اسلام آباد خبر11:31 - 1394/05/04
وبلاگ شهدای اسلام آبادغرب:

زندگی نامه خلبان شهید صفر پایخان/ تیزپرواز هوانیروز در عملیات مرصاد

اسلام آباد خبر: شجاعت و دلاوری‌های شهید پای‌خان در عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس مخصوصا عملیات مرصاد به قدری بود که وی را تیزپرواز هوانیروز نام نهاده بودند.

شهید خلبان صفر پایخان در سال 1334 در روستای سرخک سنجابی از توابع شهرستان اسلام‌آباد غرب دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کرمانشاه سپری کرد.

این شهید والامقام در سال 53 وارد دانشکده خلبانی هوانیروز شد و پس از گذراندن دوره تخصصی خلبانی و استاد خلبانی در سال 56 به‌عنوان استاد خلبان بالگرد شکاری فارغ‌التحصیل و پس از آن به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل و با سمت خلبان عملیاتی مشغول به فعالیت شد.

وی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جزو نخستین خلبانانی بود که به‌همراه شهیدان کشوری، شمشادیان، شیرودی و کشوری به منطقه عملیاتی غرب اعزام شد و تا پایان دوران هشت سال دفاع مقدس با انجام یک‌هزار ساعت پرواز عملیاتی علیه دشمن بعثی رزمندگان اسلام را در راستای دفاع از خاک میهن اسلامی پشتیبانی ‌کرد.

شهید پای‌خان با داشتن توان بسیار بالای رزمی خود در عملیات‌های مهمی هم‌چون والفجر9، نصر6، مرصاد، چغالوند، تنگ حاجیان، مطلع‌الفجر، عاشورا، خوارزم، بازی‌دراز، مسلم‌بن‌عقیل، کربلای6، والفجر3، نصر9 و بیت‌المقدس2 حضوری فعال داشت و بالاترین ساعت پرواز در عملیات مرصاد بر عهده این خلبان شجاع هوانیروز بود و نقش کلیدی در شکست منافقان در منطقه داشت.

این شهید بزرگوار در طول جنگ تحمیلی در مشاغل مدیریتی هوانیروز انجام وظیفه کرد و سرانجام در سال 84 پس از گذشت 31 سال خدمت صادقانه به افتخار بازنشستگی نائل آمد و در طول دوران هشت سال دفاع مقدس به‌دلیل شایستگی در انجام ماموریت‌های عملیاتی مفتخر به دریافت چند سال ارشدیت نظامی شد.

پس از بازنشستگی در سال 85 به‌عنوان مشاور تخصصی فرماندهی هوانیروز در هیئت معارف جنگ مشغول انجام وظیفه شد و با تلاش شبانه‌روزی خود و تعدادی از پیشکسوتان موفق شد بعد از گذشت دو سال کتاب ارزشمند حماسه‌های ماندگار هوانیروز در دفاع مقدس و کتاب به روایت اسناد و مدارک را که در واقع تاریخ مکتوب تلاش‌های هوانیروز در دفاع مقدس را شامل می‌شود تهیه و تنظیم کرد.

وی در سال 87 به‌عنوان مشاور تخصصی در طراحی و ساخت شبیه‌ساز بالگرد کبری با نام پروژه شهید شمشادیان خدمات ارزشمندی را به هوانیروز کرد و در سال 92 نیز به‌عنوان خلبان بالگرد تجاری مشغول خدمت شد و با انجام صدها ساعت پرواز بر روی سکوهای نفتی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به کشورمان خدمت کرد.

سرانجام بالگرد هوایی این شهید والامقام در تاریخ 22 تیرماه سال‌جاری در نزدیکی سکوی ابوذر دچار سانحه هوایی شد و در اعماق آب‌های نیلگون خلیج‌فارس به لقاء‌الله پیوست.

یکی از هم‌رزمان این شهید بزرگوار درباره خصوصیات اخلاقی شهید پای‌خان تصریح کرد: وی بسیار صبور بود و با همت فراوان و تلاش‌های متعدد خود با تخصص پروازی بالا از هیچ تلاشی برای خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران دریغ نمی‌کرد.

وی افزود: شجاعت و دلاوری‌های شهید پای‌خان در عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس مخصوصا عملیات مرصاد به قدری بود که وی را تیزپرواز هوانیروز نام نهاده بودند.

 

انتهای پیام/