یادداشت /

اقتصاد مقاومتی؛ برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام

کد خبر: 293838
|
10:09 - 1394/08/27
نسخه چاپی
اقتصاد مقاومتی؛ برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام
اسلام آبادخبر: اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اساسی قدرت یک نظام سیاسی در مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه در روابط بین الملل همواره مورد تأکید دولتمردان در صفحه شطرج بازی های سیاسی است.

به گزارشاسلام آبادخبر، « یادداشتی پیرامون نقش و جایگاه اقتصاد مقاومتی در برتری جایگاه دیپلماسی نظام اسلامی در مرحله اجرای برنامه گام مشترگ برجام با کشورهای گروه 1+5»

 اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اساسی قدرت یک نظام سیاسی در مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه در روابط بین الملل همواره مورد تأکید دولتمردان در صفحه شطرج بازی های سیاسی است. اقتصاد پویا، فعال و در حال رشد؛ زمینه ساز شکوفایی سایر عرصه ها و حوزه های راهبردی یک رژیم سیاسی در تحمیل دیدگاهها و نظرات آن بر سایر کشورهای مخاطب حریف یا رقیب خود در پروسه تأثیرپذیری دولت ها از هژمونی یک نظام قدرتمند سیاسی خواهد بود. هنگامی که در حوزه استراتژیکی به نام حوزه اقتصاد کلام یا قلمی لب به سخن و نگارش گشوده، توجه به این نکته الزامی است که اقتصاد در بستر حوزه راهبردی به نام سیاست و زیرساخت های آن قابلیت فعلیت یافتن و تبیین شوندگی را دارا می باشد.

عرصه سیاست حوزه عمق بخشی به فرایندهای اقتصادی مطلوب را میسر ساخته و امکان ارتقای سطوح مختلف اقتصادی در صدور محصولات و تولیدات داخلی خود را در محیط جامعه یا جوامع هدف برای کارگزاران این حوزه فراهم می نماید. نکته قابل ذکر در این زمینه این امر است که حوزه راهبردی سیاست نیز خود برای موفقیت در میدان عملیات دیپلماسی نیازمند وجود یک سنگر مستحکم به نام اقتصاد قوی داخلی است.

در این نوشتار نویسنده به دنبال تبیین نقش و جایگاه یک اقتصاد قوی بومی چون (اقتصاد مقاومتی) برای پیشبرد اهداف سیاسی یک نظام حاکمیتیتوسط استراتژیست های خود در زمان حرکت دادن مهره های خود در فضای دیپلماسی است.

 

فضای یک دهه ایی مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای1+5 که سه گفتمان دولتی را در دل خود جای داده بود، بالاخره در دولت یازدهم به سرپرستی دکتر حسن روحانی با حمایت های همه جانبه ملت عظیم ایران اسلامی و با رهبری های مدبرانه مقام معظم رهبری و تلاش های همه جانبه تمامی دست اندرکاران حوزه های دیپلماسی و هسته ایی کشورمان در برنامه گام مشترک برجام خلاصه و تبیین گردید. برنامه ایی که با تأیید نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی و همچنین با منشور ابلاغی از سوی امام خامنه ای(مدظله العالی)در مرحله اجرای برنامه مشترک برجام، وظایف سنگین و حساسی را برای تیم مذاکره کننده کشورمان در وزارت امورخارجه به مدیریت دکتر محمدجواد ظریف و معاونان و دستیاران ویژه وی تعریف نمود.

 

در این مرحله توجه به این امر ضروری به نظر می رسد که تیم مذاکره کننده کشورمان بایستی در مرحله اجرای فرایند برنامه برجام یعنی در دوران پسابرجام، به مقوله اقتصاد مقاومتی دقت ویژه ایی را داشته باشند. چرا که در این مرحله فرزندان دیپلماسی نظام اسلامی در وزارت امور خارجه بایستی به اقتصاد مقاومتی با هدف تقویت زیرساخت های کشور و با عمق بخشی به تولیدات و رشد کارخانجات همزمان با ارائه بسته های حمایتی هدفمند از سوی دولت نسبت به قشر تولیدکنندگان، توانایی واکسینه نمودن حوزه اقتصادی نظام را در این بازه زمانی فراهم نمایند. چرا که در فضای برداشته شدن احتمالی بخشی از تحریم های اقتصادی توسط گروه 1+5 در قبال اقدامات اعتمادساز سیستم های متولی و اجراکننده امر تعهدات اعتمادساز برنامه هسته ایی در داخل کشور، لازم است که نظام در میدان گفتگوهای دیپلماسی از ورود کالاهای بی کیفیت جلوگیری به عمل آورده و تنها از ورود تکنولوژی های ضروری حوزه اقتصادی کشور در بخش های راهبردی استقبال نماید. تکنولوژیهایی که سازوکارهای ورود آن نیز بایستی همراه با نظارت اقتصاددانان وگروههای کارشناسی خبره داخلی همراه باشد تا در آینده نه چندان دور فضای اقتصاد داخلی کشور مبتلا به ویروس واردات صرف از خارج از کشور نگردد.

 


نکته دوم این امر است که بایستی در دید متفکران و مدیران عالی اجرایی نظام این امر نهادینه سازی شود که اقتصاد مقاومتی نه به معنی ریاضت اقتصادی صرف بلکه در نقطه متضاد مقابل آن قرار گرفته است. اقتصاد مقاومتی به معنی ایجاد وزنه تعادلی و بالانس ایجابی برای فضای اقتصاد داخلی نظام اسلامی وبه منظور ایجاد سوپاپ های اطمینان در مواقع حساس تحریمی وغیرتحریمی توسط کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف مصون سازی دولت و اقتصاد ملّی نظام تبیین گردیده. به بیان دیگر، اقتصاد مقاومتی به منظور تقویت زیرساخت های داخلی فضای اقتصادی کشور در مقابل حجم وابستگی های صرف اقتصادی تعریف شده است.


در یک نگاه جامع، در اقتصاد مقاومتی نگاه رهبری به ایجاد پویایی و نشاط در فضای اقتصادی کشور با هدف حمایت از تولیدات بومی همراه با ارتقای کیفیت محصولات کارخانجات داخلی مدنظر است.

نکته بسیار حائز اهمیت در این زمینه عبارت است از این امر که دستگاه دیپلماسی در صورتی توانایی چانه زنی را در مذاکرات دوجانبه یا چند جانبه با هیئت های اعزامی از دول غربی- شرقی دارا خواهد بود که در میز مذاکرات سیاسی و در صفحه شطرنج عرصه دیپلماسی خود دارای مُهره های قوی و منسجمی از قبیل استقرار یک اقتصاد بومی منسجم و سازمان یافته، کاهش نرخ تورم، کاهش آمار بیکاری، کاهش آمار واردات محصولات تولیدِ خارج از کشور، افزایش میزان صادرات محصولات تولیدی به مرزهای فراسوی نظام سیاسی را در کنار شاخص هایی اعمالی چون ارتقای استاندارد ملّی در فرایند تولیدات کارخانجات داخلی، افزایش نظارت بر مراکز تولیدی، ارائه بسته های هدفمند حمایتی دولت و حاکمیت سیاسی از قشر تولیدکنندگان، حمایت قاطع دستگاه ها و ادارات متولی امر از قشر کارگران، بهاء دادن به مراکز آموزش عالی و محققین حوزه های دانشگاهی در بخش تولید ایده های نوین صنعتی، حمایت از مراکز تحقیقاتی دانش بنیان داخلی و... را به عنوان مؤلفه های تأثیرگذار در ارتقای گزینه های روی میز عناصر و افسران نبرد دیپلماسی بدان توجه نماید. چرا که برای دستیابی به موفقیت و افزایش ضریب چانه زنی در میز مذاکرات دپیلماسی، شما ناچار هستید به شاخص ها و مؤلفه های پشت پرده و ازقبل طراحی شده ایی چون یک اقتصاد قوی بومی داخلی دسترسی داشته و با توان و پتانسیل چنین فضایی وارد جنگ سیاسی و دیپلماسی برتری جویانهبه منظور ورود به یک بازی برد برد سیاسی شوید.

 

دقت داشته باشید که وجود شاخص یک اقتصاد مقاوم بومی قوی، ارائه دهنده یک مدل رفتاری مطلوب برای تمامی عرصه های دیگر راهبردی یک رژیم سیاسی از قبیل حوزه مسائل فرهنگی- اجتماعی و یا سیاسی- امنیتی خواهد بود. شاخصی که همان گونه که پیش تر نیز در مقدمه موضوع بدان اشاره گردید می تواند در تحمیل هژمونی و دیدگاههای یک نظام سیاسی بر کشورهای حریف یا رقیب خود بسیار تأثیرگذار و نظام متقابل را به زانو درآورد.


باور داشتن به سرمایه های داخلی؛ از قبیل نیروی جوان تحصیل کرده، وجود معادن عظیم معدنی، وجود زمین های کشاورزی و زراعتی حاصلخیز، دارا بودن آب و هوا و اقلیم های متعدد و متنوع داخلی، وجود مراکز آموزش عالی و محققین قوی، دسترسی به دانش و فناوری هایی نوین روز دنیا، وجود منابع مالی مورد نیاز برای شروع جهاد اقتصادی و ازهمه مهمتر دارا بودن عزم و اراده ملّی قوی برای آبادانی نظام سیاسی در بین اقشار مختلف داخلی خود بهترین بسترهای امیدوارکننده برای آغاز گام های محکم در زمینه ایجاد یک اقتصاد مقاوم بومی قوی در فضای داخلی کشور است. حرکتی که بایستی با یک مدیریت جهادی و روحیه بسیجیهمراه با یک معیار انقلابیتعریف گردد. چرا که در صورت عدم توجه به این دو فاکتور راهبردی، شاهد این موضوع خواهید بود که در ادامه مسیر عزم ها تقلیل و انگیزه های قوی ابتدایی روندی کاهشی خواهند داشت.


عدم اعتقاد به اقتصاد مقاومتی در بین اقشار مختلف سیاسیون داخلی وابسته به حاکمیت و نگاه راهبردی همه جانبه به سوی خارج از کشور در پروسه ورود صرف واردات کالاهای تولیدی فرامرزی، می تواند آینده ایی مبهم و گنگ از اقتصاد را در یک مسیر سنگ لاخی و تاریک به سمت ناکجاآباد ترسیمی دشمن برای ما و فرزندانمان در آینده نه چندان دور ایجاد نماید. مسیری که تنها ره آورد آن می تواند نابودی تمامی زیرساخت های داخلی اقتصاد ملّی و همچنین اعتیاد عملی حوزه اقتصاد داخلی را در پی داشته باشد.

 

عاملی که مطمئناً باعث برچیده شدن روحیه انقلابی گری و عزت مداری ملت در مقابل زیاده خواهی ها و یاوه گویی های دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی را دربرخواهد داشت.

بنابراین، در این مرحله از فرایند گفتگوهای هسته ایی به تیم مذاکره کننده کشورمان توصیه می گردد که به حوزه اقتصاد در بازه حساس کنونی از بُعد زمانی در مرحله اجرای تعهدات و گام های برنامه مشترک برجام دقت ویژه ایی شود تا زحمات این تیم مذاکره کننده و سایر تیم های گذشته به یغما و غارت دشمنان حیله گر انقلاب اسلامی نرود. چرا که دشمنان مقابل میز مذاکرات هسته ایی فرزندان دیپلماسی نظام اسلامی برای یک لحظه هم از فکر نابودی آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی کوتاه نخواهند آمد. دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال یک نفوذ همه جانبه در فرایند جنگ نرم بوده تا شاید بتوانند به آن نتایج و دست آوردهایی که در جنگ سخت نتوانسته بدان دست یابند این بار در عرصه نفوذ در پروژه جنگ نرم بدان نائل شده. توجه به فرامین ابلاغی و اعلامی دشمن و دارا بودن هوشیاری و بصیرت دینی و اطاعت پذیری قاطع از حریم ولایت مطلقه فقیه زمان، در بزنگاههای حساس می تواند در کنار عامل وحدت، اتحاد ملّی و انسجام اسلامی اقوام و گروههای زبانی مختلف داخل کشور؛ تنها راه خنثی سازی اقدامات هوشمندانه و حساب شده دشمن در فضای نفوذ در حوزه اقتصادی نظام اسلامی باشد.حرکتی که بی تردید می تواند باعث شکست سناریوهای امنیتی سرویس های اطلاعاتی دشمنان نظام اسلامی برای برچیده شدن آرمان های راهبردی انقلاب در قلب و محور تولید کننده آن یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

 


تیم مذاکره کننده کشورمان که از لیدرهای خبره فضای دیپلماسی نظام اسلامی تشکیل شده است بایستی به این امر دقت ویژه ایی را داشته باشند که تیم مقابل آنان در فضای مذاکرات هسته ایی، یک تیم شناخته شده است. تیمی به سرپرستی سردمدار استکبار جهانی در روابط بین انقلاب اسلامی با دنیای غرب، سردمداری به نام ایالات متحده آمریکا که در کارنامه سیاسی خود از انجام هرگونه اقدام مخرب و یا نابود کننده ایی در جهت غارت منابع ملّی جمهوری اسلامی ایران چه در دوران حکومت منحوس و وابسته پهلوی و چه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث پس از آن در نظام اسلامی دریغ نورزیده و همواره در صدر دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

 

توجه به این امر که طرف مذاکره کننده کشورمان در گفتگوهای هسته ایی تنها ایالات متحده آمریکا با شیطنت های پشت پرده رژیم اشغالگر قدس بوده تا سایر دول غربی- شرقی حاضر در گروه 1+5، امری است که می تواند یک دید بصیرتی مناسب را به اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان القا نماید که توان بیشتری را برای تمرکز بر مباحث دوجانبه با نمایندگان این دولت قرار داده و به دنبال شناسایی روزنه های نفوذ و یا اقدامات مخرب دشمن در فضای بازی برد برد دولت تدبیر و امید در پروسه مذاکرات هسته ایی باشد. اعتماد به چنین دشمنی در هر مقطع از زمان اجرای برنامه گام مشترک و به طور ویژه در روند برگزاری جلسات دیپلماسی هسته ایی، می تواند شروع ورود فرزندان دیپلماسی انقلاب اسلامی به پرتگاه ترسیمی دشمنان انقلاب باشد.

 

ایالات متحده آمریکا در روند برگزاری مذاکرات هسته ایی مطمئناً به دنبال ایجاد و یا شناسایی روزنه ایی نفوذ برای ورود دوباره به عرصه داخلی کشور با هدف شناسایی توانمندی های اقتصادی- سیاسی و اجتماعی- فرهنگی نظام اسلامی بوده تا شاید بتواند از این طریق به اهداف راهبردی خود در تقابل با انقلاب اسلامی دست یابد. یکی از راههای که می تواند دولت تدبیر و امید و به طور ویژه تیم مذاکره کننده کشورمان را در روند اجرای گام های برنامه مشترک برجام موفق نماید این امر است که به اقتصاد مقاومتی و شاخص های آن دقت ویژه ایی را داشته باشند تا هم در میز مذاکرات و فضای دیپلماسی دارای برگ های برنده قویی در گزینه های روی میز خود بوده و هم در صورت عدم وفای به عهد و پیمان دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی به وعده های خود در برداشته شدن تحریم های اقتصادی، بتوانند به راحتی بر مشکلات احتمالی در حوزه اقتصادی کشور فارغ آیند.

 

یکی دیگر از برگ های برنده دولت در روند اجرای گام های برنامه مشترک برجام، توجه به فرامین سکاندار انقلاب اسلامی است. اطاعت پذیری محض از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای(مدظله العالی)در مقابله جدی با سناریوهای ایجابی عناصر پژوهشگر دشمن در کلینیک های تخصصی امنیتی- اطلاعاتی از قبیل ایجاد انشقاق در فضای حاکمیت داخلی نظام است، عاملی که بی شک می تواند در پیمودن صحیح مسیر موفقیت و عزت مداری نظام اسلامی به فرزندان دیپلماسی انقلاب کمک های شایانی نموده و آنان را سربلند از یک میدان پیچیده و دشوار خارج نماید. برای نیل به این هدف استراتژیک،استانداردسازی رفتارهای سیاسیون منتسب به دولت تدبیر و امید با فرامین حکومتی امام خامنه ای(مدظله العالی)و حمایت ها و ارائه نقدهای منصفانه سایرجریانات سیاسی حریف یا رقیب دولت در مقاطع مختلف زمانی به منظور ایجاد بصیرت و هوشیاری کافی در اعضای تیم مذاکره کننده برای مقابله منطقی با سایر رقبای مقابل خود و همچنین عدم ایجاد یک فضای عملیات روانی مخرب برای اعضای تیم کشورمان به خوبی می تواند آرامش روانی مطلوب را به اعضای تیم دیپلماسی نظام سرایت داده تا با عدم یک ذهن مخشوش بتوانند به وظایف تاریخی خود به خوبی عمل نمایند.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها