اسلام آباد خبر17:58 - 1392/03/13

موبايل هاي گران خوب مي فروشند

اسلام آباد خبر/اگرچه بازار گوشي تلفن همراه نيز همگام با ساير کالاهاي حوزه کامپيوتر و ديجيتال شاهد تغيير و تحولاتي، چه از لحاظ قيمت و چه از لحاظ توازن عرضه و تقاضا بوده است، اما وضعيت بازار اين کالا تا حدودي با بازار کالاهاي کامپيوتري متفاوت است. اين تفاوت را مي‌توان چه در حجم تقاضا و چه در ميزان واردات و موجودي بازار مشاهده کرد. 
اگر سري به بازار خريد و فروش اين کالا بزنيد و جريان ورودي کالاهاي جديد و همچنان ميزان تقاضاي بازار را مشاهده کنيد اين تفاوت بين بازارها به چشمتان مي‌آيد و شاهد افرادي خواهيد بود که در گروه‌هاي مختلف قيمت براي خريد گوشي اقدام مي‌کنند.
کارشناسان نيز اعلام کرده‌اند، با وجود کاهش تقاضا براي انواع لپ‌تاپ و قطعات کامپيوتري بازار گوشي‌هاي هوشمند موبايل و تبلت رونق دارد و موبايل و تبلت در حال تصاحب جايگاه لپ‌تاپ‌ها در بازار هستند.
در هر حال بازار گوشي همچنان مشتريان خود را در رده‌هاي گوناگون قيمتي دارد و بازار اين کالا در مقايسه با ساير کالاهاي حوزه ديجيتال و کامپيوتر يک بازار زنده و پوياست.
با توجه به اين موضوع ما قصد داريم در اين بخش ضمن بررسي بازار اين کالا به معرفي مدل‌هاي پرفروش در بازار بپردازيم. اگر به اين موضوع علاقه‌منديد، يا قصد خريد گوشي داريد اين گزارش را بخوانيد:
بازار گوشي در يک نگاه
از زمان آغاز نوسانات نرخ دلار آزاد که در بازار گوشي هم با رشد قيمت‌ها مواجه شديم، بازار اين کالا در يک برهه زماني شش تا هشت ماهه به رکود رفت و حتي در برخي از ماه‌ها رونق به کلي از بازار رخت بر بست.
اما در ماه‌هاي پاياني سال گذشته بازار ناگهان متحول شد و تقاضا براي گروه‌هاي گوناگون قيمتي در بازار گوشي افزايش يافت. پس از آن نيز از ابتداي ارديبهشت‌ماه و با ورود برخي از گوشي‌هاي جديد به بازار، شاهد رشد تقاضا در بازار اين کالا بوده و همچنان هستيم.
فعالان بازار مي‌گويند، بازار گوشي ديگر مانند سابق بازاري فصلي نيست که در يک فصل پررونق و در فصلي بي‌رونق باشد. بلکه امروزه خريداران اين کالا همزمان با ورود مدل‌هاي جديد به بازار نسبت به خريد اقدام مي‌کنند و تقاضا بر پايه زمان معرفي يا عرضه محصولات جديد صورت مي‌گيرد.
به گفته فعالان بازار، اتفاق ديگري که در بازار گوشي رخ داده است اين است که رده بندي برندها تغيير کرده است و اکثر تقاضا براي برندهايي است که مبتني بر سيستم‌عامل آندرويد هستند.
علي سلماسي يکي از کسبه بازار موبايل در خيابان جمهوري در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» اعلام کرد، با عرضه گوشي‌هاي هوشمند و آغاز رقابت بين سيستم‌عامل‌ها بازار گوشي دستخوش تغييرات بسياري شد. به گفته وي، رشد تقاضا براي برندهايي که سال‌ها در بازار گوشي در روياي تصاحب رتبه‌هاي يک و دو بودند يکي از اتفاقاتي است که در يکسال اخير شاهد آن بوديم. به گفته وي، از حدود يکسال قبل برندهايي نظير سوني، سامسونگ و... با رشد تقاضا و در مقابل برند نوکيا که سال‌ها رکورد‌دار فروش در بازار بود با کاهش تقاضا و تنزل رتبه مواجه شد.
اين فعال بازار افزود: البته دلايل ديگري در بروز اين اتفاق موثر بود. اما به گفته کارشناسان مهم‌ترين موضوع بحث سيستم‌عامل‌ها است.
يکي ديگر از فعالان بازار هم در اين باره به «دنياي‌اقتصاد» اعلام کرد، طي ماه‌هاي اخير تنوع مدل در برندهاي آندرويدي بسيار بيشتر از برندهاي ويندوزي و... است و اين موضوع گوياي اين امر است که مردم امروز آگاهانه خريد مي‌کنند و کالايي مي‌خواهند که از امکانات کاربردي آن نهايت استفاده را ببرند. اين فعال بازار همچنين افزود: در حال حاضر اکثر خريداران بازار گوشي، بر حسب علاقه‌مندي به برندها و سيستم‌عامل‌ها خريد مي‌کنند و اين علاقه‌مندي به برند و سيستم‌عامل است که نوع نياز و تقاضا را در بازار تعيين مي‌کند. به گفته اين فعال بازار در حال حاضر يک علاقه‌مند برند اپل به سراغ گوشي‌هاي سوني يا سامسونگ يا نوکيا نمي‌رود. همانطور که علاقه‌مند سيستم آندرويد به سراغ گوشي‌هاي اپل نمي‌رود در نتيجه مشخص شدن نوع علاقه‌مندي‌ها در بازار گوشي منجر به کاهش سرگرداني خريداران و سهولت خريد شده است. 
گران‌ها و ميان قيمت‌ها بيشتر مي‌فروشند
در حال حاضر در بازار گوشي رده‌هاي قيمتي فوق ارزان قيمت (گوشي‌هاي 100 تا 200 هزار توماني)، ارزان قيمت (هوشمندهاي 300 تا 500 هزار توماني)، ميان قيمت (هوشمندهاي 500 هزار تا يک ميليون تومان) و گران‌قيمت (يک ميليون تومان به بالا) رعايت مي‌شوند که بيشتر تقاضا براي گوشي‌هاي رده‌هاي ميان و گران قيمت است.
فعالان بازار با بيان اين مطلب که گوشي‌هاي فوق ارزان اصلا در بازار مخاطب ندارند به «دنياي‌اقتصاد» اعلام کردند، ديگر گذشت آن زمان که برخي از خريداران گوشي از گوشي تنها انتظار پاسخ دادن به تماس‌ها را داشتند. بلکه امروزه حتي ابتدايي کاربران نيز از گوشي حداقل انتظار تجهيز به دوربين و صفحه نمايش رنگي و... را دارند.در نتيجه گوشي‌هاي فوق ارزان در حال خروج از رده هستند.
مردانه يکي از کسبه بازار افزود: در حال حاضر ميان قيمت‌هاي هوشمند و گران قيمت‌ها مخاطبان بازار را تشکيل مي‌دهند که اکثرا جوانان و دانشجويان از خريداران نمونه‌هاي ميان قيمت و گران قيمت هستند. 
به گفته وي، اکثر خريداران اين گوشي‌ها علاوه بر توجه به سيستم‌عامل و برند گوشي به موارد ديگري نظير اندازه صفحه نمايش و قطر گوشي، امکانات ارتباطي و... توجه دارند و ظاهر گوشي در مرحله بعدي قرار دارد. به گفته وي، اين به معني اين است که کاربران گوشي‌هاي هوشمند نيز هوشمند شده و با آگاهي و هوشمندانه خريد مي‌کنند!
 
منبع:دنیای اقتصاد