اسلام آباد خبر18:49 - 1394/04/19
فلاحت پیشه:

دبه دقیقه 90 در مذاکرات برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است/ امکان ترک میز مذاکره از سوی طرفین بالاست/ ایران بیشتر از این نمی‌تواند مواضع خود را تعدیل کند

تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ضمن بیان اینکه از ابتدا نیز ایرانی ها به مذاکرات خوشبین نبودند اظهار داشت: این اتفاقات به معنای شکست مذاکرات نخواهد بود و یک ریسک و خطری است که آمریکا در دقیقه نود انجام داده تا بتواند نتیجه مورد نظر خود را از این مذاکرات بگیرد و واکنش طرف ایرانی را بسنجد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص دلیل تغییر موضع طرف غربی در دقایق پایانی مذاکرات به ویژه آمریکا اظهار داشت: این اقدامات از سوی آمریکایی ها مسبوق به سابقه بوده و آنها در آخرین لحظات توافقاتی که صورت گرفته را به صورت کلی زیر سوال می‌برند تا از این طریق امتیازات بسیار بیشتری از طرف مقابل یعنی ایران بگیرند.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر هم ما می بینیم که در روزها و لحظات پایانی مذاکرات،‌طرف آمریکایی همه توافقات قبلی را زیر سوال می برند که علت اصلی این موضوع این است که در این لحظات طرف ایرانی باز هم خواسته های خود را تعدیل کرده و در عین حال امتیازات دیگری بدهد.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امکان تعدیل مواضع از سوی طرف ایرانی بسیار ضعیف است خاطرنشان کرد: اگر شرایط به همین شکل پیش برود که آمریکا از خواسته های نا به جای خود کوتاه نیاید، امکان ترک میز مذاکرات از سوی طرفین بسیار بالاست.

 

فلاحت پیشه با اشاره به این نکته که این رفتار آمریکایی ها تا حدی برای کارشناسان هسته ای قابل پیش بینی بود تصریح کرد: طرف ایرانی باید بخشی از کارت های برنده خود را برای این قسمت از مذاکرات حفظ می کردند که قطعاً چنین پیش بینی هم از سوی تیم مذاکره کننده شده بود.

 

وی ضمن بیان اینکه از ابتدا نیز ایرانی ها به مذاکرات خوشبین نبودند اظهار داشت: این اتفاقات به معنای شکست مذاکرات نخواهد بود و یک ریسک و خطری است که آمریکا در دقیقه نود انجام داده تا بتواند نتیجه مورد نظر خود را از این مذاکرات بگیرد و واکنش طرف ایرانی را بسنجد.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران شرایط کوتاه آمدن در قبال طرف های غربی را دارد یا خیر تأکید کرد: به اعتقاد من حد مقدور تعدیل مواضع صورت گرفته و ایران بیش از این نمی‌تواند از مواضع کشور کوتاه بیاید و این امکان فراهم نیست اما در چنین شرایطی چند حالت برای ادامه مذاکرات متصور می شود.

 

نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: حالت اول این است که طرف های مذاکره کننده غیر از ایران و آمریکا دچار خستگی شده و میز مذاکره را ترک می کنند و عملاً همان مسیر خسته کننده ادامه پیدا خواهد کرد.

فلاحت پیشه همچنین افزود: یک حالت دیگر این است که طرف واسطه مانند موگرینی سعی کنند که دوباره شرایط را برای یک مذاکره مفید و سودمند فراهم کنند.

 

وی اذعان داشت: اگر در وین این تغییر مواضع صورت بگیرد مشکل مذاکرات هم حل شده اما در نهایت اگر در وین به نتیجه نرسند،‌ طرفین امکان تأثیر گذاری بیشتر بر روی مذاکرات را در آینده بیشتر از دست خواهند داد.

 

این کارسناس مسائل سیاست خارجی بیان داشت: تمدید مذاکرات هم عملا تا کنون به خاطر مذاکرات طولانی وجود دارد و بنابر قراری که کنگره آمریکا داشت، چون تا ساعت 6 صبح امروز متن توافقی از این مذاکرات خارج نشد،‌ عملا این مجوز به کنگره داده شد که به جای یک ماه، 60 روز وقت برای بررسی توافق احتمالی وقت صرف کند.

 

فلاحت پیشه ضمن انتقاد از روند طولانی مذاکرات تصریح کرد: این تأخیر بیشتر و تمدید مذاکرات منجر می شود که اگر احتمالاً توافقی هم صورت بگیرد این توافق اثر جدی به آن شکل که قرار بود قبلا داشته باشد را دیگر نخواهد داشت و مشکلی حل نخواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تمدید و طولانی شدن مذاکرات به ضرر طرف ایرانی است؛‌چرا که ایران در طول مذاکرات و برای ادامه این روند، بخشی از فعالیت های هسته ای خود را تعلیق و کاهش داده است.

 

نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی افزود: در عین حال تحریم ها هم همچنان پا برجاست و این نشان می دهد که ایران تا کنون عقب گردهای زیادی در طول مذاکرات داشته که ادامه مذاکرات طولانی به صلاح ایران نخواهد بود.

 

این کارشناس مسائل سیاسی  گفت: موضع برخی از طرف های مذاکره کننده مانند چین و روسیه که از ابتدا موضع صریحی گرفتند نشان می دهد که در صورتی که مذاکرات به شکست برسد و توافقی صورت نگیرد، مقصر اصلی طرف های غربی بوده و ایران مقصر شکست احتمالی نیست.

 

فلاحت پیشه در پایان یادآور شد: همه به خوبی می دانند که متن توافق را ایران قبول کرده است و در نهایت طرفی که منکر توافقات قبلی شده است طرف آمریکایی بوده و به همین جهت در صورت شکست مذاکرات، طرف غربی به ویژه آمریکا به عنوان اولین مقصر شکست شناخته خواهد شد.

 

انتهای پیام/