قابل توجه مسئولین آموزش و پرورش:

عبرت های شین آباد, بایدها و نبایدها

کد خبر: 98046
|
13:51 - 1392/09/12
نسخه چاپی
عبرت های شین آباد, بایدها و نبایدها
اسلام آبادخبر: سالانه هر از چند گاهی شعله های آتش به دلایل مختلف در مدارس بالا می رود، از سلسله آتش سوزی های مدارس از فجیع ترین آن می توان از حادثه شین آباد نام برد.
با فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف و باران، نیاز مدارس به وسایل و امکانات و تجهیزات گرمایشی خود را نشان می دهد. با توجه به اینکه بیشتر نقاط استان کرمانشاه و خاصه شهرستان اسلام آباد غرب و توابع به خاطر سرما و برودت هوا زودتر از دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش که در آن 15 آذرماه هر سال را آغاز روشن کردن وسایل گرمایشی عنوان کرده است به استقبال آن می روند.

سالانه هر از چند گاهی شعله های آتش به دلایل مختلف در مدارس بالا می رود، از سلسله آتش سوزی های مدارس از فجیع ترین آن می توان از حادثه شین آباد نام برد.

شین آباد روستایی است از توابع شهرستان پیرانشهر که نام آن با آتش سوزی در دبستان دخترانه بر سر زبان ها افتاد.

آتش سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین آباد از جمله آتش سوزی هایی است که به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس، هر ساله روی می دهد در این حادثه که در 15 آذرماه سال 1391 روی داد تعداد 29 نفر از دانش آموزان از کل 37 دانش آموز دختر روستا، دچار سوختگی سطحی تا عمیق شدند که دو نفر از آنان به نام سیران یگانه و ساریا رسول زاده به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند و همچنین انگشتان 3 نفر دیگر از حادثه دیدگان به خاطر سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد.

حادثه زمانی رخ داد که بخاری نفتی کلاس دچار حریق شد و تلاش آموزگار و سرایدار مدرسه مفید فایده واقع نشد. نشت نفت بخاری، ازدحام دانش آموزان کلاس درس موقع خروج و وجود حصار در پنجره های کلاس درس عامل اصلی حادثه شناخته شد. کم نیستند سیران ها و ساریاها که در اثر عدم رعایت مسائل ایمنی و سهل انگاری مسئولین ذیربط در مدارس دچار ضایعه جبران ناپذیر شده اند، و کم نیستند معلمان فداکاری همچون "حسن امیدزاده" که با نجات جان دانش آموزان، خود در شعله های آتش سوختند.

هرچند نماینده وقت پیرانشهر در تذکر شفاهی خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خواهان و خواستار استعفای وزیر وقت آموزش و پرورش(حاجی بابایی) شد.

نه درمان حادثه دیدگان و نه تضمین استخدام آنان بعد از فارغ التحصیلی و نه عذرخواهی وزیر برای همیشه نمی تواند دردی از دردهای خانواده سیران ها و ساریاها را درمان کند فقط و فقط با اقدامات پیشگیرانه و ایمنی مدارس و آموزش صحیح و عمیق و نه فرمالیته، می توان ضریب حوادث را کاهش و به حداقل رساند.

در همین راستا توصیه می شود ادارات آموزش و پرورش تا حد امکان موارد ذیل را مد نظر قرار دهند.

1- شارژ هر ساله کپسول های آتش نشانی و توجه به تاریخ انقضاء و قابل دسترس بودن این کپسول ها برای دانش آموزان.« در صورت امکان هر کلاس درس دارای کپسول آتش نشانی باشد.»

2- آموزش آموزگاران، کادر اجرایی مدارس و دانش آموزان جهت استفاده بهینه از کپسول آتش نشانی.

3- از استقرار بخاری ها در مکان هایی همچون پشت درب ورودی کلاس ها که باعث انسداد ورود و خروج کلاس در صورت وقوع آتش سوزی می شود، جلوگیری شود.

4- مدارسی که حصار پنجره ها قابل باز شدن می باشند در ساعت کاری باید باز باشند.

5- با وجود استفاده از بخاری های کاربراتوری و گازی در مدارس به جای بخاری های قطره ای که استفاده از آن در مدارس ممنوع می باشد تلاش شود بخاری های تابشی برقی که در سقف مدارس تعبیه می شود، جایگزین شود.

6- در صورت امکان مدارس مجهز به سیستم اعلان آژیر خطر باشند تا در مواقع ضروری از توان نیروی مردمی جهت امداد استفاده شود.

هر چند آتش سوزی هایی از این دست هر از گاهی در کشور پهناوری همچون ایران غیر قابل اجتناب می باشد ولی باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد نه بعد از حادثه به دنبال مقصر گشت.

بارعایت نکات ایمنی و ساخت و ساز صحیح و ... تلاش کنیم ضریب امنیت مدارس را افزایش دهیم تا در مقابل خداوند و نسل آینده احساس گناه نکنیم. باشد که روزی برسد هیچ دانش آموزی در اثر حوادثی از این دست دچار ضایعه و خسران نشود.
 
منبع:پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد غرب

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد