تاریخ مصرف تعلیق ، تعطیلی و انتقال تولیدات هسته ای گذشته است/ ۳ گام مهم برای حذف تحریم ها

کد خبر: 75101
|
13:51 - 1392/07/25
نسخه چاپی
تاریخ مصرف تعلیق ، تعطیلی و انتقال تولیدات هسته ای گذشته است/ ۳ گام مهم برای حذف تحریم ها
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تاریخ مصرف تکرار برخی مفاهیم از جمله تعلیق‌، تعطیلی و انتقال تولیدات هسته‌ای به خارج از کشور یا غنی‌سازی در کشور ثالث سپری شده است.
«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، استاد دانشگاه و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت: فضای کلی مذاکرات در ژنو مثبت بوده است و طرفین با اعلام تنش‌زدایی وارد شده‌اند ولی فضای مربوط به پرونده هسته‌ای و پیشنهادات ارائه شده شبیه به آلماتی 2 است.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه طرف‌های غربی با وجود اعلام آمادگی برای رسیدن به توافق با ایران همچنان طراح‌هایی را ارائه می‌دهند که در واقع پیش‌شرط است، افزود: این طرح‌ها مانع هرگونه توافق است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخ مصرف تکرار برخی مفاهیم از جمله تعلیق‌، تعطیلی و انتقال تولیدات هسته‌ای به خارج از کشور یا غنی‌سازی در کشور ثالث سپری شده اظهار داشت: اعتقادم بر این است که در قالب تقسیم کار بین اعضای 5+1 مفاهیم تعلیقی و تعطیلی گذشته از یکسو مطرح می‌شود و طیف دیگر تلاش می‌کنند از این موضوع برای گرفتن امتیاز بهره گیرند منتها طرف ایرانی دارای خطوط قرمز جدی در این باره است.

وی تاکید کرد که در مجلس هفتم شورای اسلامی طرحی با عنوان الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای تصویب شد که بر اساس آن امکان عدول از دستاوردها وجود ندارد و ابراز داشت که دست برتر در اختیار تیم ایرانی است، دیپلمات‌های ایرانی باید بدانند که فضای اجماعی در کشور شکل گرفته که نمود آن حمایت رهبر انقلاب از دیپلماسی دولت جدید، حمایت 230 نماینده مجلس از این دیپلماسی به شرط تحقق حقوق ملت، اجماع نخبگان در ایران مبنی بر اینکه نتیجه این مذاکرات شناسایی حقوق هسته‌ای ایران را دربر داشته باشد و علاوه بر این‌ها حضور بیش از 70 درصدی مردم در انتخابات در شرایط پرتلاطم منطقه که نشان دهنده ثبات در کشورمان بود که تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید بر همین اساس حقوق خود را به عنوان خط قرمز مطرح کند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه شگرد تیم دیپلماتیک ایران خوب است تصریح کرد که دیپلمات‌های کشورمان می‌کوشند تا پیش شرط‌ها را به عنوان نتیجه مذاکرات مطرح کنند که آن رسیدن به تضمین سلامت فرایند هسته‌ای ایران و در مقابل تأیید حق هسته‌ای ایران و کاهش ملموس تحریم‌هاست.

وی افزود: در خصوص بازی برد - برد تعریف کلی این است که شأن طرفین حفظ شود و بازی با جمع صفر شکل نگیرد که پیروزی یک طرف مساوی با شکست طرف دیگر مذاکرات باشد، برای بازی برد - برد مد نظر ایران سه ضلع دارد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: یک ضلع این طرح اعلام پاک بودن برنامه هسته‌ای ایران است هرچند تهران تأکید دارد که ما این را نشان داده‌ایم ولی باز هم حاضریم برای رفع اتهامات ایران آمادگی ارائه مدارک محکمه‌پسند کرده است. ضلع دوم و سوم این مثلث شناسایی حق هسته‌ای ایران و  پایان دادن به تحریم‌هاست.

وی اظهار داشت: در گذشته مجلس تصویب کرد که در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، عضویت ایران در پروتکل الحاقی تعلیق می‌شود و این کار هم صورت گرفت چرا که پرونده هسته‌ای ایران برخلاف قوانین بین‌‌المللی از شورای حکام آژانس به شورای امنیت انتقال یافت. الان بعد از حدود 10 سال ایران آمادگی این را دارد که در صورتی که پرونده هسته‌ای از شورای امنیت خارج شود و به شورای حکام بازگردد دوباره پروتکل الحاقی را برای تصویب به مجلس بدهد که این حداکثر تضمین نظارتی است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه هر چند با توجه به تاریخچه عملکرد 1+5 عملی شدن این سناریو خوش‌بینانه است، تاکید کرد که با این حال تنها راه‌حل پیش رو همین مسیر است و رسیدن به چنین دستاوردی نیاز به اقدامی سه مرحله‌ای در بازه زمانی یکساله دارد.

وی در توضیح این طرح سه مرحله‌ای گفت: این طرح در گام اول شامل تعلیق اجرای تحریم‌ها و جلوگیری از اجرای قوانین ضد ایرانی است، در گام دوم در میان مدت باید صدور قوانین جدید با رویکرد مثبت با هدف بازگشت از مسیر قطعنامه‌های گذشته باشد و گام نهایی آن خروج پرونده ایران از شورای امنیت است که این گام‌ها باید در طی یک سال برداشته شود تا تحریم‌زدایی کامل شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد