اسلام آباد خبر11:21 - 1394/02/20
گزارش:

لزوم جدی گرفتن بیو تروریسم و آگاهی بخشی به مردم توسط مسئولین/ پرتغال‌ آلوده به ایدز توسط داعش شایعه است

اسلام آبادخبر: مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب گفت: کشور ما بارها مورد تهدید بیوتروریسم قرار گرفته است،ولی مسئولین و دستگاهای ذیربط کاملا" هوشیار هستند.

به گزارشاسلام آباد خبر،یکی از شایعاتی که ماهها پیش از طریق شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام رسان موبایلیسر زبانها افتاد و درهفته گذشته مجدد در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، خبر پرتغال‌های خونی آلوده به ایدز بود که در متن این شایعه امده بود: «این پرتغال از لیبی وارد میشده، این لکه قرمز خونه و آزمایش ایدز این خون مثبت درآمده است، مواظب باشید».

 

به هرحال شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام رسان موبایلی در سال های اخیر به عنوان ابزاری برای انتشار وقایع و رخدادهای کشور خواه واقعیت یا شایعه مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند، بطوریکه بدون بررسی یک موضوع شاهد انتشار رویدادهای مختلفی از سراسر کشور در این شبکه‌ها هستیم که صحت و سقم آنها معلوم نیست.

 

 

فراگیر شدن این شایعه در افکار عمومی  موجب نگرانی جامعه گردید بطوریکه اصحاب رسانه به تکا پوی درآوردن صحت و سقم این موضوع از مسئولین ذیربط شدند.

 

جهانگیر عرب در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ( واحد مرکزی خبر) با اشاره به اینکه هم اکنون فقط آناناس، موز و انبه مجوز واردات دارد ، افزود: میوه ای که غیرمجاز وارد شود گواهی سلامت و بهداشت ندارد و نباید مصرف شود.

 

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بصورت مبهم وسربسته گفته: " پرتقال خارجی موجود در بازار بدون مجوز قانونی وارد شده است و گواهی سلامت و بهداشت و گواهی استاندارد ندارد"، که این گفته  شخص مسئول، موجب نگرانی بیشتر و دامن زدن بر تقویت شایعه مذکور را داشته است.

 

حالا میوه هایی که در میدان های میوه و تره بار در اختیار خرده فروشان قرار می گیرد، از کجا معلوم شود که داخلی است ؟ یا خارجی؟ و در صورت خارجی بودن آیا مجوز قانونی واردات و تآئیدیه بهداشت و سایر ارگانها را دارد یا خیر؟ خود جای بحث دارد.

 

علی الهذا با توجه به انتشار خبر مذکور در گروههای شبکه های اجتماعی موبایلی محلی، لذا  به جهت تنویر افکار عمومی خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی اسلام آبادخبراین موضوع را از مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب جویا شده است.

 

دکتر حمید رضا بیگرضایی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اسلام آبادخبر، اظهار داشت:آنچه که مسئولین مربوطه  اعلام می کنند که مجوز واردات ندارد دلیل بر غیر بهداشتی بودن نیست اما منظور اینست که کالا ها خارج از سیستم  نظارتی دولت و گمرک و بصورت قاچاق وارد کشور شده اند.

 

وی افزود: همانطور که برخی کشور ها پسته ایرانی رابدلیل قارچ زدگی و یا هنداونه ایرانی رابدلیلی استفاده از سم ازته عودت می دهند در ایران نیز چنین است و ممکن است برخی میوه ها و حتی گوشت و برنج بدلایل بهداشتی یا استفاده از وجود مواد آلی بیش از اندازه در ترکیبات آنها مجوز واردات پیدا نکنند ولی در مورد تمام گروهای این نوع مواد صدق نمی کند.

 

دکتر بیگرضایی با اشاره به شایعهپرتغال‌های خونی آلوده به ایدز اظهار کرد: اولا" هیچ منبع موثقی در ایران این موضوع را تآئید نکرده است و ثانیا" ایدز یک بیماری ویروسی است که از طریق پرتقالمنتقل نمی شودو حتی با فرض اینکه ویروس ایدز وارد پرتقال شود بدلیل اسیدی بودن این محیط ویروس در آن داوم نمی آورد و علاوه بر آن ویروس ایدز از طریق خوردن قابل انتقال نمی باشد.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب با بیان اینکه کشور ما بارها مورد تهدید بیوتروریسم قرار گرفته است، گفت: ممکن است دشمنان در صدد باشند موادغذایی و دام آلوده را وارد کشور بکنند، ولی مسئولین و دستگاهای ذیربط کاملا" هوشیار هستند و به این سبکی که در شبکه های اجتماعی شایعه پراکنی شده مردود است.

 

وی با تأکید به مقابه به جنگ نرم دشمن و لزوم آموزش مستمر و آگاهی بخشی به جامعه ، تصریح کرد: این یک نوع جنگ روانی دشمن است و متاسفانه مردم هم بدون آگاهی و حتی با نیت خیر خواهانه  شایعه و خبر کذب دشمن را بصورت گسترده انتشار می دهند.

 

بیگرضایی با تذکر به جدی گرفتن بهداشت فردی و اجتماعی در تمام زمینه ها توسط مردم، تشریح کردید بیو تروریسم انواع گوناگونی دارد و علاوه بر مواد غذایی حتی ممکن است بیماریهای قارچی گوناگونی از طریق لباس های تاناکورا که ئارد کشور می شود در بین مردم شیوع پیدا کند.

 

وی افزود برخی میوه ها که در انبار و سردخانه ها نگهداری می شوند بخاطر عدم نفوذ آب و هوا و بالا بردن طول عمر و زمان ماندگاری آنها روی آنها یک لایه روغن پارافین زده می شود تا منافذ آنها بسته شود، لذا توصیه می شود چنین میوه هایی کاملا" شسته شود و با پوست هم مصرف نشود.

 

 

وی اضافه نمود: در محصولات ارگانیک باغی معمولا" بخاطر وجود فیبر توصیه می شود که با پوست مصرف شوند که برای سلامتی بدن مفید هم می باشند.

 

(به گزارش خبرنگار اسلام آبادخبر، ارتباط بامدیریت محترم اداره جهاد کشاورزی شهرستان برقرار نشده و در صورت تمایل به پاسخگویی ایشان در فرصت دیگری توضیحات ایشان را نیزبه سمع و نظر مردم شریف و مخاطبان گرامی می رسانیم).

 

انتهای خبر/