یادداشت/ علی فرخی

سایه سکوت خبری بر روز درخت كاري، امتداد بي توجهي مسئولان به نابودی جنگل های بلوط در اسلام آبادغرب

کد خبر: 294436
|
16:25 - 1394/12/18
نسخه چاپی
سایه سکوت خبری بر روز درخت كاري، امتداد بي توجهي مسئولان به نابودی جنگل های بلوط در اسلام آبادغرب
اسلام آبادخبر: متاسفانه در سايه سكوت خبري روز درختكاري و بي توجهي مديران ذيربط اقدامي در خور توجه و شايسته صورت نگرفته است.

یادداشت/ علی فرخی؛ در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند “روز ‌درختکاری‌” است.

 

روز درختکاری  ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل (21 فروردین)، توسط فردی به نام J.Sterling Morton برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

 

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.

 

 

 

در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

 

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود»

 

اسلام اباد با توجه به بافت كوهستاني و جنكلي كه در آن قرار گرفته بايستي مورد حمايت و توجه ويژه مسئولين منابع طبيعي  شهرستان و حتي استان باشد ولي متاسفانه در سالهاي گذشته  نه تنها حمايتي صورت نگرفته است شاهد تخريب بي رويه درختان بلوط بعلل گوناگون بوده و هستيم و شايد بي توجهي مديران شهري و مردم نيز مزيد بر علت شده و اين نابودي با سرعت زياد به پيش ميرود .

 

درخت بلوط كه نماد زاگرس نشينان اين منطقه است و هميشه زيبائي خاصي به طبيعت منطقه ميدهد  هم اكنون در شرف نابودي و تخريب زياد قرار گرفته است . قطع اين درختان در سالهاي گذشته با شدت زيادي در حال پيشرفت است و اتش سوزي نيز بعلت خشك سالي و بي توجهي بعضيها  اين ثروت ملي را به نابودي ميكشاند مزيد بر علت بوده است .

 

با توجه باينكه در سالهاي گذشته با حمايت نهاد هاي مردم نهاد زيست ميحطي نهاليهاي غرس شده ولي بايد قبول كنيم كه جوابگو نبود و اين نهاد نيز حمايت چنداني نشده اند .

 

امسال نيز متاسفانه در سايه سكوت خبري روز درختكاري و بي توجهي مديران ذي ربط اقدامي در خور توجه و شايسته صورت نگرفته است تا بيش از اين شاهد تخريب  بافت جنگلي كوههاي زاگراي در اين منطقه نباشيم . اميدواريم در اينده نزديك با جمايت جمعي تمام مديران شهرستان و مردم عزيز اسلام اباد شاهد غرس نهال و همچنين شكل گرفتن كمپين هاي براي حمايت از اين جنگلها باشيم .

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد