بی پولی دامن امپراطور را هم گرفت/ ساماندهی طاقبستان در انتظار تامین اعتبارات

کد خبر: 39449
|
21:57 - 1392/04/31
نسخه چاپی
بی پولی دامن امپراطور را هم گرفت/ ساماندهی طاقبستان در انتظار تامین اعتبارات
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بخشی از پروژه ساماندهی طاقبستان انجام شده و برای ادامه کار در انتظار تخصیص اعتبارات هستیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بخشی از پروژه ساماندهی طاقبستان انجام شده و برای ادامه کار در انتظار تخصیص اعتبارات هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح ساماندهی طاقبستان یکی از مهمترین پروژه های استان کرمانشاه در بحث جذب گردشگر و به دنبال آن رونق اقتصادی منطقه با بهره گیری از صنعت گردشگری است که فاز اول آن به اجرا درآمده و برای ادامه و اجرای فاز دوم در انتظار تخصیص اعتبارات است و به عینه می توان گفت که خزانه امپراطور خالی شده و بی پولی دامن او را نیز گرفته است.

جلیلی رحیمی صدر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بخشی از پروژه ساماندهی طاقبستان صورت گرفته اما هم اکنون برای ادامه این پروژه نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم.

وی افزود: پروژه ساماندهی طاقبستان یک پروژه بزر گ و اثرگذار در رونق گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادی استان محسوب می شود.

رحیمی انجام این پروژه را زمینه ای برای ثبت جهانی شدن محوطه تاریخی طاق بستان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و  به محض ابلاغ بودجه 92 ادامه کار ساماندهی صورت خواهد گرفت.

وی بخش عظیم اقدامات پیش رو را مربوط به تملک اراضی اطراف محوطه و کبابی های موجود در محوطه دانست و گفت: به محض تخصیص اعتبارات این اتفاق صورت گرفته و ما در این مورد اقدام می کنیم که بخش زیادی از اعتبارات مورد نیاز نیز برای همین بحث تملک است.

رحیمی افزود: در فاز اول ساماندهی طاقبستان، اقدامات مربوط به فضای داخلی این محوطه تاریخی انجام شده و ادامه کار که بخش عظیم آن تملک روستا و کبابی های داخل و اطراف بوده مستلزم تامین اعتبارات و اولویت های اجرای فاز دوم ساماندهی طاقبستان است.

رحیمی خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه برای بحث تملک  با شرکتی به عنوان کارگذار میراث فرهنگی قراردادی منعقد کرده و این شرکت نیز به نمایندگی از میراث فرهنگی وارد مذاکره با مالکین خانه های روستا و کبابی ها شده است.

وی تصریح کرد: البته به دلیلی اینکه تاکنون اعتباری در دست نداشته ایم تملکی صورت نگرفته است و 18 ملک نیز در اولویت تملک قرار دارند که به محض تخصیص اعتبارات با آنها وارد مذاکره می شویم.

هر اقدامی در حوزه گردشگری نیازمند اعتبارات است

وی محل تامین اعتبارات را هم اعتبارات ملی و هم استانی عنوان کرد و گفت: هر اقدامی در حوزه گردشگری اعم از اقدامات عملیاتی، اجرای موسیقی، جشنواره و...مستلزم تامین منابع مالی است و ما به محض تخصیص اعتبارات این اقدامات را از سر خواهیم گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص بحث گردشگری در استان کرمانشاه و اقدامات این سازمان در این زمینه طی سال جاری گفت:  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک سازمان تخصصی است و  مسئولان نمی توانند در هر سه حوزه تخصصی عمل کنند و حتی اگر هم اعتباری تامین شود یک سازمان به تنهایی قادر به جذب گردشگر نخواهد بود لذا تقویت زیر ساخت های گردشگری مستلزم همکاری تمام سازمان های مرتبط از جمله شهرداری و... است که به این مسئله به صورت تخصصی ورود کنند.

وی در پاسخ به مهر، در خصوص توقعات این سازمان از دولت منتخب گفت: امیدواریم دولت منتخب که دولتی تازه نفس است با برنامه ریزی اصولی به این بخش ورود  و با نگاهی تخصصی و خاص بده این سازمان نگاه کند.

رحیمی افزود: امیدواریم در دولت یازدهم این بخش را به سیاست ورود ندهند و آن را جدای از سیاست بدانند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه همچنین خواستار احقاق مطالبات این سازمان از دولت شد و گفت: در استان کرمانشاه حدود 4 هزار اثر تاریخی و بیش از 2هزار و160 اثر ثبت شده تاریخی وجود دارد که تنها برای سرکشی به این آثار با احتساب مزدی 3 هزار تومان برای این افراد نیازمند اعتبارات ویژه ای در سال است و اعتبارات تخصیص یافته به این بخش کافی نیست که باید از سوی دولت یازدهم مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بحث در حوزه گردشگری بسیار فراتر از این مباحث است اما وضعیت اعتبارات به گونه ای است که جوابگوی این بخش نبوده و باید مسئولین به این مسئله توجه بیشتری کنند.

ورود مونوریل به مدرس منطقی نیست/ عبور از شکارگاه منتفی است

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در بخش دیگر در خصوص پروژه مونوریل و عبور آن از خیابان مدرس گفت: ورود مونوریل به این خیابان منطقی نیست و به این دلیلی نیز از روز اول ورود نکرده است چرا که مدرس تنها خیابان تاریخی است که جداره آن ثبت ملی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص عبور این پروژه از محدوده شکارگاه خسروپرویز گفت: افتخار هر کشوری به سندیت، هویت، آداب و سنن و تاریخچه آن کشور است و نمونه  این هویت در آثار تاریخی دیده می شود چرا که بسیاری از آداب و رسوم و سننی که امروزه در کشورها به چشم می خورد  ریشه در گذشته های دور داشته  وبعضا از طریق آثار تاریخی به آیندگان رسیده است.

رحیمی افزود: شکارگاه خسرو پرویز یکی از آثار تاریخی ارزشمند کرمانشاه است که در مسیر عبور منوریل قرار گرفته است که از همان ابتدا  مباحثی در این خصوص مطرح و جای ابهامی نمانده است و ممنوعیت عبور منوریل از این محدوده اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله تاکنون چندین بار کارشناسان برجسته سازمان میراث فرهنگی کشور و شورای ثبت جهانی را به کرمانشاه آورده شده و با مسئولین استان و شخص استاندار جلساتی را  در این زمینه برگزار کرده اند و در این جلسات نسبت به اجرای این کار هشدار داده شده است.

رحیمی گفت: محدوده شکارگاه خسرو پرویز از خیابان کارمندان آغاز می شود که در این محدوده به هیچ وجه اجازه عبور منوریل داده نخواهد شد و قرار بر این است که مونوریل به صورت زیرگذر از این مسیر عبور کند.

وی افزود: توجه به آثار تاریخی باید اولویت همه فعالیت های عمرانی بوده و مسئولین در برنامه های خود به این مهم توجه کنند.

وی گفت: لذا با توجه به موارد ذکر شده عبور مونوریل از نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از محدوده  شکارگاه خسرو  پرویز و خیابان مدرس منطقی نبوده و  منتفی است.

رحیمی با اشاره به مخالفت استاندار با عبور مونوریل از این محدوده گفت: اخیرا استاندار کرمانشاه نیز با عبور این پروژه از محدوده تاریخی مدرس مخالفت کرده است و مونوریل از محدوده مدرس عبور نخواهد کرد.

بیستون در انتظار اعتبارات است

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه در بخش دیگر در خصوص ساماندهی محدوده تاریخی بیستون گفت: بخش هایی از این ساماندهی انجام شده اما هم اکنون توسط پیمانکار پروژه متوقف شده و هیچ اعتباری نیزدر سال 91 برای ساماندهی بیستون اختصاص نیافته است  و به محض تامین اعتبار پروژه ادامه پیدا می کند.

وی در پایان از استقبال خوب گردشگران در سفر به کرمانشاه از اویل فصل تابستان خبرداد و گفت: خوشبختانه استقابل خوب بوده و هم اکنون هتل ها از پذیرش قابل توجهی برخوردارند و طی جلساتی که توسط ستاد استان و کمیته های دستگاه های مختلف برگزار شده این ستاد و کمیته ها از آمادگی لازم برای این بحث برخوردار بوده و امیدواریم در مدت باقیمانده نیز شاهد رشد سفرهای تابستانی به استان باشیم.
 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد