اسلام آباد خبر10:42 - 1395/08/15
گزارش/

لزوم تسریع در احداث کارخانه پسماند اسلام آباد غرب/دفن غیر اصولی زباله و نفوذ شیرابه به آبهای زیر زمینی

اسلام آبادخبر: شهر اسلام‌آباد غرب با جمعیتی قریب 100 هزارنفر روزانه بالغ بر 100تن زباله تولید کرده که دفع این زباله‌ها و پسماندهای شهری امروزه به مشکل و معضلی اساسی برای شهر تبدیل شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، در شهرستان اسلام آباد غرب سال هاست مشكل دفن زباله ها وجود دارد و دفن غیر اصولی و نفوذ شیرابه به آبهای زیر زمینی یکی از معضلات زیست محیطی زباله هاست. همچنین در اطراف روستاها انداختن زباله ها به داخل رودخانه، زنگ خطر محیط زیست و سلامت را به صدا درآورده است.

 

زباله های شهر اسلام آبادغرب در سال های گذشته پشت مکان مشاغل فنی فعلی و مدتی هم درمکانی در جاده گهواره دفن می شد که بعلت مشکلات محیط زیست  محل دفن زباله در این مکان ها تغییر داده شد و پس از آن چندین سال زباله ها در حاشیه روستای حسن آباد دفن شد که بعلت نفوذ شیرابه در آب های زیرزمینی و شکایت مردم منطقه این مکان نیز توسط دادگستری در شهریور امسال پلمب شده است.

 

اکنون بطور موقت زباله شهراسلام آبادغرب در پشت شهرک کارگاهی مشاغل فنی (مکان قدیمی سال های گذشته) دفن می شود. متاسفانه دفع پسماندها به صورتی غیربهداشتی در این محل دفع زباله‌های شهری منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای، ایجاد بوهای مشمئز کننده، تولید شیرابه سمی و خطرناک، رشد و نمو حشرات و جانوران موزی ناقل بیماری و مسائل دیگری می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی‌های گوناگون، مشکلات بهداشتی و محیط زیستی متعددی به‌دنبال دارد.

 

 

البته شهرداری اسلام‌آباد غرب برای کنترل مشکلات ذکر شده با واگذاری محل به پیمانکار از وی خواسته تا زباله‌ها را دفن کرده و به همین منظور نیز بصورت روزانه مقدار زیادی خاک به محل دفع زباله‌های شهری منتقل می‌شود اما متاسفانه روند دفن زباله‌ها بخوبی صورت نمی‌گیرد که این امر علاوه بر  خسارات جبران ناپذیر به محیط زیست در آینده نزدیک موجب نارضایتی و اعتراض اهالی روستای بدره ای و کارکنان شهرک کارگاهی مشاغل فنی خواهد شد.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، با وجود نارضایتی گسترده مردم و مسئولان ذیربط  از نحوه دفن زباله‌ها در اسلام آبادغرب، نیاز ضروری شهرستان به کارخانه بازیافت بیش از پیش احساس می شود که احداث این طرح  باوجود دریافت مجوز‌های مربوطه از سال 87 تاکنون راکد مانده است.

 

طرح بازیافت زباله شهرستان اسلام آباد غرب با برآوردهای اولیه صورت گرفته،  و بنا بر اعلام مسئولین پیشین شهرداری برای ساخت به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته و اکنون 8 میلیارد تومان نیاز دارد که بخش خصوصی به دلیل نیاز بالای سرمایه اولیه قادر به ساخت این سایت نیست و پرونده اخذ تسهیلات اعتباری نیز به دلیل همکاری نکردن بانک عامل به جایی نرسید. لذا برای این پروژه مهم شهرداری  باید خود وارد عمل شود که ورود شهرداری نیز نیازمند بودجه و تصویب اعتبار لازم است.

 

 

البته فرماندار اسلام آباد غرب در مرداد ماه 95  از تصویب اعتبار 13 میلیارد و 500 میلیون ریال، در استانداری برای احداث کارخانه بازیافت زباله در این شهرستان خبر داده که خبرنگار اسلام آبادخبر این موضوع  را از مسئولین شهرستان پیگیری می نماید.

 

تنها راه حل معضل زباله اسلام آبادغرب احداث کارخانه بازیافت است

 

همایون نوری شهردار اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبراظهار داشت: زباله نه تنها در اسلام آباد غرب بلکه در سایر شهرهای بزرگ و کوچک کشور بحث جدیدی نیست و ما تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که کارخانه بازیافت زباله بعنوان تنها راه حل معضل  زباله های شهرستان به نتیجه برسد.

 

وی افزود: 1میلیارد و 400 میلیون تومان برای راه اندازی کارخانه بازیافت تصویب شده که در استانداری در حال پیگیری است که با همکاری شهرداری های اسلام آبادغرب، حمیل، دالاهو، گواور و گهواره طرح اجرا شود.

 

 

نوری با بیان اینکه زباله فقط موضوع شهرداری نیست، بلکه مربوط به کل شهرستان است، گفت: رفت و روب و جمع آوری زباله مربوط به شهرداری است اما در خصوص مکان دفن زباله نیاز به همکاری تمام ادارات شهرستان است.

 

وی افزود: بر اساس شکایت مردمی دادستانی شهرستان چندین بار فرصت به شهرداری داد که یا جای جدید برای دفن زباله پیدا کنید یا کارخانه بازیافت شروع به کار شود.

 

شهردار اسلام آبادغرب گفت: علیرغم تلاش  همکاران این کار عملی نشد و آخرین فرصت دادستانی تا مهر ماه 95 بود و به ناچار محل دفن زباله ها به طور موقت به مکان پشت مشاغل فنی اسلام آبادغرب تغییر داده شد.

 

وی افزود: در مقطعی از زمان تلاش های فراوانی انجام شد که زباله شهرستان به کارخانه بازیافت کرمانشاه منتقل شود که برای هرتن زباله 55 هزار تومان مطالبه کردند و 10 هزار تومان هم کرایه به آن اضافه می شد که هزینه انتقال هر تن زباله به کرمانشاه 65 هزار تومان تمام می شد.

 

همایون نوری گفت: انتقال روزی 100 تن زباله  به استان 6 میلیون و 500 هزار تومان هزینه برای شهرداری در بر داشت که عامه مردم می دانند که شهرداری توان پرداخت این پول را ندارد.

 

 

وی با بیان اینکه تنها راه معضل زباله اسلام آبادغرب احداث کارخانه بازیافت است، گفت: در سال 79  بالغ بر 5 هکتار  زمین در محل ورودی گهواره جهت کارخانه بازیافت تهیه و کار تسطیح زمین نیز انجام شده است.

 

شهردار اسلام آبادغرب گفت:  برای احداث کارخانه بازیافت 8 میلیارد تومان برآورد شده است که اگر مصوبه 1 میلیاردو 400 میلیون تومان استانداری محقق شود جهت تامین مابقی بودجه مورد نیاز از طریق مناقصه به پیمانکار بخش خصوص واگذار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: از زمان احداث حداقل یک سال و نیم طول خواهد کشید تا کارخانه بازیافت زباله به بهره برداری برسد که در صورت تحقق هم اشتغالزایی و هم با احداث کارخانه های پایین دستی مرتبط برای تبدیل کود بیوکمپوست، درآمدزایی را به دنبال خواهد داشت و در این راستا به کمک و مساعدت همه مسئولین شهرستان و استان نیاز داریم.

 

جمع آوری و بازیافت زباله در شهر وظیفه شهرداری است

 

در این رابطه؛ فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو بااسلام آباد خبراظهار کرد: در خصوص پسماند اولین نکته قانونی این است که در  شهر جمع آوری و بازیافت زباله وظیفه شهرداری است و در روستا  وظیفه دهیاری است و بین روستا و شهر وظیفه بخشداری است.

 

 

وی افزود: زباله اسلام آبادغرب چندین سال در حسن آباد دفن می شد که به فاجعه زیست محیطی مبدل شده بود و با اعتراض مردم مکان آن تغییر داده شد و با هماهنگی مسئولین ذیربط یک جای جدید برای دفن زباله در نظر گرفته شد و 9 ماه مهلت داده شده تا کارخانه بازیافت توسط شهرداری راه اندازی شود.

 

افشین کریمی بیان داشت: در دومین اقدام، تصمیم گرفته شد که 5 شهرداری اسلام آبادغرب، حمیل، دالاهو، سرمست و گهواره زیر نظر شهرداری اسلام آبادغرب یک تعاونی یا شرکت تشکیل دهند که 1 میلیاردو 200 میلیارد تومان  توسط دولت تأمین شود که در سفر رییس جمهور با پیگیری های فرمانداری  و نماینده شهرستان توسط رییس جمهور دستور آن داده شد. در کنار آن هم این 5 شهرداری سهم  آورده خود را بر اساس تناژ زباله مشخص و تامین نمایند و از طرفی زمین محل احداث کارخانه بازیافت آورده محسوب می شود که این زمین آماده و تسطیح شده  امتیاز خوبی است و امیدواریم تا خرداد 96 کارخانه  بازیافت  در شهرستان احداث شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه 40 درصد زباله شهرستان خشک است، افزود: پسماند خشک برای شهرداری درآمد زاست و یک  بار واگذار شده ولی ظاهرا" طرفین به توافق نرسیدند.

 

فرماندار شهرستان با تأکید بر مطالبه مردم و رسانه های شهرستان از مسئولین شهرداری گفت: یکی از اقدامات مهم زیست محیطی احداث کارخانه بازیافت است که مبلغی از هزینه های آن توسط دولت تأمین می گردد و زمین و امکانات شهرداری ها نیز موجود است، فقط باید مسئولین مربوطه سرعت کار را بالا ببرند.

 

 وی در پاسخ به این سخن شهردار که منتظر پول دولت هستیم، گفت: ابتدا 5 شهرداری منطقه اقدامات اولیه را برای تأسیس تعاونی یا شرکت، اقدامات  کارشناسی، حقوقی و مالی را انجام دهند و سهم آورده مالی و ماشین آلات و تجهیزات هر شهرداری را مشخص نمایند و استارت کار را بزنند بعد منتظر پول دولت بمانند.

 

 

 

حمیدرضا بابایی معاون عمرانی فرمانداری اسلام آبادغرب نیز در این رابطه به خبرنگار اسلام آبادخبر گفت:  اولین اقدام این 5 شهرداری تشکیل شرکت یا تعاونی پسماند است و دولت چه پول بدهد یاندهد، جمع آوری زباله جزو وظایف ماده 55 شهرداری است.

 

 

 وی با بیان اینکه؛ طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماندهای غیرصنعتی وظیفه ذاتی شهرداری است، افزود: پول ندادن دولت نافی وظایف شهرداری نیست که به این بهانه که دولت پول نداده شهرداری نمی تواند انجام بدهد.

 

به گزارشاسلام آباد خبر،با وجود اینکه هر مسئولی مستندات مربوط به خود را ارائه می دهد و به اصطلاح توپ را به زمین دیگری می اندازد، متاسفانه طولانی شدن فرایند احداث کارخانه بازیافت بیانگر این است که؛ در سالهای گذشته فارغ از کمبود بودجه اراده ای دلسوزانه و جهادی توام با قدام و عمل برای تحقق این پروژه مهم در منطقه وجود نداشته و امید است مسئولین فعلی این مهم را تحقق ببخشند.

 

توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که؛ شهرستان اسلام آباد غرب بیش از 150هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد قریب 100 هزارنفر در شهر اسلام‌آباد غرب زندگی می‌کنند و جمعیت شهر اسلام‌آباد غرب روزانه بالغ بر 100تن زباله تولید کرده که دفع این زباله‌ها و پسماندهای شهری امروزه به مشکل و معضلی اساسی برای شهر تبدیل شده است که فقط احداث کارخانه بازیافت تنها راه حل رها شدن از این معضل بزرگ است.

 

با وجود دریافت تمامی مجوزهای لازم و انجام کار مطالعاتی و برآورد هزینه 8 میلیارد تومانی از سوی شهرداری برای ایجاد سایت تولید کود بیوکمپوست از طریق بازیافت زباله که می‌تواند اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و همچنین سودآوری زیادی را در پی داشته باشد، می طلبد که هم شورای برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه اعتبار مناسب به این طرح را تخصیص داده و هم شهرداری های مربوطه شعار خود را به اقدام و عمل تبدیل نمایند  تا مشکل اساسی دفع زباله در اسلام‌آباد غرب و بخش های ذیربط حل شود.

 

 
انتهای پیام/