اسلام آباد خبر10:23 - 1394/09/13
به قلم سمیه شریفی/

راه های ترویج و تقویت حفظ قرآن کریم

اسلام آباد خبر: قرآن کریم معتبرترین منبع معارف الهی است که از جانب خدای سبحان بر پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) نازل گشته و یکی از راههای برقراری انس دایمی با قرآن کریم و بهره مندی از آن، حفظ آیات نورانی آن است...

به گزارشاسلام آباد خبر، 

توسعه و ترویج و تقویت انس دایمی با قرآن از طریق حفظ و تلاوت مستمر به عنوان یک استراتژی اثر بخش و نقش آفرین در مقابل تهاجم فرهنگی غرب مورد تأکید قرار گرفته است و همچنین حاکم شدن قرآن و فرهنگ قرآن در جامعه اسلامی و ارتقاء سطح دین و دنیا و ظواهر آنان از طریق انس  با قرآن ضرورتی غیرقابل انکار است و در جهان امروز که دنیای غرب در اثر اعراض از یاد خدا و شیفتگان نسبت به دنیا از ابزارهای گوناگون و همگانی استفاده می کند. تنها کتاب اصیلی که برای هدایت بشر باقی مانده قرآن کریم است.

قرآن کریم معتبرترین منبع معارف الهی است که از جانب خدای سبحان بر پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) نازل گشته و یکی از راههای برقراری انس دایمی با قرآن کریم و بهره مندی از آن، حفظ آیات نورانی آن است.

با بررسی تاریخ و روایات وارده از پیامبر گرامی اسلام و ائمه علیهم السلام به روایاتی بر می خوریم که آنان اصحاب و یاران خویش را به صورت های گوناگون به حفظ قرآن توصیه فرموده اند پیامبر گرامی اسلام(ص) به یاران و اصحاب خویش توصیه فرمودند: «قرآن را بخوانید و آن را به خاطر بسپارید چون خداوند قلبی را که قرآن در آن جای گرفته عذاب نمی کند).

ودرجای دیگرپیامبر خدا (ص)می فرمایند: «برترین عبادت خواندن قرآن است" البته رسول خدا دراین زمینه سعی می کرد مردم از لحاظ تلاوت با قرآن مأنوس باشندو آن را خوب بفهمند و به فهمیده های خود عمل کنند.

 

 

 

اهمیت حفظ قرآن از دیدگاه علما:

 

  آیت الله العظمی بروجردی(رحمة الله) می فرمایند :از حفظ داشتن قرآن توشه ای برای انسان است. افسوس بر کسی که از دنیا برود و توشه ای نداشته باشد.

آیت الله امام خامنه ای(مدظله العالی) می فرمایند : نوجوانان باید قرآن را حفظ کنند تا معارف آن در سینه هایشان نفوذ پیدا کند شما جوانان و نوجوانان قرآن را فراگیرد و بدانید که یک ذخیره مادام العمر است که به وسیله آن زمینه ای را برای اندیشیدن و فکر کردن فراهم می کنید.

مقدمات حفظ قرآن کریم:

1- نیت و انگیزه 2- تصمیم و اراده قوی 3- نظم 4- دعا و توسل 5- ایجاد فراغت و فرصت کافی 6- انتخاب همراه و هم بحث 7- انتخاب استاد راهنما

مهارت های مورد نیازجهت حفظ قرآن:

  1. قرائت صحیح وروان 2- آشنایی با تجوید 3- آشنایی باصرف ونحو 4) یادگیری ترجمه و مفاهیم قرآن 5) آشنایی با اصول و روش های حفظ قرآن کریم

راه های ترغیب و تشویق حفظ قرآن از طریق بیان امتیازات معنوی:

  1. بیان کردن درجه وجایگاه حافظان قرآن کریم در بهشت:

پیامبر اکرم(ص)فرمودند : درجات بهشت به تعداد و آیات قران است چون صاحب قرآن وارد بهشت شود به او گفته می شود بخوان و بالا برو که هر آیه برای توبه منزله درجه ای است ؛ پس در آن روز برتر از درجه ی حافظ قرآن درجه ای نیست.

2- بااستفاده از آیات وروایات وتفاسیر متعدد این نکته بیان شود که حافظان قرآن با انبیاء محشور وهمنشین خواهند بود.

راهکارهای آموزشی در زمینه تقویت حفظ قرآن کریم:

1- احداث مدارس ویژه حافظان قرآن کریم : همان طور که برای تیزهوشان مدارس ویژه ای در شهرهای مختلف ایجاد شده است مدارس ویژه ای نیز برای حفظ قرآن ایجاد شود تا در کنار برنامه های درسی به حفظ قرآن نیز توجه بیشتری شود.

  1. تصحیح طرز تفکر مردم نسبت به دشواری حفظ قرآن کریم
  2. بکارگیری مربی و اساتید مجرب قرآنی درمدارس

شرایط مربی حفظ قرآن کریم:

1- آشنایی با مبانی حفظ قرآن کریم

2- تسلط به اصول حفظ قرآن کریم

3- تسلط بر تجوید نظری و علمی قرآن کریم

4- آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم

شیوه کاربردی حفظ قرآن کریم:

1-طرح تلاوت نور: این طرح یکی از موفق ترین طرح های ترویج برای حفظ وانس و تقویت قرآن در میان متددین جامعه بوده است.

2- طرح میثاق نور: این طرح توسط مؤسسه کانون علم و دین طراحی شده است و شامل دفترچه ای حاوی جدول مشخصات آیات در صفحات قرآن است که در اختیار افرادمشتاق قرار گرفته

3- طرح 1441 تا 1448

4-نرم افزارها و فایل های قرآنی تلفن همراه:  یکی از مؤثرترین ابزارها در سال های اخیر برای انس و حفظ قرآن ، نصب نرم افزارهای قرآنی مخصوص حفظ قرآن که با ترجمه به صورت قرآن در تلفن همراه و رایانه شخصی به صورت فردی یا گروهی در ساعت معین اجرا می شود.

  1. راه اندازی شبکه تلویزیونی: از آنجا که تلویزیون به عنوان یک دانشگاه عظیم و مجهز است اگر از آن درست استفاده شود می تواند بهترین و بیشترین نتیجه را بدهد و برای ترویج و تقویت حفظ قرآن،  عنصر درجه اول محسوب می شودلذا اگر یک شبکه قرآنی دراین راستاراه اندازی شودبه گونه ای که دراین شبکه از اساتیدمجرب قرآن که درزمینه حفظ تجارب بیشماری کسب کرده انداستفاده شودیقینا درزمینه ترویج حفظ قرآن تاثیر شایانی خواهد داشت البته منوط بر اینکه این برنامه ها مقطعی اجرا نشوند بلکه مستمر ادامه داشته باشند واز طریق تلفنی یا حضوری در زمینه حفظ یاصوت و لحن به فعالیت های قرآنی بپردازندوبه سئوالات قرآن آموزان پاسخ دهند.

 

راهکارهای تبلیغی در زمینه مدیریتی تقویت حفظ قرآن کریم:

1) ایجاد مؤسسات قرآنی:

مؤسسه جامع القرآن کریم اهل بیت (علیهم السلام)با عنایت خداوند متعال در سال 1377در شهر مقدس قم با هدف نشر و توسعه و تقویت و توسعه فرهنگ قرآن کریم تأسیس شده است و این مؤسسه در سرتا سر کشور بیش از 400 شعبه ی فعال دارد که در قالب واحدهای خردسال و خواهران و برادران مشغول به فعالیت هستند و یکی از بخش های این مؤسسه ستاد امور مدارس است که تأسیس، برنامه ریزی و نظارت بر پیش دبستانی و مدارس ابتدائی و راهنمائی و دبیرستانها وابسته به این مؤسسه هستند

2) مدیران مؤسسات قرآنی:

مهم ترین آسیب هایی که مؤسسات قرآنی را تهدید می کند این است که برخی از این مؤسسات توسط افرادی اداره می شود که قرآنی نبوده و انگیزه و تخصصی در این کار ندارد همچنین برنامه ریزی دقیقی در امر آموزش نداشته اند و عدم عملکرد و نظارت از سوی نهادها و ارگانهای مسئول می تواند از جمله تهدیدات برای مدیران مسئول قرآنی دانست.

علل موفقیت مؤسسات قرآنی و مدیران قرآنی، تحقیق و تدوین و چاپ نشر کلیه متون آموزشی و کمک آموزشی قرآن متناسب با تمام مقاطع سنی. و به کارگیری نیروهای متعهد آموزشی متخصص جهت اداره و آموزش در شعب مؤسسه و سرویس دهی آموزشی به سایر ارگانها و نهادها.

 

 به قلم : سمیه شریفی کارشناس علوم دینی

 

انتهای پیام/