یادداشت: جلیل محمدی

از تبلیغات غیرمجاز در شبکه های مجازی تا معضلات طایفه گرایی در انتخابات شوراها

کد خبر: 297138
|
12:04 - 1396/02/17
نسخه چاپی
از تبلیغات غیرمجاز در شبکه های مجازی تا معضلات طایفه گرایی در انتخابات شوراها
بعد از پایان ثبت نام از کاندیداها وقبل از شروع تبلیغات رسمی به یکباره تمام شبکه های مجازی مملو از آدم های قلم به دست با ژست های جالب وچهره های جدی ومصمم ،خلاق ومبتکر، دور اندیش،متخصص در تمام امور با شعارهای جذاب وفریبنده و… شد.

یادداشت: به قلم فعال سیاسی واجتماعی جلیل محمدی/

 

همه شعار صداقت ،پاکی ودلسوزی سر می دهند غافل از اینکه این شعارها دچار استحاله شده وبار خود را از دست داده  واساسا”همه کسانی که مرتکب بد اخلاق،تخلف مالی واختلاس ،رانت خواری وخیانت در امانت شده از همین دروازه وارد شده اند.

جالب این است تعدادی از این کاندیداها در ادوار قبل هم نماینده پارلمان محلی بوده وشاید خدمت بیشتر!!؟اجازه ترک این مسند را به آنها نمی دهد تا اجازه دهند دیگران با فکر وبرنامه وطرحی نو وارد شوند.

اما عزیزان در رابطه با معضل طایفه گرایی باید بگویم که با وجود پذیرش فرهنگ سیاسی مدرن هنور عناصری از فرهنگ سیاسی سنتی در استان وشهر ما حفظ شده است از جمله این عناصر نظام طایفه ای وقبیله ایی است ومتاسفانه یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت شوراها وبه تبع ناکارآمدی شهر داریها همین بحث قوم گرایی است.

این نوع فرهنگ سیاسی سنتی از نظر نظریه پردازان ،عقب ماندگی توسعه ی مناطق و شهرها را در پی دارد به اذعان متخصصین انسانی رقابت های قومی و منطقه ای در شهرها و مناطقی با تنوع فرهنگی،قومی،مذهبی، زبانی وحتی گویشی یکی از عوامل مهم عدم توسعه این مناطق بوده وبه واگرایی فرهنگی، قومی،زبانی و مذهبی آنها دامن زده است به نحوی که برخی معتقدند که طایفه و قوم گرایی در توسعه شهرها ومناطق مذکور،تاکنون به عنوان یک آفت مهلک ومانع توسعه عمل نموده است.

تشدید احساسات وعواطف طایفه ای همبستگی اجتماعی میان اعضای یک جامعه را تضعیف می کند وهمبستگی جای خود را به تفرقه ،کشمکش ،تخریب سرمایه ،

اتلاف وقت و…می دهد. در نتیجه سرمایه اجتماعی فرسوده ونابود شده وسطح اعتماد ملی ومنطقه ای را به اعتماد درون گروهی وطایفه ای تقلیل داده و نوآوری و توسعه را در جامعه کند کرده واز بین می برد .طبق بررسی های انجام شده متاسفانه مردم دیارمان در انتخابات شوراها تجربه،تخصص ،دلسوزی،ایمان مداری،

راستی وصداقت ،انگیزه، مهارت وخلاقیت ،مردم سالاری و… را فدای آفت قوم وقوم گرایی می کنند.که در نهایت آثار آن را می توان در عدم مشارکت گیری شهروندان در امور شهری،ساخت وسازهای غیر استاندارد وعدم توسعه شهر در پیشبرد برنامه های اجتماعی ،اقتصادی،عمرانی و رفاهی،فرهنگی،آسایش و زیبایی شهری وعدم پاسخگو بودن شوراها به نیازهای شهروندان دید ونیز عدم خلاقیت وتفکر برای درآمدزایی شهر ومتکی بودن به عوارض و… را مشاهده کرد. که نتیجتا” این عوامل زمینه های پسرفت توسعه وخروج سرمایه ها ی مالی وانسانی را فراهم می کنند. در حال حاضر هر چه به دور جدید انتخابات نزدیک می شویم نامزدها با راهکارها وشعارهای متفاوت پا به عرصه میدان انتخابات می گذارند وبه شیوه های متفاوتی چون شگردهای تبلیغاتی مردم را قانع می کنند که به آنها رای دهند. افراد تحصل کرده وافراد با جایگاه منزلت اجتماعی بالا می توانند با یاری ومشارکت هم زمینه های تقویت افراد متخصص ،دلسوز، باایمان ، توانمند و دارای تفکر واندیشه خلاق را فراهم کنند وبرای انتخابات پیش رو این افراد را حمایت کنند و تعصب های قومی وقبیله ای که بر انتخابات شوراها سایه انداخته را تضعیف وجهت هر چه بیشتر توسعه شهر ودیارمان اسلام آباد همیشه سرفراز وبرون رفت از این مشکلات ومعضلات تلاش کنند .

عزیزان بنابراین برای رهایی از معضلات شوم طایفه گرایی قشر فرهیخته وتحصیل کرده شهرمان رسالت بزرگی بر دوش دارند وباید با حمایت ومعرفی افراد متخصص وتوانمند به مردم وروشنگری در موارد عواقب شوم قوم گرایی وپسرفت های حاصل از آن توده مردم را آگاه نمایند .فرهیختگان در زمینه انتخابات شورا حتی باید پا را فراتر گذاشته وبا افراد توانمند ومتخصص که قصد ورود به انتخابات شورا را ندارند وارد مذاکره شوند واز آنهاتقاضای حضور در انتخابات را داشته باشند تا با معرفی وحمایت آنها وشناساندنشان به مردم شاهد انتخاب شورای شهری توانمند ومتخصص برای رشد وتوسعه شهرمان در دوره های آتی

باشیم. عزیزان نتیجه انتخابات شورای شهر اگر بر پایه قوم گرایی وعدم شایسته سالاری پیش رود شاهد انتخاب افراد ناکارآمد وغیر متخصص خواهیم بود که نتیجه آن  بی انگیزه شدن نیروهای انسانی شایسته وتوانمند ومهاجرت آنها به شهرها واستان های توسعه یافته تر وپسرفت بیش از بیش منطقه وشهرمان خواهد بود .

بنابراین اگر دلسوز مردم هستید واگر از وضعیت توسعه وپیشرفت شهر ومنطقه خود انتقاد دارید این انتقاد بیش از هر کس به  انتخاب های ناشایست ادوار گذشته شما وارد است . پس همت کنید نظام شایسته سالاری را جایگزین تفکر سنتی قوم گرایی کنید چرا که در نظام شایسته سالار بهترین افراد در بهترین

جایگاه با بالاترین بازده  کار انجام می دهند.

به امید روزی که شایسته سالاری ،تخصص گرایی وتوانمندی به جای پدیده شوم قوم گرایی گسترش وهمه گیر شود. انشاء الله

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد