یادداشت: علی باقری

سهم ناچیز اسلام آباد غرب از صنعت گردشگری/خانه بلوكي گل مالي شده تنهاسرگرمي ديدني مسافران نوروزي

کد خبر: 294612
|
10:30 - 1395/01/19
نسخه چاپی
سهم ناچیز اسلام آباد غرب از صنعت گردشگری/خانه بلوكي گل مالي شده تنهاسرگرمي ديدني مسافران نوروزي
اسلام ابادخبر: سهم اسلام آباد غرب از گردشگران نوروزی به عنوان شهری با قدمت تاریخی 6 تا 7 هزار ساله و شهری که 8 سال تمام در زیر بمباران های سهمگین حکام بعثی عراق قرار گرفت اکنون چیست ؟!

به گزارشاسلام آباد خبر،یادداشت: علی باقری کارشناس ارشد جامعه شناسی/  نوروز که می آید مسولان شهری تازه یادشان می افتد که دستی بر سر و روی شهر بکشند ، یادشان می افتد که جدول هایی  که در طول ایام سال گرد و غبار  ، تن پوش آنها شده است را مجددا رنگ آمیزی نمایند  ، یا اینکه سفره ی هفت سین ساده ای بچینند و همگان را تشویق نمایند که در کنارش عکس یادگاری بگیرند  و یا اینکه  خانه ای خشتی  بسازند تا با این  روشها توریسم جذب نمایند.

 

اما آیا این روشها جواب خواهد داد ؟! سالهاست اسلام آباد غرب از وجود اماکن تفریحی محروم ست ، مهمانان نوروزی یا بر فرض محال توریستی هم اگر گذرش بر این شهر بیفتد  و قصد دیدن مناطق تفریحی را داشته باشد واقعا باید  برود کدام نقطه ی گردشگری اسلام آباد غرب را مشاهده نماید ؟ چرا باید اسلام آباد غرب فاقد مکان مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت شهروندان و احیانا" مسافران باشد ؟


روزانه صدها مسافر نوروزی جهت بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس ، از مسیر اسلام اباد غرب راهی مرزهای جنوب و غرب کشور می شوند ، بر سر راه این مسافران نوروزی کدام نمایشگاه نمایش آثار دفاع مقدس ساخته شده است که رشادت ها و دلاومردی های مردم اسلام آباد غرب را به همگان نشان دهد .

 


با صرف رنگ کردن جدولها ، یا ساخت چند خانه ی خشتی نمی شود توریسم و مسافر نوروزی را جذب  نمود . به راستی سهم اسلام آباد غرب از گردشگران نوروزی  به عنوان شهری که هشت سال تمام در زیر حملات سهمگین حکام بعثی قرار گرفت اکنون چیست ؟ !

 

 مسافران نوروزی هنگام خروج از شهر اسلام آباد غرب کدامین نقطه ی گردشگری را دیده اند تا با خود بیاندیشند که سال آینده هم مجددا" به اسلام آباد غرب بیایند.

 

اسلام آباد غرب نیاز به مکانی برای گردشگری دارد نیاز به احداث مکانهای تفریحی دارد ، شهر مرصاد امروز نیازمند ایحاد فضای مناسب گردشگری و تفریخی ست ، سالهاست موسم عید نوروز که میرسد در بوق و کرنا می دمیم و جداول را رنگ میکنیم ،  گاهی اوقات هم خیابانها را سنگفرش میکنیم و در ابتدای ورودی شهر بنر خوشامدگویی برای مهمانانی نصب می کنیم که نمیدانیم بعد از ورود به شهر اسلام آباد غرب آنها را رهسپار کدام نقطه ی زیبا و توریستی شهر کنیم ؟ 


 

اسلام اباد پيشينه تاريخي دارد تپه تاريخي آن گواه  خوبي است اگر مديراني دلسوزتر بر اين شهر حكم برانند با كمي تغيير و دستكاري اين تپه بهترين مركز گردشكردي خواهد شد .

 

در نوروز95، امسال تنها موزه باستان شناسی شهراسلام آبادغرب که در استان بی نظیر بود بعلت نداشتن مکان موزه و عدم  امکانات و بودجه نگهداری آن هم جمع شد و آثار آن بخاطر امنیت به استان منتقل شده و بجای آن در همان ساختمان موزه که متعلق به بخشداری مرکزی شهر است  بطور موقتی موزه اسناد خطی دوران معاصر ایجاد شده که هرچند این آثار هم در جای خود ارزشمند است ولی مسئولین شهرستانی و استانی باید تدابیر بهتری برای  حراست از میراث مردم اسلام آبادغرب  بیندیشند نه  فقط به بهانه حفاظت ، این آثار ارزشمند را به مکان دیگری منتقل نمایند.

 

به راستي وقت ان نشده فكري  جدي تر و اساسي تر براي مدیریت اين شهر انديشيده شود؟!

 

شهرستان اسلام آباد غرب که دارای قدمتی 6 تا 7 هزار ساله می باشد و به لحاظ موقعیت ارتباطی نقطه اتصال 4 استان کرمانشاه،ایلام،لرستان و خوزستان میباشد و قرار گرفتن در مسیر راه کربلا اهمیت استراتژیک این شهرستان را دوچندان میکند.

 

از لحاظ تاریخی هم شهرستان اسلام آ باد غرب با قریب 360 اثر تاریخی، همچون تپه چغاگاوانه، منطقه نمونه گردشگری شیان شامل آتشکده شیان، قلعه شیان و سراب شیان، آتشکده میل میلگه، آتشکده پلنگرد، بنای ساسانی فیروزآباد، سراب شرف‌آباد، سراب هرسم و شهر قیل منصوری و طبیعت زیبا و جنگل های کم نظیر بلوط و بادام، از جاذبه های گردشگری تاریخی با تمدن غنی چند هزار ساله و جاذبه های توریستی و طبیعی دیدنی و ویژه ای برخوردار و آماده پذیرایی از گردشگران در فصول مختلف سال می باشد.

 

و مکان های طبیعی گردشگری من جمله سراب شرف اباد  که نیازی به تعريف و تمجيد ندارد و بي توجهي به آن در طول ساليان گذشته باعث نابودي آن شده در حاليكه اگر اين سراب در شهر ي ديگري بود بهترين بهره برداري  را از ان مي كردند  ولي مديران شهري ما هيچ بهره برداري حتی از اين نعمت های خدا دادي نكردند.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد