اسلام آباد خبر20:37 - 1395/11/29
وبلاگ کوچرو:

اهمیت ولایت امامان

حج بدون ولایت، حج ناقص است و همین است معنی این آیه كه خداوند می فرماید...

اهمیت ولایت امامان


بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ


یكی از شاگردان امام باقر (ع) به نام سدیر در مراسم حج شركت كرد و مشغول طواف كعبه بود و آن را به پایان رسانید و از كنار كعبه بیرون آمد، در این هنگام امام باقر (ع) برای طواف، به سوی كعبه می رفت، امام باقر (ع) با سدیر رخ به رخ شد، دست سدیر را گرفت و رو به كعبه ایستاد و فرمود:


ای سدیر! همانا مردم مأمور شده اند كه نزد این سنگها (ی كعبه) بیایند و آن را طواف كنند، سپس نزد ما بیایند و ولایت خود را نسبت به ما اعلام نمایند (و بگویند ما امامت شما را پذیرفته ایم و پیوند دوستی با شما برقرار ساخته ایم، حج بدون ولایت، حج ناقص است) و همین است معنی این آیه كه خداوند می فرماید:


و انی لغفار لمن تاب وامن وعمل صالحا ثم اهتدی
: (و همانا من كسانی را كه توبه كنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند و سپس هدایت شوند، می آمرزم) (طه -82).


در این هنگام امام باقر (ع) با دست به سینه خود اشاره كرد و فرمود: الی ولایتنا: (به سوی ولایت ما) (كه هدایت، بدون ولایت ناقص است).


سپس فرمود: ای سدیر! آن كسانی كه مردم را از ولایت ما باز می دارند، به شما راهنمائی كنم، آن دو نفر درا كه در مسجد می بینی با جمعی به گردهم نشسته اند (اشاره به ابوحنیفه و سفیان ثوری) اینها افرادی هستند كه دور از هدایت الهی و دور از سند آشكار، مردم را از دین خدا باز می دارند، این افراد پلید اگر در خانه خود بنشینند، مردم به جستجوی امام بر حق برمی خیزند، وقتی كه كسی را نیافتند تا آنها را به سوی خدا و رسولش خبر دهد، به سراغ ما می آیند و ما دستورهای خدا و رسولش را به آنها خبر دهم.