 آفتاب نزده دست به کار می شوند تا برای ظهر دیگ ها آماده قلقل باشد و جا افتاده باشد و قوام آمده باشد و کش بیاید و بخار از آن بلند شود. عدس و برنج نیمه پخته هم بعد از چند ساعت در کنار باقی حبوبات روی شعله گذاشته می شوند، شعله ای بسیار داغ که در دل سنگی کار گذاشته شده است و دیگ روی آن قرار می گیرد و ساعت ها نخودها و عدس ها و لوبیاها و برنج در آن از شدت حرارت قلقل می کنند و جوش می خورند.
 
گوشت و پیاز حسابش اما جداست، آن ها را در ظرف جدا روی شعله می گذارند اما باز در دیگ های بزرگ، گوشت را می دانم که به روز می خرند و می گذارند حسابی مغز پخت و له شود. بعد دیگ گوشت و پیاز پخته شده را که زودتر هم روی شعله رفته در دیگ حبوبات سرایزر می کنند و حالا باید بی وقفه و مدام هم بزنند.
 
با یک قاشق با دسته چوبی بلند که به پارو می ماند آنچه که در دیگ در حال قل زدن است را مدام جابجا می کنند، نخود و لوبیاها را بالا را می آورند و عدس و برنج را پایین می دهند و موظب اند آش ته نگیرد و فکر کنم در همین مرحله است که گوشت هم حسابی با سایر مخلفات آش مخلوط می شود.
 
چهار پنج ساعتی طول می کشد پختن آش "عباسعلی" کرمانشاهی و چقدر کار سرآشپزش سخت است وقتی که باید کنار این شعله تند آتش این حجم زیاد آش را زیر و رو کند که خوب جا بیفتد و ته نگیرد.
 
 از جزیئات کارش بیشتر می پرسم، از تاریخچه این آش، از اینکه آش عباسعلی کرمانشاه با مردم چه کرده که اینطور از ساعت ها قبل ظرف به دست برای خریدش صف می بندند.
 
 نامش سعید مرادی است، می گوید پدر و پدر بزرگش هم همین حرفه را دنبال می کردند و سالیان دراز است که پختن آش عباسعلی را خانوادگی دنبال می کنند.
 
وی ادامه می دهد: کار پختن آش عباسعلی از چهار یا پنج صبح آغاز می شود و قوام آمدن آن نیز پنج ساعتی طول می کشد. برنج نیم پخته، عدس، نخود، لوبیا قرمز و سفید، گوشت و سایر مخلفات اساس تهیه این آش است که مرادی از آن هان نام می برد و خاطرنشان می کند: اول از همه گوشت پخته می شود و بعد حبوبات و بعد به هم اضافه می شوند و تا قوام آمدن و جا افتادن آش باید مدام آن را به هم زد.
 
وی از استقبال خوب مردم هم می گوید. از اینکه برای خرید آش عباسعلی از ساعت ها قبل صف می بندند و دلیلش را هم طعم و کیفیت خوب آن می داند.
 
راست هم می گوید، مردم همه به صف ایستاده اند، بعضی ها خودشان قابلمه دارند و بعضی منتظرند در ظرف های یک بار مصرفی که گوشه مغازه تا سقف بالا رفته آش تحویل بگیرند.
 
 سالهاست که این آش خوراک وقت افطار مردم کرمانشاه است، از چند صد متری این مغازه که هم که رد می شوی بوی آش دامن گیرت می کند، شاید بخشی از بوی خوش آن بخاطر روغن کرمانشاهی باشد که آخر کار روی آش می ریزند.
 
بعد نوبت پر کردن ظرف ها و قابلمه ها و کاسه و دیگ های مسی کوچک می آید و مردم یکی یکی می گیرند و از صف می روند که به بساط افطارشان برسند.
 
آش داخل دیگ کم می شود و کم می شود و به قولی کفگیر به ته دیگ می خورد و باز ساعت پنج صبح فردا پختن "آش عباسعلی" شروع می شود، این مهمان 200 ساله سفره های افطار ما مردم کرمانشاه.
 
گزارش از :فاطمه کمانی
منبع:ایسنا

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها