یادداشت/

مصرف گرایی حاصل پیروی از فرهنگ مدگرایی غربی/ یک تیر و دو نشان دشمن برای فرهنگ و اقتصاد ایرانی

کد خبر: 294893
|
10:35 - 1396/03/30
نسخه چاپی
مصرف گرایی حاصل پیروی از فرهنگ مدگرایی غربی/ یک تیر و دو نشان دشمن برای فرهنگ و اقتصاد ایرانی
اسلام آباد خبر: با گشت و گذاری در بازار شهر متوجه می شویم که تن پوش زنان و مردان ما عوض شده، ویترین مغازه ها هم تغییر کرده و حتی المان هایی از جنس بیگانه در شهرمان به چشم می خورد.

به گزارشاسلام آباد خبر، با گشت و گذاری در بازار شهر متوجه می شویم که تن پوش زنان و مردان ما عوض شده، ویترین مغازه ها هم تغییر کرده و حتی المان هایی از جنس بیگانه در شهرمان به چشم می خورد و کم کم معماری اصیل ایرانی جای خود را به مهندسی بی روح غربی داده است.

 

متاسفانه در عصر کنونی بیش از بیش شاهد دختران با تیپ و پوشش غربی و پسرانی با شلوار و بلوز های نصف و نیمه با نوشته های انگلیسی که حتی معنی آن را هم نمی دانند، هستیم اما در عوض با نگاه به  لباس سنتی یا محلی پدر و به راحتی می توان فهمید این طرز لباس پوشیدن بیگانه است.

با تأمل در این امر سوالات زیادی به ذهن ما می آید:

آیا فرهنگ ایران در حال تغییر است؟

آیا پدیده لباس و پوشش امروزه انحراف است یا نه؟؟؟

 

 بار ها در دین اسلام تأکید شده که از روی ظاهر و لباس برای دیگران قضاوت دیگران نکنید، اما بین ظاهر آراسته که اسلام به آن تآکید دارد با ظاهر پیراسته مبتذل تفاوت زیادی وجود دارد.

 

دشمنان در سایه بی تفاوتی خانواده ها و مسئولین فرهنگی ما با برنامه ریزی در جنگ نرم با استفاده از ابزارهای مختلف تهاجم فرهنگی نظیر ماهواره و شبکه های اجتماعی در حال اشاعه بی حجابی و بی بند وباری هستند و شعار آنها هم این است؛ بی حجاب شوید تا زیباتر دیده شوید ! یا با تبلیغ بی حجابی محصولات خود را به فروش برسانید!

برای روشن تر شدن نقش تهاجم فرهنگی به یک مثال کوچک بسنده می کنم؛ در گذشته نه چندان دور که فیلم امپراطور عثمانی از شبکه های ماهواره ای پخش می شد،  خرم سلطان بازیگر زن نقش اول این فیلم به حدی در بین مردم محبوبیت پیدا کرده بود که دشمن با برنامه ریزی از پیش تعیین شده از این امر استقاده ابزاری نمود و در برهه زمانی خاصی که هنوز هم ادامه دارد شاهد حضور پارچه ها و لباس های خارجی با نام و طرح و مد خرم سلطان بودیم!؟

هرچه به این موضوع می نگریم می بینیم که واقعا" متولین امر فرهنگی در کشور ما یا غافل هستند یا تخصص ندارند اما در عوض دشمن خیلی حساب شده عمل می کند و با یک تیر دو نشان را می زند؛ یکی فرهنگ و پوشش اصیل ایرانی و بنیان خانواده های ما را با رواج بی هویتی هدف قرار داده و دیگر اینکه تیر خلاص به صنعت اشتغالزای نساجی و تولید لباس و پوشاک ایرانی می زند! و این صنعت که ریشه تولید آن در درون خانواده هاست و هزینه خیلی کمی برای دولت دارد که اگر مورد حمایت قرار بگیرد می تواند یکی از شاخه های مهم اقتصاد مقاومتی باشد.

 

برای رواج پدیده مدگرایی مسئولین امر باید به این سوالات جواب روشن، دقیق و عینی بدهند:

علت ایجاد این پدیده , آیا این پدیده انحراف است یا نه؟

 باید دید که چرا بعضی خانم ها و آقایان مد های خارجی را می پسندند؟ 

چگونه این شکاف را می شود پر کرد؟ آیا راهکار مقابله داخلی وجود دارد؟

 

با اشاره به اینکه در شرایط حاضر در درون جامعه به سمت مدگرایی (بخصوص مدگرایی غربی)حرکت کرد ایم،  سبک لباس پوشیدن افراد جامعه خود نشان دهنده این است که اگر با فکری برای این موضوع نشود ما از یک سو روز به روز از معیارها و ارزشهای ملی و مذهبی خود دورتر می شویم و از سوی دیگر نفوذ مد های غربی به حدی شده که تولید کنندگان داخلی نیز برای فرار از ورشکستگی با مارک و مد تقلبی خارجی محصول تولید می کنند و به فروش می رسانند، که این امر نیز در ظاهر هر چند تولید است اما در باطن همان رواج مصرف گرایی است.

 

بدیهی است اصل پیروی از مدها باعث شده که جامعه ما به سمت مصرف گرایی برود و همین امر مردم را به پیروی از فرهنگ مصرف گرایی سوق می دهد که آن نیز دارای معضلات خاص خود می باشد و ریشه در نفوذ فرهنگ بیگانه در کشوردارد که دشمنان در یک برنامه ریزی دراز مدت به تدریج ایجاد تغییرات اساسی  در سلایق، علایق  و فرهنگ جامعه را دنبال می کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد