اسلام آباد خبر00:55 - 1393/10/23
عملیات کربلای ۵ /

یادواره شهدای عملیات کربلای ۵ در اسلام آبادغرب بر گزار شد

اسلام آبادخبر: یادواره شهدای عملیات غرور آفرین و پرافتخار کربلای 5 در مسجد جامع با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین برگزار شد.

به گزارشاسلام آبادخبر، شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم یادواره شهدای عملیات کربلای 5 در مسجد جامع اسلام آبادغرب با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولین بر گزار شد.
 

در این مراسم معنوی  امام جمعه شهرستان اظهار داشت: یکی از مطالب خیلی مهم در باب ادامه دادن راه شهدا بدست آوردن بصیرت است.

وی افزود: بصیرت به این معناست که انسان بگونه ای قلبش با ولایت گره بخورد که هرکجا باشد دقیقا همان موضعگیری رابکند که اگر ولی امر اینجا بود همین موضع رامی گرفت.
 


حجت الاسلام محمدی پور گفت: نقل است بعد از فتح مکه که رسول الله(ص) اعلام عفو عمومی کردند به یکنفر امان ندادند و فرمودند بخاطر جنایاتیکه مرتکب شده باید گردنش را بزنید هرچند به پرده کعبه هم آویخته باشد، از آنروز آنشخص بشدت احساس ناامنی میکرد از عثمان خواست نزد رسول الله واسطه شود لذاهمراه عثمان نزد رسول الله رفتند، عثمان از پیامبر خواست او را ببخشد ، پیامبر پس از دقایقی سکوت، فرمودند: او را بخشیدم، بعد از مجلس به یاران فرمودند: میدانید چرا سکوت کردم؟ خواستم ببینم آیا یکی ازشما او را گردن میزند؟ وقتی که دیدم دراجراء حکم قبلی سستی کردید او را عفوکردم.
 


نماینده ولی فقیه در شهرستان تصریح کرد: مفهوم این روایت آنست که چون خواست باطنی ولی را دانستی دیگر نباید صبرکنی تا دوباره دستور صریح بدهد، شخص بصیر دقیقا کاری را میکند که ولی را شاد مینماید .


حجت اسلام محمدی پور بیان داشت: حال اگر ما میخواهیم شرمنده شهدا نباشیم باید آنقدر در ولایت فقیه ذوب شویم که بدون نیاز به پرسش

همان کاری را که او می پسندد انجام دهیم  .
 
 
در ادامه کربلایی محسن محمدیاز ذاکرین اهل بیت(ع) بیاد شهدای عملیات غرور آفرین و پرافتخار کربلای 5  مداحی نموده و حاضرین سینه زنی کردند.
 

 
یادی از فاتحان بصره در عملیات کربلای ۵

 

جنگ ایران و عراق هفتمین سال خود را سپری می‌کرد و هر دو طرف می‌کوشیدند تا رکود موجود را به نفع خود بر هم زنند. ایرانی‌ها شهر بصره را به عنوان شهری نفت‌خیز و پردرآمد هدف اصلی قرار داده بودند. تصور آن‌ها بر این بود که با سقوط بصره حکومت صدام حسین نیز سقوط خواهد نمود. از این رو برای بسیاری از سیاستمداران و نظامیان ایرانی تصرف این شهر نبرد آخر جنگ به شمار می‌رفت. تصرف این شهر می‌توانست نیروهای ایرانی را که طی عملیات والفجر ۸ فاو را به تصرف خود در آورده بودند از طریق زمینی به مابقی نیروهای ایرانی متصل نماید.
عملیات

در شب ۱۹ دی‌ماه ۱۳۶۵ عملیات توسط نیروهای سپاه از جنوب دریاچهٔ پرورش ماهی آغاز شد. همزمان بخش دیگری از نیروها توسط قایق‌های تندرو در غرب دریاچه پیاده شدند. نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق به مقابله پرداختند که تلفات سنگینی برای هر دو طرف به بار آورد. ایرانی‌ها دو روز اول عملیات را صرف غلبه بر دو ستون دفاعی عراقی‌ها نمودند. آن‌ها با ستفاده از تانک‌های خود و همچنین با استفاده از تانک‌های غنیمت‌گرفته‌شده شروع به توپ‌باران بصره و سایر استحکامات عراقی‌ها کردند.



در روز پنجم عملیات، گارد مرزی عراق ارتباط خود را با یک سوم سنگربندی‌های خود از دست دادند. سرانجام در روز هشتم عراقی‌ها کانال جاسم را تخلیه کردند. نیروی هوایی عراق که در آن زمان برتری هوایی را از آن خود کرده بود به حمایت از نیروهای خود وارد عمل شد. با این حال موشک‌های زمین به هوای ساخت سوئد آر بی اس ۷۰ جدید که ایرانی‌های در آن زمان به‌تازگی و مخفیانه تهیه کرده بودند صدمات شدیدی به نیروی هوایی عراق وارد نمود. ایرانی‌ها توانستند ۵۰ تا ۶۰ جت جنگنده عراقی را ساقط کنند که این رقم ده درصد کل هواپیماهای نیروی هوایی آن زمان عراق را شامل می‌شد. با این روند برای مدتی نیروی هوایی تضعیف شده، ایران توانست مدت کوتاهی برتری هوایی را از آن خود کند. عراقی‌ها همچنین برای مقابله شروع به بمباران خطوط مواصلاتی ایران با سلاح‌های شیمیایی کردند. برای افزایش فشار عراق بسیاری از شهرهای نیمهٔ غربی ایران از جمله تهران، اصفهان، تبریز و قم را با بمب‌های معمولی بمباران نمودند. بمباران شهرهای ایران تلفاتی در حدود ۳٬۰۰۰ غیرنظامی در پی داشت (از جملهٔ این تلفات کشته شدن ۳۰ دانش‌آموز در حملهٔ هوایی به مدرسهٔ زینبیه در میانهٔ استان آذربایجان شرقی می‌باشد). برای مقابله ایران با موشک‌های دوربرد شهرهای مرکزی عراق را مورد هدف قرار داد که این حملات جان ۳۰۰ غیر نظامی عراقی را گرفت.
 

 


در روز ۲ بهمن ایرانی‌ها موج جدیدی از حملات خود را شروع نمودند که خطوط چهارم دفاعی عراقی را اشغال نموند و توانستند تا ۱۲ کیلوکتری بصره پیشروی کنند به‌طوری‌که ساختمان‌های شرق بصره از خطوط مقدم ایرانی قابل رؤیت بودند. تلویزیون دولتی ایران صحنه‌هایی از این پیشروی و دورنمای شهر بصره را از خطوط ایرانی به نمایش گذاشت. با این حال ایرانی‌ها نتوانستند بیش از این پیشروی کنند. توپخانه و موشک‌های میان‌برد ایرانی خسارات سنگینی را به شهر بصره وارد می‌آورد. نیروهای عراقی که خود را در اطراف شهر بصره می‌دیدند مجبور شدند بسیاری از شهروندان عراقی را به قسمت‌های شمالی عراق تخلیه کنند.



شرایط برای عراقی‌ها به قدری وخیم شده بود که صدام حسین با حضور در بین نیروهایش سرلشکر طالع خلیل رحیم الدوری از لشکر سوم را تنزیل درجه داده، از سمت خود برکنار کرد. او همچنین چندین تن از درجه‌داران رده‌پایین عراقی را به دلیل بازدهِ نظامی پایین توسط جوخه‌های اعدام تیرباران نمود. او سپهبد ضیاءالدین جمال فرمانده سپاه پنجم در شمال عراق را به فرماندهی لشکر سوم منصوب کرد. عراقی‌ها شروع به سربازگیری مجدد کردند و حتی سربازانی با سن ۱۵ سال را به استخدام ارتش در آوردند (عراق همواره استفادهٔ ایرانی‌ها از کودکان را در جنگ مورد انتقاد قرار می داد). فرمانده کل قوای ایران در آن زمان، اکبر هاشمی رفسنجانی، چندین بار در خطوط مقدم از نزدیک در جریان پیشروی‌ها قرار گرفت.

در هفتهٔ چهارم ایرانی‌ها در دریاچه‌های پرورش ماهی، جزیره‌های ام‌الطویل، رودخانهٔ جاسم و کانال آبیاری مستقر شده بودند. با این حال توان نظامی ایران مصروف شده بود و نبرد در این زمان به حالت واماندگی رسیده بود. عراقی‌ها توپخانهٔ خود را روی خطوط تأمین ایرانی‌ها متمرکز کرده بودند و به طور مؤثری این خطوط را توسط جنگ‌افزارهای عادی و شیمیایی بمباران می‌نمودند. ایرانی‌ها در درون سنگرهای کنده‌شده پناه گرفتند.

در بیستمین روز از شروع عملیات گارد ریاست جمهوری عراق وارد میدان نبرد شد. آن‌ها با استفاده از موجی از تسلیحات سنگین شامل تانک، توپخانه و بالگردهای توپ‌دار به خطوط ایرانی‌ها یورش بردند. لشکر سوم ارتش عراق از غرب دریاچه‌های پرورش ماهی حمله خود را آغاز نمود و سپس به سمت جنوب و رودخانهٔ جاسم متمرکز شد. همهٔ این حملات به همراه هجوم سنگین تجهیزات زرهی عراقی در روز سی‌ام از شروع عملیات خطوط ایرانی‌ها را در هم شکست.
 


از جمله کشته‌شدگان ایرانی این نبرد حسین خرازی می‌باشد. ایرانی‌ها تا آستانهٔ شکست خطوط عراقی‌ها و تا درواز‌ه‌های بصره پیش رفتند اما در نهایت مقاومت عراقی‌ها توانست تاب حملات ایران را بیاورد. با وجود تلفات بسیار سنگین و قصابی شدن نیروهای داوطلب ایران، آن‌ها توانستند به اندازه‌ای به بصره نزدیک شوند تا با توپخانهٔ سنگین آن را مورد هدف قرار دهند. فرماندهی عالی ایرانی‌ها اعلام نمود که آن‌ها ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک دشمن را در شلمچه به تصرف در آورده اند و توانسته اند ۸۱ تیپ و گردان عراقی، ۷۰۰ تانک و ۱٬۵۰۰ خودرو نظامی دشمن را منهدم کنند. آن‌ها همچنین اعلام کردند که ۸۰ هواپیمای عراقی را ساقط نموده و ۲۵۰ توپ ضدهوایی و ۴۰۰ قظعه تجهیزات زرهی دشمن را از بین برده اند. بر اساس اطلاعیهٔ ایرانی‌ها ۲۰٬۰۰۰ نظامی عراقی نیز در این عملیات کشته شدند. در مقابل عراق اعلام نمود ۶۵٬۰۰۰ نظامی ایرانی در جریان این درگیری‌ها جان خود را از دست داده اند.
 


پس از پایان عملیات ایران همچنان به حملهٔ توپخانه‌ای به بصره ادامه داد که در یکی از حملات واحد پتروشیمی در این شهر صدمه دید و نشت گازهای سمی بخشی از شهر بصره را فرا گرفت. نیروهای عراقی در مجموع ۲۰٬۰۰۰ کشته دادند عراقی‌ها بعدها تأیید کردند که ۵۰ تا ۶۰ هواپیمای جنگی را در این عملیات از دست دادند که برای مدت کوتاهی برتری هوایی را از آن نیروی هوایی تضعیف‌شدهٔ ایران نمود. بسیاری از شهروندان بصره از بیم حملات ایران این شهر را ترک کردند و جمعیت بصره از حدود یک میلیون نفر به صدهزار نفر کاهش یافت. نیروهای ایرانی ۶۵٬۰۰۰ نفر از نیروهای عمدتاً داوطلب بسیجی و سپاهی را از دست داد.

 

انتهای پیام/