یادداشت؛ خسرو تمری/

افول آمریکا و اتفاقات فرانسه جوهره نظام سرمایه داری است

کد خبر: 304011
|
10:30 - 1397/09/18
نسخه چاپی
افول آمریکا و اتفاقات فرانسه جوهره نظام سرمایه داری است
خسرو تمری_یادداشت؛ افول آمریکا و اتفاقات فرانسه جوهره نظام سرمایه داری است.

یادداشت؛ خسرو تمری/

 

افول آمریکا، غرب، و اتفاقات فرانسه جوهره نظام سرمایه داری است. آمریکا ، غرب و نظام سرمایه داری یک زنجیره از نظام مدرنیته هستند که جدا کردنشان از هم امکان پذیر نیست. بدون شک اتفاقات فرانسه جدای از جمعه سیاه آمریکا نیست و این اتفاقات در آینده در حوزه تمدنی غرب بیشتر خواهد شد؛ چرا که وقتی آستانه تحمل مردم به چند سنت می رسد یعنی رفاه اجتماعی در حال تنزل است.

 

امروز نظام سرمایه داری نمی تواند مثل گذشته دولت رفاه را محقق کند. هر چند عمر این نظام نوین هم خیلی طولانی نیست؛ چرا که شالوده این روند حدودا از سال ۱۹۳۰ کم کم شکل گرفته است، آن هم نه براساس رشد تولید داخلی، بلکه با چپاول کشورهای جهان سوم.

 

در حقیقت غرب بخش عمده ای از رشد خود را با چپاول مواد خام کشورهای جهان سوم و فروش تولیدات خود به چند برابر قیمت به این کشور ها بنا نهاد و حاصل آن توسعه غرب و عقب افتادگی کشورهای جهان سوم بود و در این راستا، هر آنچه سرمایه داری تولید می کرد در جهان سوم به فروش می رسید و این یعنی تولید بیشتر، اشتغال بیشتر، سرمایه بیشتر و در نهایت تحقق رفاه شهروندان غربی.

 

اما این جریان امروز به همان روال گذشته نیست. امروزه کشورهای زیادی در جهان سوم دیگر مصرف کننده نیستند بلکه در بخش هایی بی نیاز و در بخش هایی صادر کننده هستند و از طرفی غرب همچون گذشته به راحتی مواد اولیه خود را تامین نمی کند و باید هزینه پرداخت کنند.

 

امروز چین، هندوستان، کره جنوبی، ژاپن، ایران، ترکیه و ... بخشی از نظام اقتصادی جهان را در دست دارند؛ لذا در آینده شاهد خواهیم بود میزان فروش کالاهای غربی در این مناطق کاهش خواهد یافت و این یعنی کاهش تولید نظام سرمایه داری و کاهش اشتغال و افزایش بیکاری و کاهش رفاه.

 

لذا غرب به دنبال آن است که این مشکل را به روش دیگر جبران کند و آن جنگ های منطقه ای است برای فروش تسلیحات و کسب درآمد؛ لذا در تمدن مدرن جنگ یا تهدید به جنگ واقعیت اصلی است و صلح و حقوق بشر به قول میلز جامعه شناس آمریکایی واقعیت های مسخره نظام سرمایه داری هستند.

 

بدون شک غرب در آینده و بیش از امروز با چالش رفاه اجتماعی مواجه خواهد شد و افول تمدن جدید غرب حتمی خواهد بود. زنجیره غرب در حال از هم پاشیدگی است و نمونه آن را باید در خروج آمریکا از چند معاهده بین المللی و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دانست.

 

اتفاقات خون بار فرانسه حکایت از واقعیت و جوهره مدرنیته دارد؛ چرا که مدرنیته حرکت رو به شتاب خود را با توحش و خشونت کسب کرد.

 

توحش مدرنیته جنگ های گسترده را رقم زد و بومیان قاره آمریکا را به نابودی کشاند و اگر امروز در فرانسه یا هر نقطه دیگر جهان خشونت شکل می گیرد، این با ساخت و هویت نظام سرمایه داری و امپریالیسم تطابق دارد و بر این اساس جنگ ها و خشونت ها لازمه و ذات تمدن مدرنیته است و برای تداوم سلطه مدرنیته ضروری است.

 

براساس این وقعیت است که به گفته مقام معظم رهبری افول تمدن سرمایه داری قطعی است و فوکویاما نیز با اعلام مرگ لیبرال دموکراسی بر این افول صحه گذاشت؛ چرا که فوکویاما معتقد بود لیبرال دموکراسی با محوریت آمریکا پایان تاریخ است که در تجدید نظری مرگ ایده خود را اعلام کرد.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد