اسلام آباد خبر10:14 - 1394/04/10

آیا فضای مجازی هم محضر خداست‎ ؟!

این بار قرار است برای غبار روبی و شستن آلودگی های گناه از فضای مجازی کمر همت بسته شود.

به گزارش فرهنگ نیوز، چشمت که به مانیتور می افتد و انگشتانت که تند و تند کلید های کیبورد را می پیمایند، خیلی وقت ها پشت شخصیت مجازی ات که پنهان می شوی، حواست پرت می شود که یک نفر از رگ گردن به تو نزدیک تر است، حتی وقتی که دلت را سپرده ای به پنجره های توی مانیتور... راستی، دنیای مجازی هم جزو محضر خدا هست؟

 
آن‌ که گفت عالم محضر خداست با عینک‌های ما عالم را تکه تکه نکرده بود. او همه عالم را می‌گفت. آفاق و انفسش را، ازل و ابدش را، زمین و آسمانش را، غیب و شهادتش را، پنهان و پیدایش را، "ماتبدون وماتکتمون‌" اش را، آن‌چه ما «حقیقی» نامش می‌دهیم و آن‌چه مجازی صدایش می‌کنیم را. و همان کسی که گفت عالم محضر خداست ، منظورش این بود که در محضر خدا معصیت نکنید! آن‌ که گفت گناه، همه گناهان ما را می‌گفت. اگر دروغ را گناه می‌دانست، فرقی میان دنیای حقیقی و مجازی نمی‌گذاشت. اگر تهمت زدن و تهمت شنیدن را حرام خوانده بود، فرقی میان دنیای حقیقی و مجازی‌اش نگذاشته بود. اگر از تیرهای شیطان ما را بر حذر می‌داشت، نگران چشم‌هایی که در مقابل دنیای مَجاز پنداشته در تیررس کمانداران شیطان قرار داشته هم بود. او فریب واژه‌ها و سایه‌ها را نخورده بود.
 
 
دنیای مجازی آنقدر هم که از اسمش بر می آید مجازی نیست و از آنجا که درب دنیای مجازی در خلوت ذهن و دل افراد باز می شود،می توان گفت باید جای این دو اسم عوض شود چرا که افراد حقیقت وجودی خود را در این عالم بروز می دهند و در رابطه ای متقابل باطنا تاثیر می پذیرند در حالی که بسیاری از اوقات در خارج از دنیای به اصطلاح مجازی در واقع آن کسی نیستند که نشان می دهند!. 
 
همزمان با آغاز ماه بندگی خدا شاهد نشر یک فراخوان در دنیای مجازی بودیم. فراخوانی که فضای غبار روبی مساجد و شستن زنگار های دل در آستانه این ماه را به یاد میاورد.اما کمی متفاوت!
 
این بار قرار است برای غبار روبی و شستن آلودگی های گناه از فضای مجازی کمر همت بسته شود.
 
فراخوانی که میهمانی خدا را به سیطره دنیای مجازی می کشاند و گواهی میدهد که این دنیای غیر حقیقی نیز قلمرو حکمرانی خداست.دنیایی که به خاطر غیر ملموس بودن و غیر واقعی بودن گویا چندان میانه خوبی با هنجارها و ارزش ها ندارد و البته که جولانگاه خوبی برای شیاطین روزگار است.اما این فراخوان که به واسطه جوانان منتشر شده و به سرعت مخاطبان خود را یافته و بازار آن این روز ها در شبکه های اجتماعی داغ است نوید بخش تعهد و تقید جوانان میهن مان حتی در دنیای مجازی است.
 
 
جوانانی که در مجاز و واقعیت به بندگی خدا گواهی میدهند و حریم و محرم و نامحرم میشناسد.و در حالی که فضای شبکه های اجتماعی میتواند حریم امنی برای پاسخگویی به مقتضیات نفسانی باشد؛ این کاربران تمام قد به رعایت حجب و حیا و عفت ایستاده اند و هدف والایشان استفاده درست و اصولی از امکانات زمانه خود ضمن حفظ ارزش هاست.
 
این فراخوان که با تگ#تقوا_در_دنیای_مجازی به صورت خودجوش توسط برخی جوانان منتشر شد به سرعت بین کاربران جای خود را باز کرد و بسیاری با انتشار مطالب گوناگونی که همگی بر حفظ حریم ها و هنجارها در این فضا تاکید داشت به ترویج و تایید هشتگ مورد نظر پرداختند.فراخوانی که همچنان آغوش گشوده است و منتظر استقبال از سوی همه کاربران ارزشی دنیای مجازی است.
 
 
 

انتهای پیام/