مقاله ای به قلم نگین سارائی؛

شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی/بررسی تاثیر دیجیتالی شدن بر خبرنگاری

کد خبر: 306664
|
21:00 - 1399/11/05
نسخه چاپی
شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی/بررسی تاثیر دیجیتالی شدن بر خبرنگاری
نگین سارائی فعال رسانه ای شهرستان در مقاله ای به بررسی تاثیر دیجیتالی شدن بر خبرنگاری بعنوان شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی پرداخته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، نگین سارائی فعال رسانه ای شهرستان در مقاله ای به بررسی تاثیر دیجیتالی شدن بر خبر نگاری بعنوان شیوه های نوین روزنامه نگاری تحقیقی پرداخته است؛

 

در دنیایی زندگی می کنیم که  تکنولوژی جز لاینفک زندگی و کار همه ما شده است و به نحوی پیش رفته که با گذشت سه موج و زمان یعنی کشاورزی، صنعت و ارتباطات هم اکنون مرزها از بین رفته و به گفته مک لوهان به یک دهکده کوچک جهانی تبدیل شده است  این در حالی است که انسان درتمام دوران زندگی ، برای رسیدن به کمال در جستجوی دانش و معرفت بوده است. از این روی فناوری در همه زمینه های علمی و معرفتی به وجود آمد که موجب شکوفایی زندگی انسان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و هنری و حتی اعتقادی شده است.

 با نگاهی به تکنولوژی عصر حاضر در قلمرو زندگی فردی و تعمق در اثرات مثبت و منفی تکنولوژی در این زمینه ، می توان روند تغییرات رو به رشد نحوه زندگی انسان را احساس کرد. محصولات تکنولوژی که هر روز به بازار مصرف وارد می شود، فرهنگی جدید نیز با خود به ارمغان می آورند و انسان به عنوان یک مصرف کننده صرف تولیدات مادی و معنوی تکنولوژی، آن را می پذیرد و خود را بدان وابسته می داند. وابستگی که گه گاه موجب پایمال شدن ارزشهای انسانی نیز گشته است و در این میان خبرنگاری شغلی است که افراد در آن هر روز با وقایع جدید روبرو می شوند و به همین دلیل وقتی شغل شما خبرنگاری است هیچ گاه دچار تکرار و روزمرگی نخواهید شد. برای شغل خبرنگاری نه تنها باید انرژی کافی داشته باشید، بلکه هر زمان باید در حال یادگیری روش های جدید برای اطلاع رسانی باشید. اما در کنار این ویژگی ها، یک خبرنگار باید مهارت های پایه مانند تکنیک های تهیه خبر، گزارش نویسی و توانایی برقراری ارتباط و گفتگو با افراد مختلف را داشته باشد. یک خبرنگار باید هر روز در جریان اخبار روز باشد؛ در واقع در کنار آگاهی و تسلط کامل بر اخبار و وقایع مربوط به کارتان، شما همیشه و هرلحظه به عنوان یک خبرنگار حرفه ای باید در جریان اخبار مهم روز در بخش اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری و حتی سیاسی داخل و خارج از کشور قرار بگیرید.

یک خبرنگار به دلیل ماهیت شغلش، قطعا باید شخصیتی کاملا برون گرا داشته باشد تا بتواند در مراحل انجام وظایف به عنوان یک خبرنگار با افراد جامعه ارتباط مناسبی برقرار کند. حس کنجکاوی بالا و توانایی تحقیق و پرسش گری از دیگر خصوصیات بارز خبرنگاران است. اغلب خبرنگاران موفق می توانند با اعتماد به نفس بالا و آگاهی کامل با افراد متفاوت و چهره های بزرگ اقتصادی، سیاسی، ورزشی، هنری ارتباط برقرار کنند.

 

قطعا چالش های شغل خبرنگاری به اندازه ای بوده که این شغل در رده مشاغل سخت دنیا قرار گرفته است و این چالش ها شامل :۱_چالش دست اول نگه داشتن اخبار ۲_اعزام به مناطق خطرناک و پرحادثه ۳_دوری از خانه و خانواده ۴_استرس بالای شغل خبرنگاری می باشد

 محمد جواد مهرشاد دکترای مدیریت راهبردی در خصوص تکنولوژی و تاثیر آن بر انسان گفت:

از زمان ایجاد  تکنولوژی رویکرد جدید بر دانش مدیریت افزوده شده که به آن به اصطلاح مدیریت  تکنولوژی یا مدیریت فرآیند و فناوری می گویند.

پایه گذاران علم مدیریت تکنولوژی را در چهار مقطع دیدگاه علوم انسانی، دیدگاه کمی، دیدگاه سیستمی و اقتضایی مورد بررسی قرار دادند؛ اما در دیگاه سنتی دید مدیریت کار و انسان بود به نحوی که انسان ابزاری برای رسیدن به اهداف کار بود و در اولیت دوم قرار داشت. تیلور هم این دیگاه سنتی را تایید کرده و در کتاب مدیریت علمی چهار اصل را مطرح و این گونه بیان می کند:

((تحلیل افراد بر موقعیت هایشان در سازمان مبتنی بر نظم است و انگیزه مادی دارد و برای به حداکثر رساندن ارضای مادی خود هرکاری می توانند انجام دهند علمی کردن حرکت سنجی کار، انتخاب افراد براساس شایستگی ها، آموزش و انگیز افراد، حمایت از افراد برای انجام کار چهار اصل مهم است)).

محمد جواد مهرشاد ادامه داد: در دوران بعد انسان جایگاه پیدا کرد و از وسیله بودن خارج و تا حدودی به هدف تبدیل شد و به آن دیدگاه منابع انسانی گفته می شود و آرجریس، مازلو، مک گرگور از افرادی هستند که در این زمینه تئوری های زیادی مطرح کرده اند اما در سه دوران بعد یعنی کمی، سیستمی و اقتضایی تحول عظیمی صورت گرفت و دیدگاه ها پیشرفت چشم گیری داشتند که هم زمان شد با پیشرفت تکنولوژی در قرن ۱۹ و بعد از جنگ جهانی در این تفکرات مشاهده شد که تکنولوژی یکی از ابزارهای که به نفع نیروی انسانی می باشد و باعث راحتی و رضایت مندی افراد می شود .

وی افزود: روند تکامل در سازمان ها باعث شد که دیدگاه های جدید مدیریتی مولفه ها را به سه دسته انسان، کار و  تکنولوژی تقسیم کنند و به این نحو  تکنولوژی بخشی از زندگی مردم شد.

با وارد شدن به این دوره مبحث جدیدی مطرح شد که سازمان نمی تواند با مولفه های ثابت و کم تحول مثل منابع انسانی و کار پیش رود و باید مولفه پرتحول و تکنولوژی فناوری را لحاظ کند، با این دید مفهمومی ساخته شد به نام(سازمان های یادگیرنده و مدیرت دانش) که براساس آن، سازمان مجبور بود که تکنولوزی را یاد بگیرد و از تکنولوژی ها در آینده هم اطلاع داشته باشد و در نهایت تکنولوژی در همه جا گسترش پیدا کرد و به یک مولفه زیستی تبدیل شد.

دکترای مدیریت راهبردی با بیان تاثیر  تکنولوژی بر روح و روان افراد گفت:

بعد از رنوسانس و در دوران مدرنیته و پست مدرن متاسفانه یک نگاه سکولار به مفهوم حکومت شدو علم را برای رسیدن به خواسته های دنیایی می دید و به این دلیل تاثیرات ناقص و مضری بر جامعه گذاشت و این تاثیر را در همه جهات از جمله رسانه، سیاست گذاری اجتماعی، فرهنگ و اقتصاد می بینیم .

وی ادامه داد:  فروپاشی های بنیادهای اجتماعی، افسردگی، فروپاشی از درون، خودکشی، از بین رفتن نظام خانواده و نا امیدی  در غرب با وجود تمامی پیشرفت ها بخاطر همین نگاه سکولار و دین ستیز او است  اما در هنگامی که دین در کنار علم باشد رسانه تکنولوژی ، سبک زندگی، فرهنگی و اقتصادی را مدیریت می کند و این خروجی به سود آخرت و دنیای انسان ها می شود و این از ویزگی های دین است.

در دنیای کنونی  تکنولوژی بی شک زندگی را برای انسان آسان ساخته است و بسیاری از مشاغل از جمله خبرنگاران  به طور مستقیم با آن در ارتباط بوده و جز جدای ناپذیرکار و زندگی آنها شده است. «خبر» و «نگاشتن» ابزار كار خبرنگار است تا به محصولی پر از اندیشه، تفكر، تذكر و تامل منجر شود. واقعیت این است كه خبرنگار مطالبه‌گر خواسته‌ها و نیازهای جامعه و حلقه واسط میان ملت و دولت و برعكس محسوب می‌شود و بدون حضور رسانه‌ها و خبرنگاران، هیچ كدام از اقشار جامعه نمی‌توانند آن چنان كه باید صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان نیز در رساندن اخبار خود به مردم بازمی مانند. هر روز خبرنگاران در مورد موضوعات پیچده در شهر و کشور خود از جمله بلاهای طبیعی، خشونت اجتماعی و رنج های انسانی گزارش می دهند، خبرنگارانی كه فارغ از درد و تالم خود، پا به میدان خبر می گذارند و تریبون مصایب و سختی های آحاد مردم می شوند.

افرادی كه مشكلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را پیگیری می كنند تا زمانی كه صدا و خواسته های میلیون ها مردم را به گوش جهانیان نرسانند آرام نمی گیرند و به این شکل دنیا را متحول و به روز می کنند؛  اما همین افراد سخت کوش علاوه بر این که همه جا و همیشه نگران از دست دادن شغل خود و پایین بودن دست مزد هستند فشارهای روحی و جسمی حضور در صحنه حوادث را هم با خود دارند و این به مرور زمان باعث از بین رفت خبرنگاران و زندگی آنها می شود.

وحید موحدی دکترای روانشناسی در خصوص تاثیرات این حرفه  بر جسم و روح خبرنگاران گفت:

 حرفه  خبرنگاری یکی از شغل های  واقعاً  فرسایشی هست چه از لحاظ روحی و چه جسمی؛  چرا که فرد برای تنظیم یک خبر ممکن است ساعت ها با یک سیستم کامپیوتر که معمولاً استاندارد نیستند کار کند و همزمان جسم و روح او درگیر می شود اما این یک سوی ماجرا است زمانی که  افراد در صحنه حادثه حضور پیدا

می کنند و خرابی ها و کشته ها را می بینند تاثیری عمیق و طولانی مدت و بعضی مواقع دائمی بر ذهن و روح این افراد می گذارد و این اتفاق  نتایجی با خود به همراه دارد از جمله:

تاثیر گذاری بر آستانه صبرافراد

از جمله اختلالاتی که اکثر خبرنگاران با آن روبرو میشوند  اختلال های اضطرابی است که واقعاً تاثیرات جبران ناپذیری  بر روی شخص می گذارد و اگر ما آن را  تشخیص و درمان نکنیم ضربه های روحی  سختی به خبرنگار وارد می شود.

(بیر) و (نیومن) در سال 1978 سه دسته از نشانه هایی را که در شرایط استرس شغلی بروز می کنند نام برده اند: ۱-نشانه هاي روانی، ۲-نشانه هاي جسمانی و ۳- نشانه هاي رفتاري. نشانه هاي روانی آن دسته از مشکلات عاطفی و شناختی هستند که بر اثر ناراحتی ناشی از استرس شغلی بروز می کنند نارضایتی از شغل یکی از رایجترین پیامدهاي استرس شغلی است، با بی میلی و با تاخیر به سر کار خود می آید، براي آنکه کارش را به خوبی انجام دهد دلیل چندانی نمی بینند دیگر نشانه هاي روانی عبارتنداز: افسردگی، اضطراب، ملامت، احساس ناکامی، انزوا و بیزاري .

یکی از عمومی ترین نشانه هاي بیماري جسمانی مرتبط با استرس شغلی بیماري هاي قلبی- عروقی است. راندال می گوید: (استرس شغلی را میتوان روي هم جمع شدن عاملهاي استرس زا و وضعیتهاي مرتبط با شغلی دانست که اکثر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند. همچنین استرس شغلی را میتوان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهاي فردي شاغل به گونهاي که خواستهاي محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد.)

تهیه اخبار و گزارش ها تنها محدود به یک مکان خاص و یا یک حوزه مشخص نمی شود. قابلیت رویایی با خطرات و حوادث نیز از جمله خصوصیات این شغل به حساب می آید. بسیاري از خبرنگاران براي تهیه گزارش مجبورند در بدترین مناطق آب و هوایی و حتی شرایط بحران نظامی نیز حضور پیدا کنند و همگام با نظامیان اخبار جنگ را به اطلاع بینندگان و شنوندگان و یا خوانندگان برسانند. شجاعت و حضور در میدان هاي مختلف به قواي جسمی بالا، ذهنی خلاق و تمرکزي بی  مانند نیاز دارد آنان به واسطه حضور در وقایع مختلف از جمله بلایاي طبیعی، صحنه هاي جرم، حوادث دلخراش تصادف و بسیاري از موارد دیگر شاهدي گویا و نویسندهاي صریح هستند که به طور مستند از همه جزئیات آگاهند. همه این موقعیتها خود باعث ایجاد استرس، اضطراب و فشارهاي روانی بر قشر خبرنگار و به طبع باعث تاثیر بر رفتار او می شود.

 

امواج اینترنت و تاثیر بر مغز افراد

GPS امروز به بخش جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل شده است و خبرنگار در تمام ساعات برای ارسال اخبار از GPS به عنوان یک یار همیشگی استفاده می کند. براساس تحقیقات دانشگاه مک گیل استفاده بیش از حد از GPS می توان در عملکرد حافظه بلند مدت تأثیر منفی بگذارد. علت این موضوع به دلیل وجود ناحیه ای با نام هیپوکامپ در مغز است. منطقه و یا ناحیه هیپو کامپ وظیفه GPS را در مغز ما برعهده داشته و با جایگزین کردن GPS خود به خود این قسمت از مغز ما بلااستفاده باقی مانده و تأثیر منفی بر روی ذهن ما بوجود می آورد و براساس تحقیقاتی دیگر در دانشگاه میشیگان  GPS و استفاده بیش از حد از آن می تواند شروع به زوال عقل و آلزایمر را در انسان را جلوتر انداخته و انسان در سنین پایین تر دچار آلزایمر شود.

کاهش تمرکز در افراد

شاید این جمله شما را متعجب کرده باشد ولی حقیقت دارد، تکنولوژی میزان دقت و تمرکز شما را کم می کند. براساس تحقیقات موسسه ‌ای در کانادا، این موضوع ثابت شده است. این گروه تحقیقاتی، پروژه خود را بر روی ۲۰۰۰ نفر انجام دادند و برای این ۲۰۰۰ نفر هر روز وظایفی مشخص می شد که این وظایف در ارتباط با تکنولوژی بود و افراد برای انجام دادن این وظایف باید در طول روز یکسره با دنیای تکنولوژی کلنجار می رفتند.

در آخر نتیجه این تحقیقات نشان از آن داردکه قدرت تمرکز این افراد از ۸ ثانیه به ۱۲ ثانیه اضافه می شود، این به معنی است که قدرت تمرکز در ارتباط یکسره با تکنولوژی کم می شود. در این پروژه قدرت یادآوری و به خاطر سپردن را به ماهی قرمز شبیه کرده اند، این تشبیه به این دلیل است که ماهی قرمز دارای قدرت حافظه بسیار کوتاهی است. این ارتباط مستقیم با تکنولوژی در قدرت حافظه نیز تأثیر مستقیم دارد.

 

محمد جواد نوروزی مدرس سواد رسانه در ادامه با اشاره به تاثیرات تکنولوزی بر خبر و خبرنگاران گفت:

تکنولوژی می‏تواند انسانیت و ارزشهای انسانی را غنی سازد و به خودی خود هدف نیست، بلکه فقط یک وسیله است. تصویر مطلوب زمانی است که‏ ماشین و تکنولوژی در خدمت بشر باشند، اما جهت مخالف آن یعنی انسان در خدمت تکنولوژی‏ مطلوب نیست. تکنولوژی بدون ارزشهای اخلاقی‏ پوچی ایجاد می‏کند اما اگرتکنولوژی و ارزشهای انسانی با هم در یک جهت قرار گیرند به ایجاد توازن کمک می کند و به انسان امکان‏ درک بیشتر

 می دهد و انسانها از طریق تکنولوژی و ارتباط در خواهند یافت که نیازهای آنها مشترک‏ است.ا گر ما به فرهنگ خود اعتقاد داشته باشیم و با فرهنگ های دیگر نیز آشنا شویم، می‏توانیم‏ برنامه‏ای جامع برای یک زندگی بهتر ایجاد کنیم.

محمد جواد نوروزی در ادامه اذعان داشت: در بسیاری از خبرنگاران ما شاهد پایین بودن عدم تمرکز هستیم به نحوی که در هنگام نماز خواندن تمرکز ندارند و این به دلایل آن است که خبرنگار با حجم بالایی از اطلاعات رو به رو است و این اطلاعات مدام به ذهن آنها آمده و باعث پر شدن حافظه می شود و به طبع ذهن درگیر می شود.

وی افزود: عموما خبرنگاران به دلیل فضای شغلی خود زمان و مکان خاصی برای خبر ندارند به همین دلیل خواب و غذای مناسبی نداشته و در نتیجه سبک و نظم زندگی خود را نمی توانند مدیریت کنند و باعث بروز مشکلات جسمی و روحی می شود و از سبک زندگی با ثبات که یکی از ایده آل های هر انسانی است فاصله می گیرند.

اما هر گاه حادثه ای در هر نقطه از کشور رخ می دهد، علاوه بر نهادهای خدمت رسان، افراد دیگری هم هستند که سریع تر از سایرین در محل حادثه حاضر می شوند؛ آن ها کسانی نیستند جز خبرنگاران و اصحاب رسانه.

خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی، با حضور در محل حوادث و رخدادها سعی می کنند تا اطلاعات دقیق را به اطلاع عموم برسانند. آن ها هستند که با اطلاع رسانی دقیق خود از انتشار شایعات جلوگیری می کنند.

در حادثه زلزله ویرانگر ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه، یکی از شهرستان هایی که بسیار آسیب دید شهرستان سرپلذهاب بود. این شهرستان  آسیب فراوانی بیش از سایر نقاط استان دید.  در این حادثه خبرنگاران بودند که خود را سریع تر از سایر همکاران خود به محل حادثه رساندند. یکی از همین خبرنگاران سیروس صدیقی خبرنگار محلی خبرگزاری بازی دراز در شهرستان سرپلذهاب است. او که ساکن این شهرستان زلزله زده است بنا به گفته خودش، زودتر از سایرین به محل حادثه رسیده و اولین اخبار را او مخابره کرده است.

به همین بهانه به دیدار ایشان رفتیم تا روایتی که او از شب زلزله و اتفاقات و حوادث پس از آن دارد را بشنویم و از نزدیک با خبرنگاری که در حادثه ای دردناک حضور داشته صحبت کنیم.

 

سیروس صدیقی خبرنگار خبرگزاری محلی بازی دراز با اشاره به شب زلزله و اتفاقات آن گفت:

من در شب زلزله در شهر خود سرپل ذهاب بودم و ساعت ۲۱ و۵دقیقه پیش لرزه ۴/۵ ریشتری در ازگله را حس کردیم و پس از اطلاع از جزئیات این زلزله آن را درساعت ۲۱ و۲۰ دقیقه درکانال اطلاع رسانی کردم  و در درساعت ۲۱ و۴۸ دقیقه زلزله وحشتناک ۷/۳ریشتری به وقوع پیوست. خیلی لحظات سختی بود و باکلمات نمی توانم احساسی را که در آن لحظات داشتم بیان کنم. دیوار و سقف منزل در حال لرزیدن بود؛ قطعی برق و تاریکی خانه از یک طرف و داد وشیون خانم ها و بچه ها ازطرف دیگر، باعث وحشت و اضطراب شده بود.

درآن لحظه سخت کسی نمی توانست به علت شدت زمین لرزه فرارکند؛ بنابراین ماهم به دنبال پناه گرفتن در گوشه وکنار خانه بودیم تااینکه لرزش خاتمه یافت و همه اعضاء خانواده از منزل خارج شده و به داخل کوچه آمدیم.

 

وی ادامه داد: پس از اطمینان از سلامت خانواده به جاهای مختلف شهر رفتم تابه رسالت خبرنگاری خود بپردازم. درآن لحظات فقط می توانم بگویم تنها منبع خبری مردم شهرستان واستان کانال خبری بازی دراز بود؛ حتی سایر استانها نیز که از زلزله مطلع شده بودند برای دریافت اخبار جدید در کانال ما عضوشدند و پیام های بسیاری که حاوی سوالات و درخواست های مختلفی بود را ارسال می کردند.

 

سیروس صدیقی با اشاره به صحنه های پراز درد مناطق مختلف شهر در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود خاطرنشان کرد: همه جا گردوخاک بود وتاریکی؛ تمام مردم درخیابانها حضورداشتند وقتی ساختمان های آوارشده که به تلی از خاک تبدیل شده بودند را می دیدم برایم بسیار سخت ودردناک بود. تلاش برخی برای بیرون آوردن اعضاء خانواده اززیرآوار صحنه های بسیارزیبایی از عشق ومعرفت ومحبت انسانها را آفریده بود. هرکس به هرگونه ای که می توانست درحال کمک کردن بود. صحنه های دلخراش بیرون آوردن اجساد قربانیان حادثه، و در آن لحظه هم مانند الان  باچشمانی گریان درحال ارسال اخبار بودم.

 

وی ادامه داد: هجوم مردم آسیب دیده به بیمارستان وجان دادن برخی از مجروحین در حیاط بیمارستان درحالی بر روی پای یکی ازاعضای خانواده هایشان بودند صحنه های دلخراشی بود که دل هر انسانی را به دردمی آورد. شب زلزله یکی از سخت ترین شبهای عمرم بود. مجبور بودم به رسالت خبرنگاری خود عمل کنم و برای این کار باید لحظات سخت ودردناکی را درقاب دوربین عکاسی ام ثبت می کردم و هنوز هم پس از گذشت سه سال آن تصاویر و شیون ها از ذهنم پاک نمی شود و می توانم با یقین بگویم که در آن شب من با دیدن، شنیدن و تحمل آن همه درد چندین سال پیر شدم اما باوجود تمام مشکلات تنها پایگاه رسانه ای هستیم که ثانیه به ثانیه اخبار مناطق زلزله زده را پوشش می دهیم وهیچ وقت نگذاشتیم مشکلات موجود کوچکترین خللی در انجام رسالت خبرنگاری من وارد سازد .

وی در خصوص اخبار خوب و بدی که بعد از زلزله منشر کرد گفت: بهترین خبری که کارکردم خبر حضور رهبر انقلاب در شهرستان سرپلذهاب بود که موجی ازامید را دردل مردم زلزله زده بوجودآورد. روز ورود ایشان یک روز بیادماندنی درخاطر مردم شهرستان بود. همه برای استقبال از رهبری آمده بودند و برای لحظاتی تمام غم و غصه های خود را فراموش کردند و محو حضور مولا و مقتدایشان شدند. سخنان ایشان بسیار امیدوارکننده بود ومردم ازاینکه می دیدند رهبرشان اینگونه به فکرشان است بسیار خوشحال بودند و بدترین خبر، خبر فوت چند نفر از مردم زلزله زده دراثر آتش سوزی چادر در یکی ازروستاهای سرپلذهاب بود که دل مردم را به درد آورد.

 وی افزود: روزهای بعد از زلزله من به سختی درحال فعالیت بودم دفترکار ما تخریب شده بود و من در اتاقی فعالیت می کردم که نصف سقف آن فروریخته بود و هر لحظه امکان داشت تمام آن برسرم آوارشود ولی بااین وجود هیچوقت در بدترین شرایط و با کمترین امکانات رسالت خبرنگاری خود را فراموش نکرده و به تهیه وارسال اخبار می پرداختم.

 

در پایان می توان گفت، نحوه فعالیت کمیته های استانی و جایگاه شورای عالی حفاظت فنی، از ٣ گروه شغلی شامل:

 ۱_ شاغلین در زندانها و ندامتگاه ها که مستقیما با زندانیان در ارتباط هستند

۲_ شاغلین در مراکز روان درمانی که مستقیما با بیماران روانی در ارتباط هستند

۳_خبرنگاران به عنوان مشاغل سخت و زیان آور نام برده شده است

اما خبرنگاران مانند ديگر مشاغلي كه در اين رديف قرار گرفته اند كار بخصوصي براي آنها انجام نشده و تسهيلاتی برای این قشر پر ماخاطره در نظر گرفته نشده است و بعضا مشاهده شده كه بسياري از خبرنگاران فعال بيمه نيستند بنابراين در قبال هر گونه حادثه حين انجام فعاليت حرفه اي براي آنها، هيچ مقام یا نهادی پاسخگو نيست و عملا حمایتی از فعلان این قشر که مردم به عنوان مخاطبان اصلی فقط هیجانات خبر را از دور می‌بینند نمی شود .

 هیچکس فکرش را نمی‌کند خبرنگاری که با وجدان کاری و جسورانه در دل حوادث و در گرما و سرما و زیر باران و برف قلم میزند و حوادث و اخبار را با ظرافت و حساسیت به  تصویری می‌کشاند و به عنوان سوال کننده اصلی مسئول را به چالش میکشاند تا مخاطب را اقناع کند اما مشاهده می شود که یکسال حقوق نگرفته است!

اما از سوی دیگر صاحبان رسانه به علت  ناکار آمدی قوانین و مقررات رسانه‌ای در پشتیبانی از خبرنگاران و اصحاب رسانه حمایتی از نیروی کار خود انجام نمی دهند که این امر موجب می‌شود تا همواره با فشار از سوی مسئولان بر رفتارها و نقش رسانه‌ها در جامعه تحت الشعاع قرار گیرد و عزم مطالبه گری در میان اهالی رسانه کم رنگ شود که این موضوع سبب ناامیدی خبرنگاران در مسیر رسیدن به اهداف اطلاع رسانی صریح و سریع کند می کند و به سمت زوال می برد.

 عدم حمایت ها گاها باعث می شود اصحاب رسانه منش حقیقی خود را کنار گذاشته و در مسیری گام بردارند که نتیجه فعالیت رسانه‌ای آنان دردی از جامعه دوا نکند و خبرنگاری که رسالت اصلی خود را در پیش بگیرد تبعاتی به علت ضعف قانون برای او پیش می آید که در شهرستان‌های کوچک این موضوع به دلیل شناخت افراد از یکدیگر و افزایش ارتباطات، ممکن است انتقاد از یک مسئول یا اداره تبعات سنگینی برای شخص خبرنگار به همراه داشته باشد و راهروهای دادگاهها شاهد احضار خبرنگاران می شود

رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و فلسفه وجودی خبرنگار مطالبه‌گری، شفاف‌سازی و روشنگری جامعه است و توسعه جامعه هم مستلزم تلاش جدی خبرنگاران در آگاهی‌رسانی درست است.

قطعا این قشر تاثیرگذار مهمترین نقش را در انعکاس مشکلات و دغدغه‌های مردم دارند بنابراین باید از امنیت شغلی برخوردار و از لحاظ منبع درآمد حاشیه امنی داشته باشند تا بتوانند رسالت حرفه‌ای خود که همانا  شفاف‌سازی بدون خط و جانبداری است را به درستی پیش ببرند.

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها