یادداشت: شکوفه فتاحی/

علل و عوامل گرایش جوانان به خودآرایی

کد خبر: 295467
|
14:39 - 1395/06/10
نسخه چاپی
علل و عوامل گرایش جوانان به خودآرایی
اسلام آباد خبر: تمایل و گرایش به جمال و زیبایی در عموم افراد وجود دارد و از آن به حب جمال، زیباپرستی و زیبایی ستایی تعبیر می­شود.

یادداشت: شکوفه فتاحی/

 

خودآرایی امری فطری است و با سرشت انسان سمت و سوئی دارد. تمایل و گرایش به جمال و زیبایی  در عموم افراد وجود دارد و از آن به حب جمال، زیباپرستی و زیبایی ستایی تعبیر می­شود.

 

لیکن تمایل به خودآرایی مانند تمایلات و گرایش­های دیگر ممکن است دچار افراط و زیاده­روی یا تفریط و رکود- و سرخوردگی- شود،  این تمایل  گاهی سبب بدحجابی در میان زنان و پوشیدن لباسها و تیپ های ناشایست در میان مردان می شود خودآرایی در حد اعتدال  آثار مثبتی بر روح و وران شخص و جامعه دارد خودآرایی که در بطن خانه و برای محارم باشد نه در محیط های جامعه و برای دیگران، سبب حفظ سلامت روح و روان شخص و خانواده و به تبع جامعه می شود ولی خودآرایی که جنبه منفی داشته و در محیط جامعه و به قصد انحراف جوانان و جامعه سبب انحراف جامعه و به سوی انحرافات جنسی و بزهکاریبسیاری می شود.

 

خداوند حکیم  زیبادوستی که  یک استعداد و تمایل فطری و طبیعی است  را در وجود بشر سرشته است و فعل خدا هم بدون هدف نیست باید این تمایل و استعداد پرورش یابد اژه ای است که برای توصیف فرآیندهایی که در آنها سیستم بی نظمی از اجزای موجود، ساختار یا طرح سازمان یافته ای را در نتیجه بر هم کنش های محلی خاص بین خود اجزاء بدن جهت دهی بیرونی، شکل می دهند.خودآرایی  گویند  و در مورد استفاده از انواع زینت ها، اسلام مانند تمام موارد، حدّ اعتدال و میانه روی را انتخاب کرده است و استفاده از زیبایی های طبیعت، لباس های زیبا  و متناسب، به کار بردن انواع عطرها و بوهای خوش و ... نه تنها مجاز شمرده شده بلکه به آن توصیه نیز شده است.

 

در روایاتخودآرایی و تبرج که از حد اعتدال خارج شود مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته است. تبرج ، تجمل ، زینت، جمال واژه های مترادف خودآرایی می باشند. انواع خودآرایی خود نمایی ضمنی، خود نمایی رفتاری، خودنمایی عینی، خودنمایی تشبه هستند.

 

خودآرایی بصورت فطری از آغاز پیدایش خلقت انسان در ذات انسان وجود داشته و همواره در تمام فرون و اعصار بشر این غریزه برخوردار بوده و حتماً دارای فلسفه ایی است خودآرایی امری فطری است و سمت و سوئی با سرشت انسان دارد. عموم افراد تمایل و گرایش به جمال و زیبایی دارند و این گرایش در نهاد همگان وجود دارد و از آن به حب جمال، زیباپرستی و زیبایی ستایی تعبیر می­شود آراستگی ظاهر، نه تنها آثار مثبت روحی و روانی بر دیگران دارد، آثار مثبتی در خود فرد نیز به وجود می آورد. بسیار روشن است که مرتب بودن و آراستگی ظاهر و پرهیز از هرگونه آشفتگی و پریشانی در درجه نخست، از وجود نظام فکری و ذوق سلیم انسان، نشئت می گیرد. این بدان معنا است که آشفتگی برونی، خود، برآشفتگی درونی دلالت میکند منظور از تشویق اسلام به تبرج و خودآرایی، بعد مثبت و مفید است نه بعد منفی و مخرب.

 

خودآرایی مطلوب خداوند به حکم تطابق تکوین و تشریع، خواهان آن است که انسان خودآرایی و جمال را در دستور کار قرار دهد؛ زیرا زیبایی نشانه‌ای از عدالت، توازن، خیر و مانند آن است. خداوند همان گونه که شر نیافریده است و شر را دوست نمی‌دارد و بدان فرمان نمی‌دهد خودآرایی که از تمایلات و خواسته های طبیعی انسان است چنانچه در حد اعتدال و چارچوب صحیح باشد برای فرد و جامعه سودمند است و از آن به تعبیر به خودآرایی مطلوب می شود در کنار رسیدن به اوضاع ظاهری و جمال جسمانی، کمی نیز به فکر جمال باطنی خود باشند و با متخلق شدن به اخلاق اسلامی، درون خود را نیز آراسته نموده و مقدمات صعود بر قله‏های موفقیت اجتماعی را برای خود فراهم آورند. اسلام کاملترین دین می باشد که خداوند برای تمام انسانها فرستاده است و از آن جا که جامع ترین و کامل ترین احکام و قوانین در تمام ابعاد را در خود گنجانده است لذا بر پیروان این دین لازم است از فرامین دین مبین اسلام پیروی کنند پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می نهند. تا زمانیکه از فرهنگ و آداب و رسوم (مانند پوشیدن لباس و غذاخوردن و . . .) از کافران تقلید نکنند . و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند اسلام الگوی پذیری سالم را توصیه نموده است.

 

خودآرایی نامطلوب که تکبر، دروغ گویی ، تجمل پرستی و رفاه زدگی از آثار خودآرایی نامطلوب هستند که موانعی  هستند برای کامل شدن انسانی که دنیا را محل گذر و کسب توشه آخرت می داند. گرایش به سمت مدگرایی و تجمل گرایی و تازه طلبی و افراط در کار آرایش و نمایش در مقابل مردان، یکی از بزرگترین عوامل انحراف جامعه و انحراف زنان  است. خودنمایی بیشتر متوجه جوانان دختر و زنان کشور است لیکن در کلیت تمام جوانانن را شامل می شود گرایش به زیبایی و زیباسازی امر خطیری است اما باید حدود و شروط آن را شناخت و بدانها عمل نمود تا در جامعه فساد و انحطاط پیش نیاید.

 

حفظ اسرار و اطلاعات کشور. قبلاً گفتیم که افراد جامعه امانتدار باشند و اطلاعات کشور را حفظ کنند آن جامعه هیچ وقت تحت سلطه بیگانگان قرار نخواهد گرفت7- رفع خشکسالی قبلاً گفتیم اگر در جامعه ای امانتداری رواج پیدا کند خداوند به سبب آن خشک سالی را از آن جامعه دور می کند و رحمت آسمانی را بر آنها نازل می کند8- آخرین مورد از آثار دنیوی در بعد اجتماعی دست یابی به اهداف و نتیجه مطلوب است. افراد امین با سرلوحه قرار دادن امانت داری در هر کاری و شرایطی به هدف مطلوب خود دست می یابند و دچار سردرگمی و شکست نمی شوند.

 

 میل به خودآرایی به صورت غریزی و خدادادی در فطرت شخص وجود دارد و به صورت فردی بروز پیدا می کند وجود غریزه خودنمایی یا تبرج در زن است تهییج عواطف درونی مربوط به خودآرایی منفی و نامطلوب و بیش از حد شیطان را بر آن می دارد که در انسان جوری القا می کند که عمل بسیار خوبی است و در نتیجه انسان از عمل خود لذت برده، قلباً آن را دوست می دارد و آن قدر قلب متوجه آن می شود که دیگر فرصتی برایش نمی ماند تا در عواقب وخیم و آثار سوء و شوم آن تعقلی کند تا جایی که کارش به عصیان و نافرمانی می‏کشد از علل خودآرایی تقلید کورکورانهبه علت عقاید خرافی و اعمال نادرست  و موضع گیری غیرواقع بینانه در برابر الگو برداری های نادرست است.

 

حس دیگرخواهی یکی دیگر از عوامل خودآرایی است زنان از نظر رواني، داراي ويژگي ديگرخواهي هستند و همين موجب خودآرايي در آنان مي شود. در واقع, زنان به عرضه زيبايي خود نزد ديگران بيش از خود زيبايي علاقه نشان مي دهند. ازاين رو، در محيط خانه كمتر به زيبايي هاي خود توجه دارند، ولي هنگامي كه در مجالس و محافل عمومي شركت مي كنند, نسبت به زيبايي و آراستگي اهتمام بيشتري دارند.

 

خوداثباتی و عقده حقارت از دیگر عوامل خودآرایی هستند.

 

فشارهاي افراطي و ناروا از طرف خانواده ها و مردان بر زنان از دیگر عوامل خودآرایی است. بی تفاوتی خانواده که بی حجابی در آن به عنوان یک امر عادی موج می زند، به مرور از حجاب ارزش زدایی شده و زنان خانواده ترجیح بدهند که با حجاب کم رنگ تر یا احیانا بی حجاب در جامعه حضور پیدا نمایند. ضعف غیرت مردان و مدرسه و دانشگاه نیز از عوامل خودآرایی می باشند. محیط های ناسالم که معمولاً در اثر تسلط افراد بی فرهنگ، تبلیغات مسموم ترویج فساد و فحشا، انتشار افکار خرافی و گمراه کننده و ... به وجود می آید از عوامل خودآرایی هستند.

 

تطبیق فرهنگ غربی با فرهنگ اسلامی جامعه غربی در صدد است زنان را به سمت مدپرستی و رقابت در بی حجابی سوق دهد. امروزه در جوامع غربی زندگی بی بند و بار و نامشروع بین زن و مرد رواج دارد. از سوی دیگر، جامعه غربی قصد دارد جامعه مسلمانان را مثل خود کند معرفی کردن کشورها و ترویج فرهنگ غرب از عوامل سیاسی خودآرایی است عدم الگوی مناسب در جامعه از دیگر جنبه های   فرهنگی است که دست های پنهان استعمال در قالب مد روز به ارزش های حاکم بر جامعه یورش می برد. مدگرایی از جمله پدیده هایی است  که برای دستیابی به بازار مصرف دایمی و فروش تولید روزافزون نیازمند گسترش فرهنگ مصرف است بهترین روش برای برآوردن این نیاز، ترویج فرهنگ مدگرایی است. مدگرايي پاسخ به يکي از نيازهاي فطري بشري به نام تنوع طلبي، زيبا خواهي و كمال جويي مي باشد.

 

اثرات مطلوب. احساس رضایت و آرامش روحی انسان به طور طبیعی و فطری به همه امور کمالی و زیبایی ها گرایش و تمایل دارد و از زشتی ها و نواقص می گریزداعتماد به نفس و خود باوری که با نگرشی به  زیبایی های خدادادی و توجه به   آنها  با آراستگی و مشاهده زیبایی های خویش، از آثار روانی- عاطفی آن برخوردار گردید.

 

بعد اجتماعی مطلوب شامل استحکام بنیان خانواده توجه همسران به زیبایی های یکدیگر، علاوه بر این که موجب کشف نشانه هایی از هنرمندی،

 

 زیبا آفرینی و حکمت خداوند متعال است و رابطه ی آن دو را با خداوند، قوی تر می سازد و زمینه نزدیکی بیشتر به پروردگار و کمال معنوی را در آنها فراهم می سازد که اگر زنان در برخورد با نامحرم هم ظاهرو هم رفتار محجوبانه داشته  باشند و هیچ اثر و نشانه ای از اغواگری و تحریک کنندگی در او و لباسهایش نباشد بلکه با ظاهر و رفتار ساده، با نامحرم برخورد کند این گونه ظاهر شدن دختران و زنان در اجتماع باعث تحریکات جنسی و به خطر افتادن عفت عمومی نمی شود.

 

بی هویتی و عدم استقلال فکری چشم دوختن به مدهای دیگران که نوعی فرهنگ وارداتی محسوب می شود موجب غفلت از ارزش های فرهنگی خویش و خودباختگی در برابر بیگانگان است.آسیب های روحی و روانی پوشش های نامناسب و خودآرایی های افراطی فشار های جبران ناپذیری بر روان، اعصاب و شخصیت  خود وارد می سازد چرا كه او در این حالت خود را در معرض پاسخ گویی به تهاجم نظر ها و افكار مختلف می بیند و از محقق ساختن شخصیت خود عاجز می ماند در این صورت یا به سوی بی تفاوتی و بی قیدی كشیده می شود و یا به تخیلات و اعمال نامناسب دست می زند كه در هر دو صورت خود و اطرافیانش را از نظر روانی، عقلانی و فرهنگی در معرض سقوط قرار می دهد افت تحصیلی خودآرایی مشغولیت فكری دختران محصل را بیشتر می كند؛ آنان را به سوی شناخت مدل های گوناگون آرایش موی سر و تقلید از مد های متنوع سوق می دهد. آنان وقت زیادی از فرصت های مطالعه را مصروف آرایش ها و آراستگی های سر و صورت و لباس می نمایند؛ مقدار زیادی از وقت آنان نیز به سخن گفتن دربارة این گونه امور و طریقة دسترسی به لوازم آرایش می گذرد و به جای پرداختن به مباحث درسی به نوع آرایش مو و غیره می پردازند. از سویی دیگر پسران دانشجو كه دوران بحران جنسی را سپری می كنند ممكن است به اشتیاق دیدن روی چنان دختری درس و مطالعه را رها كرده. خود زشت پنداری توهم خود زشت پنداری دارند آرامش روحی ندارند و هر بار سراغ تیپ ها و آرایش های متنوع و جراحی های زیبایی می روند تا به ارضای نیاز کاذب خود بپردازند ولی هیچگاه احساس رضایتمندی نمی کنند و خود را از نظر زیبایی هم سطح هم سالان خود نمی دانند و پایین تر از آن تصور می کنند.

 

تزلزل بنیان خانواده خودآرایی و بی حجابی در دل افرادی که مجرد هستند  طوفانی به پا می‏کند و آثاری جز انحراف در پی نخواهد داشت با افزایش برهنگی در جهان، طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی در دنیا به طور مداوم بالا می رود زیرا هر چه که دیده بیند دل کند یاد. بی علاقگی به ازدواججامعه اي كه بي بند و باري در پوشش و به تبع آن بي بند و باري جنسي رواج دارد، بسياري از لذت هاي جنسي كه عامل گرايش به ازدواج است به راحتي در دسترس افراد قرار مي گيرد و اين امر از ميزان علاقه و گرايش به ازدواج در افراد مي كاهد سقوط شخصیت نیز از آثار اجتماعی است. با افول شخصیّت زن، بی بندوباری در جامعه رایج و نظام خانوادگی مختل می گردد و در نتیجه امنیّت اجتماعی از افراد جامعه، سلب می شود.

 

بعد اقتصادی خودآرایی که هدر رفتن وقت و سرمایه بدین صورت است که ثروت های عظیمی که از طریق لباس های گوناگون و مدپرستی های مختلف و چشم و هم چشمی ها در مسأله لباس، نابود می شود. از ابعاد جسمی نیز جراحی های زیبایی ، که مشکلاتی را به بار می آورد آسیب های لنزهای زیبایی می باشد.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها